
Starbucks se odriče kafe?
Nakon 2008. i 2009.godine koje su bile prilično teške za Starbucks, ova kompanija se u 2011. vratila na velika vrata. Uslužila je prosečno 60 miliona mušterija nedeljno – više nego ikad, i imala globalni neto prihod od 11,7 milijardi dolara.
A šta je to Starbucks uradio? Prva stvar bila je da izbaci reč „Coffee“ iz logoa kompanije. Drugo su bile akvizicije. Iako je kafa ostala glavni biznis kompanije, akvizicije koje je Starbucks odradio u 2011.godini bile su za neverovati, piše The Economist.
Najpre je u novembru 2011.godine za 30 miliona dolara kupljena kalifornijska kompanija Evolution Fresh za preradu sokova, da bi u junu Starbucks kupio pekaru Bay Bread i njihove brendirane kafiće La Boulange za 100 miliona dolara, sve sa obrazloženjem finansijskog direktora kompanije Troja Alsteda da „mušterije nikad nisu bile toliko zadovoljne hranom koju služimo, kao što su bile zadovoljne našom kafom.“
A onda 14.novembra ove godine dolazi do najveće kupovine od strane Starbucksa. Kompanija je za 620 miliona dolara kupila maloprodavca čaja firmu Teavana, koja ima preko 300 radnji u Americi, najviše u tržnim centrima. Ovo nije prvi korak Starbucksa u „svet čaja“, jer su još 1999.godine kupili proizvođača čaja Tazo. Objašnjenje Alsteda za kupovinu Teavana je da Starbucks hoće „da uradi sa čajem isto što je uradila i sa kafom“
Ovo će međutim biti težak zadatak, jer Amerikanci i dalje piju više kafe negoli čaja. Kafa je tradicionalni deo klasičnog američkog doručka, a gotovo 80 odsto čaja koji se kupi je ustvari ledeni čaj.
Međutim, ipak na kraju ostaju činjenice i trenutni podaci. Konzumacija kafe u Americi je od 80-tih godina u padu. A prognoze su da će pasti još više. Konzumacija čaja je porasla, najviše zahvaljujući zdravstvenim faktorima i pristiglom populacijom iz zemalja kojima je ispijanje čaja stvar tradicije. Asocijacija američkih proizvođača čaja procenila je vrednost ovog tržišta na 8,2 milijarde u 2011., za razliku od 1,8 milijardi koliko je vredela pre dvadeset godina. Prognoza je da će se ova vrednost udvostručiti do 2014.godine.
The Economist šaljivo primećuje da će sve što se tiče daljeg poslovanja Starbucksa izgleda biti obojeno u zelenu boju. Boja čaja, boja dolara i boja logoa kompanije.
Pripremio: M.M.