Gorivo skuplje zbog nafte i derivata

Cena goriva u Srbiji poslednjih nedelja raste zbog skoka cena nafte i naftnih derivata na svetskom tržištu i zbog slabljenja vrednosti dinara, kažu stručnjaci i predstavnici naftnih kompanija, dok udruženja potrošača apeluju na državu i naftne kompanije da se odreknu dela dobiti, da bi se sprečila dalja poskupljenja i omogućilo pojeftinjenje derivata za potrošače.

„Država bi mogla da se odrekne dela kolača i snizi akcize na naftne derivate, a naftne kompanije da smanje marže i profit kako bi gorivo bilo jeftinije i kako ne bi došlo do daljeg pada prodaje derivate“, izjavio je predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović.

Država mora da preuzme odgovornost i pomogne potrošačima, jer se rast cena goriva održava na poskupljenje drugih proizvoda i pad standarda građana, rekao je Papović.

Naftne kompanije koje posluju na tržištu Srbije ponavljaju da cena goriva u Srbiji zavisi od kretanja cena nafte koja dosta fluktuira, kao i od cene naftnih derivata na svetskom tržištu i od kursa dinara.

„U poslednje dve-tri nedelje na tržištu je drastično poskupeo benzin od oko 65 dolara po toni i dizel za više od 70 dolara po toni, što se odražava na rast cene goriva u veleprodaji, a potom i u maloprodaji“, izjavio je direktor preduzeća „Petrobart Avia“ Aleksandar Mileusnić.

Ako kurs dinara bude stabilan i cena nafte na svetskoj berzi stabilna, to će biti pozitivno za cenu derivata, kažu u Naftnoj industriji Srbije i navode da nastoje da cene derivata kod te kompanije, koja obuhvata 35 odsto maloprodajnog tržišta u Srbiji, budu konkurentne i na nivou proseka u regionu.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije (UNKS) navode da su prosečne maloprodajne cene goriva u Srbiji od početka jula porasle za pet do osam dinara u zavisnosti od derivata, ili za 3,4 do 8,5 odsto, čime je samo kompenzovan pad vrednosti dinara, ali ne i skok cene goriva u nabavci koje beleži stalni rast.

Cena goriva prilikom uvoza, bez obzira o kojoj se kompaniji radi, formira se na osnovu aktuelne „Platts kotacije“ za taj derivat, a od početka jula do danas one beleže stalni rast. Tako su kotacije evrodizela povećane sa 878 na 1.020 dolara za tonu, što znači da je za istu količinu goriva potrebno izdvojiti oko 16 odsto dolara više, nego 1. jula, a uz to je kurs dinara prema dolaru, takođe, rastao i veći za 3,6 nego početkom jula, saopštio je UNKS sredinom prošle nedelje.

„Platts kotacija“ benzina doživela je još veću promenu. Za manje od dva meseca sa 918 povećana je na 1.135 dollara po toni ili za 23,7 odsto.

Prosečne maloprodajne cene goriva u Srbiji nisu pratile ove promene, već je samo kompenzovan pad dinara, ali ne i skok cene goriva u nabavci.

Domaće tržište naftnih derivata je veoma osetljivo na promene na regionalnom i globalnom, tržištu derivata, zbog toga što Srbija uvozi oko osamdeset procenata ukupne potrošnje evrodizela, deset odsto benzina i sedamdeset odsto TNG-a, ističe UNKS.

Ministarka energetika Zorana Mihajlović je rekla da bi prilikom smanjenja cena goriva moglo da pomogne sniženje cene rafinerijske prerade, kao i povećanje učešća biogoriva u namešavanju u naftne derivate, zbog toga što se na biogorovo ne plaća akciza i zato se radi na izmeni pravilnika koji će omogućiti veće namešavanje goriva u naftne derivate.

Kako je navela, akcize značajno utiču na cenu goriva, ali je i dodala da su sredstva koja se prikupe od akciza na gorivo, ali i na druge robe, veoma značajna za punjenje budžeta zbog toga što je nova vlada, kako je ukazala, zatekla „opustošen“ budžet.

Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić najavio je da će vlada uvesti mogućnost povraćaja akciza na gorivo za taksi vozače, gradske prevoznike i vozače kamiona, radi ublažavanja posledica čestih poskupljenja.

Stručnjak za energetiku Privredne komore Srbije Ljubinko Savić izjavio je da u maloprodajnu cenu derivata ulazi proizvođačka cena, akciza, marža naftnih kompanija i PDV obračunat na sve to. On je ukazao da je srpsko tržište malo i zbog toga što uvozimo više od milion tona nafte, osetljivo na kretanja cena nafte i naftnih derivata na svetskim berzama, a dodatno na cenu goriva utiče i slabljenje dinara u odnosu na evro i dolar.

Savić je ukazao da bi država i naftne kompanije mogle postići dogovor da se odrekne država jednog dela akcize, a naftaši dela dobiti, da bi cene bile pristupačnije građanima i da ne bi došlo do daljeg pada potrošnje koji je u prvih pola godine iznosio od šest do osam odsto.

Stručnjaci su ukazali i da namešavanje biogoriva u naftne derivate ne bi uticalo na sniženje cena goriva kod nas, jer se u Srbiji ne prozivodi biodizel, već bi moralo da se uvozi, a cena mu je otprilike na nivou evrodizela. Jedino bi se to pozitivno odrazilo na zaštitu životne sredine i povećanje energetske efikasnosti, istakli su energetski stručnjaci.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE