UNICEF: Investiranje u predškolsko obrazovanje je isplativo, a univerzalan obuhvat dece moguć
Rezultati studije Ulaganje u obrazovanje u ranom detinjstvu u Srbiji – Modeli finansiranja univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem, pružaju dokaze da je uvođenje univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem kroz 3 do 4-časovne programe finansijski moguće i isplativo, rečeno je na konferenciji povodom predstavljanja studije.
U Srbiji stopa obuhvata dece uzrasta 3 -5,5 godina predškolskim programima ima rastući trend; danas je oko 25% viša nego što je bila 2005. godine.
„Ipak, više od polovine dece u Srbiji nema pristup predškolskim programima. To su u najvećoj meri baš deca kojoj su ovi programi najpotrebniji – deca iz seoskih sredina, siromašna, romska deca. A dobiti od snažnog podsticanja razvoja u ranom detinjstvu daleko su najveće upravo među grupama koje su najuskraćenije“, istakla je Judita Rajhenberg, direktorka UNICEF-a u Srbiji, obraćajući se skupu.
Kako bi se postigao univerzalni obuhvat dece od 3 do 5,5 godina predškolskim obrazovanjem neophodno je postaviti predškolsko obrazovanje kao strateški interes i obavezu države, da se preispita odgovornost lokalnih samouprava da finansiraju predškolsko obrazovanje, razvoj mreže predškolskog obrazovanja neophodno je prvenstveno bazirati na edukativnoj funkciji predškolskog obrazovanja, ali i dodatno analizirati demografske trendove.
Predstavnici relevantnih institucija, međunarodni i nacionalni stručnjaci za predškolsko obrazovanje koji su učestvovali na konferenciji istakli su rezultate studije koji ukazuju da je uvođenje programa finansijski isplativo i moguće i ukazali da su tročasovni tj. četvoročasovni programi najekonomičniji način da se pruži predškolsko obrazovanje, a od ove mere korist bi imala i država, ali i njeni građani.
Ovi 3-4-časovni programi bi trebalo da budu besplatni i na raspolaganju svoj deci uzrasta od 3-5,5 godina. Postepeno uvođenje ovih programa, prvo za decu uzrasta 4-5,5 godina, a potom i za trogodišnjake, smanjilo bi pritisak i na fizičke kapacitete za predškolsko, a i na dodatno potrebna sredstva
Cena besplatnih 3-4-časovnih programa za svu decu uzrasta 3-5,5 godina iznosi otprilike 60% sredstava koje se iz lokalnih budžeta trenutno izdvajaju za predškolsko obrazovanje. Doprinos roditelja u podeli troškova treba da se zadrži za decu koja koriste celodnevne programe.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja treba da predloži nacionalni skup kriterijuma za smanjenje ovog iznosa za celodnevne programe, na osnovu kriterijuma ravnopravnosti. Postoji i prostor za povećanje doprinosa za celodnevni program koji snose roditelji, na osnovu njihovog imovinskog stanja.