
Kratak kurs govora tela: Moćno imitiranje
Prilikom prvog susreta sa nekim napravite mali test – održavajte njegovo držanje tela, ugao pod kojim sedi, gestove, izraze, mimiku lica. Neće proći mnogo, a ta će osoba shvatiti da ima nešto u vama što joj se dopada.
U najmanju ruku, ova će vas osoba opisati kao prijatno društvo. To je zato što ona u vama vidi odraz sebe. Gotovo svakodnevno na nesvesnom nivou podražavamo i imitiramo druge da bismo stvorili povezanost i bliskost i bili prihvaćeni što je čoveku veoma važno.
Pomislite samo na ponašanje ljudi na koncertima, dok čekaju u redu ili na autobuskim stanicama, u umetničkim galerijama. Ljudi se ponašaju isto imitirajući jedni druge što im daje osećaj opuštenosti i sigurnosti. Tajna dominantnih nacija kroz istoriju (Britanci, Nemci, stari Rimljani) je upravo u visokom nivou discipline u podražavanju (imitiranju).
Moć i značaj podražavanja i imitiranja je veoma važna lekcija i ovakav način komunikacije je snažno oružje kada želite da se nekome dopadnete ili da ukažete da se slažete sa njegovim stavovima. Isto tako, po položaju tela i gestovima dve osobe možete za kratko vreme da utvrdite u kakvom su odnosu. Ako vidite dve prilike jednu preko puta druge koje izgledaju kao kopije, odraz jedne druge u ogledalu, znajte da su istomišljenici i da su jedna drugoj prijatno društvo. Ako se jedna nagne napred i druga će, ako jedna stavi ruku u džep, i druga će, ako jedna prebaci težinu na desnu stranu, i druga će.
Poverenje tako možete namerno uspostaviti znajući za moć podražavanja. Imitirajte sagovornika i poslaćete jasan signal da vam se dopada i da u njega imate poverenja. Vodite računa da to ne radite sa šefom koji vas je, recimo, pozvao u kancelariju na razgovor i koji će govorom tela sigurno pokazati dominaciju. Ukoliko biste njega podražavali, verovatno bi se uvredio i osetio razoružanim i nastavak razgovora vam ne bi išao na ruku. Zato, uvek dobro procenite pre nego počnete sa podržavanjem druge osobe.
Ako radite kao prodavac ili prezentujete ideju, uslugu ili projekat, oponašanje pokreta tela potencijalnih kupaca je veoma važno jer ćete im time pokazati da u vas mogu imati poverenja, da vam se dopadaju i da ste bliski. S druge strane, posmatrajte ih – da li oni oponašaju vaše gestove? Ako rade upravo suprotno, znajte da nisu „vaši“ ili još nisu doneli odluku. Ako ne znate ko donosi konačnu odluku u grupi kojoj želite da „prodate“ ideju, posmatrajte ko koga među njima podražava. Ako, recimo, žena iz grupe pravi prve inicijalne pokrete (prekršta prste, noge, stopala…) i muškarci je podražavaju, znajte da oni ne donose odluku jer nisu za to ovlašćeni. Ona je ključni igrač.
Profesor psihologije na Univerzitetu San Dijego Vinkelman kaže da je mimikrija krucijalni deo socijalne inteligencije, ali nije dovoljno znati kako podražavati drugog. „Za uspeh moramo podražavati pravu osobu u pravo vreme i iz pravog razloga. Nekada je pametnije ne podražavati“, kaže ugledni profesor Vinkleman, stručnjak za govor tela. Možete platiti visoku socijalnu cenu ukoliko podražavate nepopularnu osobu u vašem kolektivu. I sami ćete biti etiketirani kao takvi i na duže staze ćete izgubiti reputaciju. Zato, kada koristite podražavanje u svom kolektivu, ono mora da radi ZA vas, a ne PROTIV.
M.P.