Domaćim putarima sve manje poslova

Poslove na izgradnji istočnog i južnog kraka Koridora 10, koji su finansirani iz međunarodnih kredita, dobile su firme iz Grčke, Austrije i Češke. Pošto domaći građevinci ne prolaze na tenderima, Privredna komora Srbije (PKS), krajem aprila će predložiti paket mera za poboljšanje njihove pozicije kako se domaća operativa i industrija ne bi potpuno ugasile.
 
Činjenica je da su strane firme ponudile niže cene, ali prema mišljenju Gorana Rodića, sekretara Udruženja za građevinarstvo PKS, teško da će za taj novac izgraditi kvalitetan autoput i ispoštovati rok.
 
– Tražićemo da država sa garancijskim fondom stane iza domaćih firmi, ali i da zauzme drugačiji stav pri ugovaranju kredita i izbori se za bolji tretman svojih građevinaca. Strane banke nam daju zajmove, ali i forsiraju svoje firme. Osim kamate, od oko četiri odsto, odavde odnesu i lep profit od oko 10 do 15 odsto. Tako one kreditima koje odobre Srbiji povećavaju privredni rast svojih zemalja – naglašava Rodić.
 
Svoje tvrdnje potkrepljuje primerom Hrvatske koja je prethodnih godina izgradila 1.500 kilometara dobrih autoputeva, oslanjajući se prvenstveno na svoje građevince. Strane kompanije su bile angažovane tek sedam odsto. Ukoliko se nešto konkretno ne preduzme, Rodić ocenjuje da će domaće firme biti zatvorene.
 
– One su prinuđene da prihvataju poslove podizvođača uz malu zaradu. Što je najvažnije ostaju uskraćene za reference koje su im neophodne za nastup na domaćem, ali i na inostranim tržištima – ističe Rodić.
 
U „Koridorima Srbije”, pak, odgovaraju da se tenderi sprovode prema međunarodno prihvaćenim standardima i procedurama na otvoren i transparentan način, primenom standardne prekvalifikacione tenderske dokumentacije i na osnovu prethodno definisanih kriterijuma za selekciju.
 
– Aktivnosti u procesu nabavke podležu proceduri davanja saglasnosti „bez primedbi”, koju izdaje finansijska institucija koja kreditira radove, a bez čije se saglasnosti ne može preći na narednu fazu procesa nabavke – navode u pisanom odgovoru.
 
Ugovor se, kažu, sklapa sa ponuđačem čija ponuda, nakon ocene svih ostalih, bude ne samo najniža već suštinski odgovarajuća. Da ispunjava i druge postkvalifikacione kriterijume.
 
– Postkvalifikacioni kriterijumi dati u konkursnoj dokumentaciji su: opšte iskustvo (to jest iskustvo u izvođenju radova), specifično iskustvo, prosečan godišnji prihod, finansijski kapacitet i drugo. Uslove tendera određuju banke koje kreditiraju izgradnju koridora – naglašavaju u „Koridorima Srbije”.
 
Milan Bojović, direktor „Puteva Užice”, preduzeća koje gradi i kreditira autoput od Uba do Lajkovca sa 80 odsto novca, zalaže se isključivo za tržišne uslov i kaže da niko ne podržava dogovornu ekonomiju. On ne traži povlastice već da uslovi na tenderima budu prihvatljivi i za domaće firme.
 
– U tim tenderima je, međutim, obično navedeno nešto što naše firme ne mogu da ispune. Bilo da se traže reference za tunele koji u našoj zemlji nisu građeni 50 godina ili finansijske komponente. I da prihvatimo objašnjenje da banke traže najjeftiniju ponudu, uslovi u startu moraju biti isti za sve – kaže Bojović.
 
On smatra da su stranci na južnim i istočnim deonicama Koridora 10 dobili poslove zbog damping cena, za 20 do 30 odsto nižim od realnih.
 
– To će biti dokazivo tek za dve do tri godine kada se vidi u kom su roku završili izgradnju i koliko je sve koštalo. Mada se već pojavljuju problemi sa nabavkom materijala, jer je teško ukalkulisati sve troškove u cene koje su naveli. Brzo će se videti ko je bio u pravu – naglašava Bojović.
 
U „Koridorima Srbije” kažu da se radovi na svim deonicama koje su u izgradnji odvijaju prema predviđenoj dinamici.
 
Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić, pre nekoliko dana je najavio da će radovi na poslednjim deonicama kroz Grdeličku klisuru, od Grabovnice do Grdelice i od Vladičinog Hana do Neredovca, u dužini od oko 30 kilometara biti „otvoreni” 18. aprila i tek tada, kako je naglasio na konferenciji za novinare, a preneo Tanjug, „može se reći da je ceo južni krak u izgradnji”. S tim što je na južnom kraku ostalo da se okonča tenderska procedura za deonice Grdelica (Gornje polje – Caričina Dolina i Caričina Dolina – Vladičin Han), za koje se, kako navode u „Koridorima Srbije”, prijavilo 25 firmi iz Italije, Hrvatske, Španije, Slovenije, Češke, Bugarske, Nemačke, Austrije…Ostalo je još da se raspiše tender i za osam kilometara autoputa od Donjeg Neradovca do Srpske kuće.
 
Grčki „Aktor” trenutno gradi deonicu od Srpske kuće do Donjeg Neradovca, koja se finansira iz Helenik plana.
 
Na istočnom kraku, prema bugarskoj granici, nedavno su otvoreni radovi na deonici od Proseka do Crvene Reke. Trenutno se grade deonice od Crvene Reke do Čiflika, od Pirota do Dimitrovgrada, kao i na obilaznici oko Dimitrovgrada. Ostalo je još da bude izabran izvođač radova za deonicu Čiflik – Pirot istok, tako da će se do kraja građevinske sezone graditi na celoj toj trasi istočnog kraka Koridora 10, u dužini od oko 86 kilometara.
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE