
Evropska kriza pogađa američke brendove
Evropska finansijska kriza utiče i na poslovanje američkih kompanija u tom delu sveta i njome su pogođeni najveći brendovi SAD-a u Evropi: Whirlpool, Ford, General Motors, Starbucks i Apple, piše Washington Post.
List opisuje Appleovu prodavnicu u centru Madrida koja je, kao i njene ostale u svetu – moderna, lijepo dizajnirana, sa novim MacBook računarima, Iphone telefonima i IPads tabletima. Nedostaje samo jedna stvar – kupci.
„Samo šačica ljudi ulazi u prodavnicu i to samo da bi razgledali“, opisuje Post i prenosi reči Načo Korala, 37-godišnjeg državnog službenika koji kaže da mu se sviđaju Appleovi proizvodi, ali da nema novca da ih kupi.
On je jedan od onih kojima je Vlada, kao zaposlenom u javnom sektoru, nedavno smanjila platu za sedam posto.
Spomenuti veliki američki brendovi, u svojim polugodišnjim izveštajima navode razočaravajuće rezultate prodaje u Evropi. „Takvi rezultati su u poslednje dve nedelje zabrinuli Wall Street, koji se sada plaši koliko je zdrava američka ekonomija“, ocenjuje vašingtonski dnevnik.
U trenutku kada je nezaposlenost u evrozoni dosegla 11,2 posto, potrošačka korpa se značajno smanjila, navodi Washington Post i dodaje da su odricanja prvo od velikih stvari, kao što su kola i bela tehnika, ali ništa manja ni kada su u pitanju tehnološki gedžeti.
„Oklevanje da troši kod evropskog potrošača stvara probleme i za američke korporacije, a samim tim i za predsednika Obamu koji bi želio videti rastuću ekonomiju pred predsedničke izbore“, ističe Post.
Tako je General Motors saopštio da je u drugom tromesečju ove godine poslovao sa gubitkom od 361 milion dolara u Evropi. U istom periodu lani je na evropskom kontinentu imao profit od 102 miliona dolara.
Whirlpool je takođe izneo negativne podatke i njihova prodaja u Evropi, Bliskom istoku i Africi pala je za sedam posto u odnosu na prošlu godinu, dok je Fordu u drugom tromesečju profit opao za 57 posto. To znači da su u Evropi u minusu 404 miliona dolara, dok je prošle godine profit bio u plusu 176 miliona dolara.
Alfonso Kantero, generalni menadžer Fordove dilerske prodaje u Madridu, upozorava da je prodaja vozila pala za 50 odsto od 2005. godine.
Čak su i lanci kafeterija kao što je Starbucks pogođeni krizom, pa generalni menadžer kompanije Howard Schultz najavljuje zatvaranje niza svojih kafea u Evropi.
Najšokantniji su podaci za Apple, kompaniju koja na globalnom nivou beleži fenomenalne rezultate. Loša prodaja u Evropi dovela je do toga da se u tom delu sveta poslovalo bez prihoda. Apple je čak pokušao da u dogovoru sa bankama i mobilnim operaterima, ponudi besplatne IPhon telefone, uz ostavljanje depozita i potpisivanje ugovora na 18 meseci, ali su rezultati za sada slabašni.
„Uzela sam IPhone besplatno, ali razmišljam da pređem na neki drugi jeftiniji brend. Imam stabilan posao, ali moram da štedim ako dođe do najgoreg“, oprezno kaže Prisila Bejarano, prodavačica u jednoj radnji sa sportskom opremom.