Ko će poneti prestižno priznanje preduzetnika godine?
U Srbiji će večeras po prvi put biti dodeljene prestižne nagrade u poslovnom svetu „Ernst & Young Preduzetnik godine“. Globalni program koji promoviše dostignuća najboljih preduzetnika ustanovila je međunarodna revizorsko-konsultantska kompanija Ernst & Young pre 26 godina. Nagrada se dodeljuje u više od 50 zemalja, a Srbija će ove godine prvi put dobiti svog predstavnika na izboru za Svetskog Preduzetnika godine, koji Ernst & Young svake godine organizuje u Monte Karlu.
Odluku će doneti nezavisni žiri na čelu sa prof. dr Dejanom Ilićem, zasnovanu na globalno utvrđenim kriterijumima koji osim navedenih opštih uslova uključuju:
Preduzetnički duh
Inovativnost
Strateško usmerenje
Finansijske pokazatelje
Nacionalni ili regionalni domet
Individualnu i korporativnu odgovornost
Pored glavne nagrade, priznanja će biti uručena u potkategorijama Brzorastući Preduzetnik godine i Inovativni Preduzetnik godine, a kandidati za prestižnu nagradu su:
Prof. dr Snežana Đorđević je 2002. Godine osnovala kompaniju „Agrounik“ koja je kod Ministarstva za nauku i tehnološki razvoj registrovana kao razvojno – proizvodni centar. Agrounik se bavi istraživanjima u biotehničkim naukama i to u oblasti primene biopreparata u poljoprivrednoj proizvodnji. Danas je „Agrounik“ značajno zastupljen na domaćem tržištu kroz izvoz je prisutan u regionu, ima dozvolu za promet u Danskoj i ugovor sa Turskom, a kontakti sa novim tržištima se stalno uspostavljaju.
Mila Litvinjenko osnovala je kompaniju „Aura“ 1996. godine i danas je jedini domaći proizvođač šminke i dekorativne kozmetike. Godišnja proizvodnja premašuje pet miliona jedinica koje se plasiraju na domaćem tržištu i u susednim zemljama, ali isto tako u Norveškoj i Holandiji. „Aura“ je počela tako što je uvozila 98% gotovih masa koje su išle na termičku obradu i punjenje, a danas ova fabrika 98% masa proizvodi samostalno i više ne plaća tuđu pamet već svoju prodaje drugima. Kompanija je tokom 16 godina postojanja prevalila put od lokalnog proizvođača ograničene prepoznatljivosti do brenda koji se na srpskom i drugim tržištima hrabro takmiči sa najpoznatijim multinacionalnim kompanijama iz ove branše, i isto tako hrabro osvaja nova tržišta.
Darko Budeč, po struci inženjer elektrotehnike, 1992. godine osnovao je kompaniju „Buck“ i od samog početka postavio kvalitet kao osnovu poslovanja. „Buck“ razvija sopstveni dizajn svetiljki i proizvodi ih u sopstvenim pogonima od najkvalitetnijih materijala. Kreativni tim kompanije sastoji se od više industrijskih dizajnera i različitih profila inženjera koji doprinose tome da kvalitetan dizajn prati najsavremeniju tehnologiju. Rezultat ovakvog rada je dvanaest nagrada za dizajn. Kompanija je trenutno orijentisana ka razvoju intelektualne sfere poslovanja, odnosno ka promociji srpskog dizajna u svetu. U prvom planu ostaje inženjerska vizija da doprinesu opštem kvalitetu osvetljenja i njegovom pozitivnom uticaju na čoveka i okolinu.
Slobodan Raketić osnivač je i vlasnik firme „Elex Commerce“ koja se bavi proizvodnjom mašina za specijalne namene. Njegova firma je u Srbiji jedinstvena po tome što joj je osnovna delatnost razvoj, projektovanje i proizvodnja uređaja za proizvodnju radionuklida kao i tehnološke opreme za proizvodnju radiofarmaceutika. „Elex Commerce“ ujedno pruža kompletnu podršku i konsalting u ovim aktivnostima, a u aktivnosti firme ulaze inženjering, projektovanje, isporuka i montaža opreme.
Đura Baran i Petar Jovanović 2007. godine zajedno su osnovali firmu „Eugen Chocolate“. Za kratko vreme ostvarili su zapažen uspeh na tržištu zahvaljujući veoma originalnoj ambalaži i neobičnim kombinacijama ukusa svojih ručno pravljenih čokolada. Proizvodi njihove čokolaterije su ekskluzivni ali u isto vreme dostupni. Proizvodnja je bazirana na naučnom znanju i iskustvu, uz poštovanje tradicionalnih veština, a rezultat su visokokvalitetni proizvodi sa prepoznatljivim dizajnom i vizuelnim identitetom.
Branko Milikić i Petar Ulić osnovali su kompaniju „Execom“ 1995. godine koja se bavi softverskim inženjeringom i pružanjem usluga kompletnog razvoja sistema – od vizije do implementacije, kao i održavanjem kompleksnih softverskih aplikacija. Njihova ideja je bila da oko sebe okupe tim sposobnih, mladih, pametnih i odgovornih ljudi i da svi zajedno pokušaju da svojim radom konkurišu na zahtevnim inostranim tržištima. Svoje usluge „Execom“ pruža klijentima na inostranom tržištu. Saradnja se zasniva na principu strateškog partnerstva, što zajedno sa ulaganjem u stručno usavršavanje zaposlenih predstavlja osnov poslovne filozofije. Zahvaljujući tome, „Execom“ je danas priznat kao jedna od najpouzdanijih kompanija na tržištu specijalizovanih softverskih rešenja.
Vaso Lekić je kao direktor prodaje kompanije „Zepter International“ za Istočnu Evropu nekoliko godina živeo i radio u Budimpešti, Pragu i Atini. Nakon povratka iz Grčke započeo je posao uvoza maslina i maslinovog ulja, što je bio jedan od pionirskih poduhvata u formiranju trendova zdrave ishrane u Srbiji. 2001. godine je počeo da razvija brend „Bakina tajna“ a danas se proizvodi njegove kompanije distribuiraju u više od 25 zemalja. Glavne karakteristike proizvoda pod brendom „Bakina tajna“ jesu tradicionalne recepture, korišćenje najkvalitetnijih domaćih sirovina bez aditiva i konzervansa i način pripreme prilagođen najsavremenijim svetskim trendovima. Kompanija „Foodland“ je danas zahvaljujući svemu tome sinonim za kvalitet – za ono najboje iz prirode.
Nemanja Radojević je vlasnik porodičnog biznisa koji je započet još 1967. godine kada je njegov otac pokrenuo građevinsku radnju. Radojević je uspeo da porodični biznis razvije i proširi, tako da iza njegove firme danas stoji 45 godina kontinuiteta u poslovanju. „Gradcoop“ je generalni zastupnik nekoliko svetskih proizvođača mašina i alata za obradu metala na tržištu Srbije, a u poslovanju promovišu i primenjuju poverenje, doslednost, kvalitet i odgovornost.
Branislava Gajić Stanojević, Branimir Gajić i Stefan Salom osnivači su i vlasnici domaćeg portala infostud.com, kao i mnogih drugih portala koje su u međuvremenu razvili ili priključili svom biznisu. „Infostud 3“ je nastao 2000. godine, kao prvi veb sajt u Srbiji na kojem su mogle da se nađu informacije o univerzitetima u zemlji i inostranstvu, programima za obrazovni i lični razvoj, studentskim konferencijama, stipendijama, praksama itd. U početku je to bio sajt kojim su se osnivači bavili u slobodno vreme i sami ga finansirali. Danas je „Infostud 3“ kompanija koja uspešno upravlja sajtovima koji u Srbiji zauzimaju vodeću poziciju u domenu zapošljavanja, ljudskih resursa, obrazovanja, kupoprodaje polovnih automobila i turizma.
„Iva-28“ je porodična kompanija osnovana 1993. godine, a Bojan Erčević je vodi zajedno sa ocem i bratom. Bojan Erčević je studirao mašinstvo na odseku za proizvodnju i kaže da se nikada nije postavljalo pitanje da li će biti preduzetnik, pošto je odrastao u preduzetničkoj porodici. „Iva-28“ je počela kao zastupnik velikih evropskih proizvođača opreme i repromaterijala za livnice. Dalji razvoj je vodio ka trgovini odlivcima, da bi konačno bila pokrenuta sopstvena proizvodnja delova alatnih mašina za evropsko tržište. Sopstvena proizvodnja danas predstavlja osnovnu delatnost kompanije i uključuje inženjering i preciznu mašinsku obradu.
Modna kuća „Luna“ nastala je 1990. godine u Požarevcu kao porodična firma. Prve poslovne korake Biljana Jovanović, koja je po struci inženjer informatike, načinila je na polju komunikacije sa prodavcima. Vremenom je preuzela administraciju i nabavku, a danas vodi računa o svemu osim o samom procesu šivenja. Modna kuća „Luna“ ima preko 120 stalno zaposlenih i isto toliko spoljnih saradnika, a proizvodni kapaciteti su smešteni na 3.000 kvadratnih metara. Kompanija posluje na tržištima Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Slovenije, Norveške, Australije, Hrvatske, Makedonije i Holandije, a u planu je širenje na nova tržišta. Gospođa Jovanović smatra da je kvalitet dao ključan doprinos održanju rasta koji „Luna“ ima već godinama, pored odnosa prema svojim ljudima, kupcima i dobavljačima.
Jovan Vujasinović je direktor firme „Meter & Control“. Početak njegovog biznisa vezan je za 2001. godinu kada je počeo da radi na fakultetu i priključio se projektu svog profesora koji je imao ideju o komunikaciji kroz niskonaponsku mrežu. Projekat je vremenom evoluirao u sistem za daljinsko očitavanje električnih brojila, a potom i na daljinsko upravljanje električnim brojilima. „Meter & Control“ se primarno bavi razvojem i proizvodnjom najsavremenijih sistema za daljinsko očitavanje električnih brojila i upravljanje potrošnjom, kao i drugim poslovima u vezi sa sistemima za merenje i upravljanje. Vujasinović kaže da biti preduzetnik za njega predstavlja ličnu satisfakciju koja dolazi iz njegove želje da stvori nešto korisno i da iza toga stoji saznanje da je baš on to napravio.
Nebojša Matić je vlasnik uspešne kompanije „Mikroelektronika“, koja je osnovana 1997. godine kao izdavačko privredno društvo, specijalizovano za elektroniku. Danas, „Mikroelektronika“ proizvodi vrhunske razvojne alate, kompajlere, literaturu i dodatni softver za različite familije mikrokontrolera. Kompanija gospodina Matića trenutno ima distributere više od 150 zemalja. Tehnološke inovacije su jedna od odlika „Mikroelektronike“, a rezultat su stalnog praćenja potreba korisnika, istraživanja tržišta i primene savremenih tehnologija koje se koriste u procesu dizajniranja i proizvodnje.
Modnu kuću „Mona“ osnovali su 1989. godine Nada Momirović i njen suprug. Osnovna delatnost „Mone“ je proizvodnja muške i ženske odeće od kože i tekstila. Jedna od najupečatljivijih karakteristika proizvoda koji dolaze iz modne kuće „Mona“ je prenošenje elemenata nacionalne kulturne baštine u savremeni modni izraz. Koriste se sirovine i materijali najboljih italijanskih proizvođača, a proizvodnja se obavlja na najsavremenijim mašinama u radnom okruženju koje prati evropske standarde. „Mona“ zapošljava preko 600 radnika i za 22 godine postojanja postala je lider u svetu mode u Srbiji i Jugoistočnoj Evropi.
Branko Milutinović je jedan od osnivača kompanije „Nordeus“ – mladog privrednog društva koje se bavi računarskim tehnologijama, prvenstveno razvojem sopstvenih igara za socijalne mreže i mobilne platforme. Njihova simulacija fudbalskog menadžera „Top Eleven“ je najigranija online sportska igra na svetu, sa preko šest miliona aktivnih korisnika, odnosno dva i po miliona dnevnih korisnika. Dostupna je na pametnim telefonima, Facebook-u i drugim društvenim mrežama, a njen rejting neprestano raste od maja 2010. godine kada je objavljena. Nordeus je osvojio mnoge međunarodne nagrade, od strane specijalizovanih medija u inostranstvu okarakterisan je kao „kompanija koja potpuno ruši postojeće standarde igranja na društvenim mrežama i uspostavlja nove trendove rasta korisnika“ i svrstan u 15 najbrže rastućih tehnoloških kompanija Evrope.
Dragan Aleksić jedan je od najuspešnijih preduzetnika u Vranju. Po struci inženjer poljoprivrede, vlasnik je i osnivač kompanije „Nutriko“ kao i podruma vina „Aleksić“. Jedan je od retkih preduzetnika koji uspeva da paralelno razvija dva vrhunska i potpuno različita brenda i gradi poslovnu organizaciju koja ima zdrave osnove i dovoljno je fleksibilna da može da prati promene i razvija se na tržištu koje se veoma brzo menja.
Srđan Pavlović je osnivač i vlasnik kompanije „Obuća Pavle“. Tradicija obućarskog zanata u porodici Pavlović, prerasla je iz male porodične radionice u savremenu fabriku za proizvodnju dečije obuće. Dizajn i proizvodnja u „Obući Pavle“ u potpunosti prate svetske trendove. Kompanija sarađuje sa stranim i domaćim dizajnerima. Pored estetskog kriterijuma u proizvodnji se vodi računa o zdravstvenom aspektu, u čemu učestvuju pedijatri, fizijatri i ortopedi.
Kompanija „Politek“ posluje od 2005. godine i jedan je vodećih proizvođača kamionskih nadgradnji i specijalnih vozila na srpskom tržištu. Firma je nastala kao logički sled prethodnog inženjerskog iskustva Marka Tanasijevića i iskustva u projektovanju koje je imao njegov poslovni partner i suvlasnik firme. Glavni kupci kompanije „Politek“ su uvoznici vozila koji kupuju nadgradnje po zahtevu, i zatim takva vozila prodaju krajnjim kupcima. „Politek“ već godinama uspešno sarađuje većinom uvoznika vozila u Srbiji.
Branka Radovanović i Goran Stevanović na čelu su kompanije PSTech (Power Symbol Technology) koja je osnovana 1996. godine i danas spada u jednu od najvećih regionalnih softverskih kompanija sa preko 200 zaposlenih. Svojim pristupom poslovanju najpre su impresionirali manje partnere iz inostranstva, potom veće, a danas zahvaljujući svom načinu rada i poslovnoj kulturi uspešno realizuju višegodišnje ugovore sa svetskim gigantima kao što su: Cisco, Adobe, Sony Mobile Communication, Plantronics…
„Studio Maruška“ se bavi izradom marama i ešarpi na svili, kako slikanih (unikatnih) tako i štampanih. Posao je počeo 1992. godine u maloj zanatskoj radionici „Domaća radinost MT“, koju je Maruška Topalović sama pokrenula u Preljini. Danas u firmi rade svi članovi porodice Topalović, ali i drugi proizvodni radnici, komercijalisti i grafički dizajneri. Proizvode „Studija Maruška“ odlikuju vrhunski kvalitet najfinije italijanske svile, ručno slikani motivi i jedinstvena, ručna završna obrada. Godišnja proizvodnja premašuje 15 hiljada ručno oslikanih marama, ešarpi i šalova.
Sava Marinković je osnivač firme Teleskin, koja nudi inovativna rešenja u dijagnostici melanoma i drugim oblastima brige o zdravlju. Odrastao je u Sjedinjenim Američkim Državama gde je završio Harvard Business School i učestvovao u zajedničkim projektima sa studentima MIT (Massachusetts Institute of Technology). Zvanično ime uređaja za dijagnostiku koji proizvodi Teleskin je BEÐ…T (Basic Examination of Skin Tumor). Uređaj je jedinstven jer u svetu ne postoji isti takav uređaj. Jedna od najvećih tehnoloških inovacija koju je firma Teleskin razvila je interakcija svetla i kože – metod koji omogućuje njihovom uređaju da „čita“ kožu i pravi njen okto-magnetički zapis na osnovu kojeg se mogu razumeti karakteristike kože.
Stevan Stanišić na čelu je kompanije „Vitraži Stanišić“ osnovane 1908. godine u Somboru. Od 1970. godine, ova porodična kompanija bavi se isključivo izradom i restauracijom vitraža, kao i izradom mozaika. Kompanija se oslanja na upotrebu najkvalitetnijih materijala za izradu vitraža kao i na izuzetnu posvećenost poslu, koja dolazi od činjenice da se ovaj zanat prenosi sa kolena na koleno već generacijama, sa puno truda i ljubavi.
Milovan Kocić je pre više od 20 godina, kao diplomirani ekonomista sa devet godina radnog iskustva u niškom MIN-u, došao na ideju da osnuje privatnu firmu i u njoj primenjuje stečeno znanje. Tako je nastao YUMIS – fabrika za proizvodnju supa, začina, pudinga, šlaga, kikirikija, apetisana, čajeva, raznih pakovanja i drugih proizvoda iz konditorskog programa. YUMIS je najveći proizvođač ove vrste proizvoda koji je u domaćem vlasništvu, i kao takav sve svoje resurse usmerava ka ostvarenju najvećeg mogućeg tržišnog udela u Srbiji i najvećeg mogućeg prometa u inostranstvu. Proizvodnja radi u tri smene i praktično se ne zaustavlja. Proizvodi se izvoze u sve zemlje bivše Jugoslavije kao i Švajcarsku, Nemačku, Švedsku, Francusku, Sjedinjene Američke Države, Italiju i Albaniju.