Mršava božićna trgovinska sezona u Evropi

Evropu, potresenu ekonomskom i dužničkom krizom, pred Božić očekuje još jedna mršava potrošačka sezona, ocenjuju analitičari.





Potrošači ovih dana više razgledaju izloge – i ulične i na internetu, nego što se upuštaju u kupovinu.

Prodavci se i dalje nadaju eksploziji potrošnje u pet-do-dvanaest uoči Božića, a neke vlade čak ohrabruju takva kretanja, dajući mogućnost da se radi i nedeljom, kao na primer u Italiji.

Medjutim, kako ekonomije širom starog kontinenta usporavaju rast, a nezaposlenost se povećava, sve su šanse da će predbožićna potrošnja izneveriti očekivanja i četvrte godine uzastopno.

Neki prodavci u Rimu kažu da je prodaja u ovogodišnjoj božićnoj sezoni 20 odsto manja u odnosu na prošlogodišnju.

U Parizu, potrošače privlače – polovne igračke koje su prefarbane.

U Španiji koja ima najveću stopu nezaposlenosti u Evropskoj uniji, neke porodice čak razmišljaju da li uopšte da kupuju božićne poklone.

Božićna potrošnja vitalna je za mnoge oblasti poslovanja: u SAD i Velikoj Britaniji ona može da i za 50 odsto poboljša godišnji bilans trgovaca hranom.

U Nemačkoj, na primer, božićna sezona kupovine „pokriva“ čak 30 odsto godišnje prodaje igračaka.

Prošla su, medjutim, vremena kada su se u ovo doba godine obarali rekordi u prodaju – kako evrozona sa svojih 17 država članica tone u recesiju, ovogodišnja sezona uvodi novu normu, a to je borba za svakog kupca.

Ali, kupci jure i sniženja, i kvalitet, i – ističu analitičari – spremni su da čekaju i na jedno i na drugo.

U Americi, prodaja je ove godine ipak veća za 2,7 odsto u odnosu na prošlogodišnju predbožićnu sezonu, te se nečem takvom nadaju i evropski prodavci.

Evropska unija je teško pogodjena dužničkom krizom i merama budžetske štednje: devet od 27 članica je zvanično u recesiji, a nezaposlenost širom Unije iznosi 10,7 odsto.

Prodaja u Evropi je u konstantnom padu još od avgusta. U Nemačkoj, koja je najsnažnija ekonomija kontinenta, u oktobru je zabeležen pad u trgovini od 3,8 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE