Budućnost trgovine je u rukama starijih kupaca
Zbog pada stope nataliteta i produženog životnog veka, osobe starije od 60 godina predstavljaju najbrže rastuću društvenu grupu u svetu i budućnost trgovine je u njihovim rukama, pokazuje istraživanje konsultantske kuće A.T Kearney.
Istraživanje „Ko su zreli potrošači i šta oni žele?“, sprovedeno u 23 zemlje, pokazuje veliko nezadovoljstvo zrele grupe potrošača, koji ističu kako kompanije i trgovci svoje proizvode i marketinške strategije fokusiraju na mlađu populaciju, a premalo pažnje posvećuju starima.
U svetu ima više od 506 miliona osoba starijih od 60 godina, a njihov broj se iz godine u godinu povećava za 2,6 odsto što je dvostruko brže od rasta svetske populacije, tako da bi njihov broj do 2040. godine mogao dostići 1,3 milijarde. Stariji od 60 godina često su zdravi i aktivni ljudi sa sve većom kupovnom moći, pa čak i u Srbiji, u kojoj su primanja te populacije ispod one na razvijenim tržištima. Do kraja veka ti potrošači imaće čak 30 odsto ukupne kupovne moći, ali i potpuno drugačije potrošačke potrebe od ostatka populacije.
Istraživanje je pokazalo da zreli potrošači ne žele da budu tretirani kao stari i nesposobni. Njima smeta kretanje kroz velike supermarkete, visoke police, neadekvatno pakovanje i mala slova na proizvodima, kao i nedostatak prostora za sedenje u radnjama.
Oni kupuju nešto drugačije proizvode od mlađih, a spremni su da potroše više na hranu i piće, zdravlje, a manje na odeću i prevoz. Istovremeno dve trećine ispitanika koristi mobilne telefone, skoro polovina internet, a trećina ima profil na društvenim mrežama.
Za trgovačke lance to znači da će morati da prilagode komunikaciju njima i omoguće prodaju preko interneta, da se fokusiraju na manje radnje u blizini kuće, u koje stariji dolaze peške, uvedu dodatni prostor za sedenje u radnjama, redizajniraju proizvode i pakovanja i obavezno zaposle prijateljski nastrojeno osoblje.
Trend prilagođavanja ponude starijim kupcima odavno su prepoznali vodeći trgovački lanci u svetu. Tako, na primer, najveći svetski trgovački lanac „Wallmart“ zapošljava starije radnike, kako bi pozdravljali i pomagali zrelim kupcima, a nudi i električna kolica u radnjama.