
Intervju: Mihalis Orfanudakis, Pepsico
Kad god se menja kupovna moć potrošača, kompanije moraju da budu fleksibilne i dovoljno osetljive na probleme, da bi ponudile zadovoljavajuće proizvode visokog kvaliteta, koje potrošači zaista mogu i žele da kupe. Zato i trenutni uslovi na tržištu za nas predstavljaju izazov
Međunarodna korporacija PepsiCo kupila je srpski Marbo Produkt u avgustu 2008. godine i zahvaljujući ovoj značajnoj investiciji ušla na srpsko tržište. Kako je vreme pokazalo, sama akvizicija bila je značajna i za Marbo i za PepsiCo: unapređena je proizvodnja u Bačkom Magliću (u blizini Novog Sada) i investirano 20 miliona evra u novu proizvodnu liniju Chipsy proizvoda od krompira, velikih kapaciteta, kao i u izgradnju modernog postrojenja za tretiranje otpadnih voda, sa ciljem unapređenja zaštite životne sredine. Ipak, kako kaže Mihalis Orfanudakis, komercijalni direktor za zapadni Balkan kompanije PepsiCo, najznačajnija investicija je ulaganje u ljude:
– Na osnovu čvrsto postavljenih temelja na polju ljudskih resursa, koji su postojali u kompaniji Marbo i pre PepsiCo akvizicije, zatim kroz neprestane obuke i kroz razmenu najboljih praktičnih iskustava i regrutovanja izuzetno talentovanih ljudi, stvorili smo organizaciju svetskog ranga na koju smo veoma ponosni. Uzimajući u obzir okruženje u kojem poslujemo, poslovni rezultati su zaista zadovoljavajući. Ali, s obzirom na to da smo uspeli da unapredimo sposobnosti naših ljudi, očekujemo još uspešniji prodor na tržištu – kaže Orfanudakis.
* Došli ste u Srbiju u jeku ekonomske krize. Kakav je uticaj krize na poslovanje kompanije PepsiCo na globalnom nivou, a koji su efekti krize na poslovanje Marbo Produkt kompanije u Srbiji?
– Uvek sam verovao da sadašnja ekonomska situacija pruža mogućnosti za kompanije koje imaju solidne osnove za kapitalizaciju, pošto sam siguran da će, kada kriza prođe, ove kompanije biti čak i snažnije nego što su bile ranije. Imajući to u vidu, uspeh mogu da ostvare kompanije koje investiraju u ljude i inovacije, koje svojim potrošačima daju visokokvalitetne proizvode po povoljnim cenama i koje imaju zadovoljavajuće bilanse stanja i novčane tokove. PepsiCo – Marbo kompanija svakako pripada ovom klubu kompanija koje će ostvariti uspehe.
* Imajući u vidu da je prošlo malo vremena od kada ste postavljeni na poziciju komercijalnog direktora za područje zapadnog Balkana, možete li da naznačite najčešće probleme u poslovanju na srpskom tržištu? Kako ocenjujete poslovni ambijent Srbije?
– U suštini, ne bih to nazvao problemom, već realnošću sa kojom nas sadašnja makroekonomska situacija tera da se suočavamo, više nego ikada pre. Zaposlen sam u kompaniji PepsiCo proteklih 14 godina, od kojih sam devet proveo u Grčkoj, a pet na području istočnog Balkana i stvarnost sa kojom se obično susrećem na ovim tržištima, a takođe i u Srbiji, jeste da kad god se menja kupovna moć potrošača, kompanije moraju da budu fleksibilne i dovoljno osetljive na probleme, da bi ponudile zadovoljavajuće proizvode visokog kvaliteta koje potrošači zaista mogu i žele da kupe. Dakle, uslovi na tržištu trenutno predstavljaju izazov, ali su i obećavajući, ukoliko uzmemo u obzir činjenicu da će Srbija postati deo Evropske unije, pre ili kasnije. Siguran sam da će, kada do toga dođe, prednosti biti očigledne i trenutne, pošto je čak i sada okruženje u kojem se odvija trgovina prilično razvijeno i poseduje visok nivo sofisticiranosti i “know-how” znanja.
* Da li su u planu bilo kakve promene u vezi sa proizvodnim portfolijom kompanije Marbo?
– Strategija kompanije PepsiCo, a samim tim i kompanije Marbo, jeste da konstantno uvodi inovacije i plasira zadovoljavajuće proizvode, koji su takođe značajni na lokalnom nivou jer su u skladu sa potrošačkim navikama ljudi u Srbiji. Dokaz za to je naša veoma uspešna prošlogodišnja kampanja “Koji je tvoj Chipsy ukus?”, tokom koje su potrošači imali jedinstvenu priliku da izaberu novi ukus čipsa, a kao rezultat toga, plasirana su tri nova ukusa: Chipsy vešalica, Chipsy sarma i Chipsy kiseli krastavčići. U toku 2011. godine smo, u okviru brenda Clipsy Snack, plasirali kokice, a dodali smo i semenke, u okviru našeg Gud brenda.
Sa početkom 2012. godine, uvrstili smo u naš portfolio u Srbiji Chipita proizvode najvišeg kvaliteta, pošto čvrsto verujemo da će nam dobro poznat brend 7 days, u okviru kojeg nudimo kroasane, peciva, SWISS rolnice i bar čokoladice, omogućiti da dopremo do većeg broja potrošača. Ove godine nastavljamo sa plasiranjem raznih zanimljivih proizvoda, koji bi trebalo da zadovolje potrebe različitih segmenata potrošača, a upravo smo plasirali proizvod Clipsy Max kikiriki… i pripremamo još nešto za decu i tinejdžere.
* Na koja tržišta trenutno izvozite svoje proizvode i da li će izvoz biti proširen na još neka tržišta?
– Kompanija Marbo je vodeći proizvođač grickalica u Srbiji i uspešno smo plasirali naše proizvode i na druga tržišta zapadnog Balkana. Pored Srbije i Bosne i Hercegovine, gde posedujemo fabrike u Bačkom Magliću, koji se nalazi u blizini Novog Sada, i u Laktašima, koji su u blizini Banjaluke, ponosni smo na prodaju naših proizvoda u Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji i Albaniji.
Očigledno je da bogata ponuda proizvoda kompanije Marbo nudi velike mogućnosti, ne samo što se tiče teritorije zapadnog Balkana, već i van ovog tržišta. Meni je veoma očigledan potencijal naših brendova Pardon i Gud da se prošire na druga evropska tržišta, tako da ćemo iskoristiti sve mogućnosti.
* Koji su kratkoročni i dugoročni planovi kompanije PepsiCo za srpsko tržište?
– Kompanija PepsiCo je na globalnom nivou, po veličini, drugi proizvođač hrane i pića i zato su za nas karakteristični izazovni poslovni ciljevi. Ti ciljevi se u Srbiji mogu ostvariti samo ukoliko se konstantno ulaže u inovacije i proizvode od lokalne važnosti, a koji zadovoljavaju želje srpskih potrošača. Ipak, kao što sam već naveo, sve se vrti oko ljudi, tako da su naši kratkoročni i dugoročni planovi da postanemo najpoželjniji poslodavac u Srbiji. Siguran sam da ćemo, kada to postignemo, moći da realizujemo čak i najambicioznije strategije bez ikakvih poteškoća – rekao je Mihalis Orfanudakis u razgovoru za Magazin Biznis.
Antrfile
Dinamično srpsko tržište
– Srbija ima veoma dinamično tržište i konkurencija je izuzetno jaka. Potrošači su zahtevni i imaju sofisticiran ukus, što je, opet, veoma dobro za kompanije jer ih to pokreće da konstantno investiraju i uvode inovacije. Veoma sam optimističan što se tiče potencijalnog razvoja Srbije, jer sigurno možete da postanete centar poslovnih operacija na području Balkana. Vaše tržište je zaista obećavajuće, a srpski narod vredan i kreativan. Uz sve to, veoma je važna integracija u Evropsku uniju koja će ojačati lokalnu ekonomiju. Sa druge strane, doći će do trenutka kada će Uniji biti potrebna tržišta poput Srbije za investiranje – rekao je Orfanudakis.
Privlačni Beograd
– U Srbiji sam tek mesec i po dana, ali uprkos tome, osećam se kao da sam se dobro upoznao sa duhom ljudi – zaista postoji specifična povezanost između naše dve zemlje. Što se Beograda tiče, veoma su važne mogućnosti koje pruža, počev od sportskih aktivnosti, preko restorana najrazličitijih svetskih kuhinja, do noćnog života. Zaista se radujem proleću, s obzirom na to da mi teški vremenski uslovi i naporan raspored nisu dozvolili da uživam u Beogradu onoliko koliko bih ja to želeo – rekao je Mihalis Orfanudakis, sumirajući svoje prve utiske o Beogradu i Srbiji.
Skica za portret
Mihalis Orfanudakis je vrstan poznavalac industrije robe široke potrošnje i poslovnog okruženja na Balkanu. Pre nego što je postao komercijalni direktor kompanije PepsiCo za zapadni Balkan, bio je finansijski direktor PepsiCo poslova za područje istočnog Balkana i odgovoran za poslovanje kompanije u Rumuniji, Bugarskoj i Moldaviji, sa sedištem u Bukureštu, od 2007. godine.
Karijeru je počeo 1998. godine, u finansijskom sektoru kompanije PepsiCo u Grčkoj (Tasty foods), a nakon toga je zauzimao nekoliko pozicija u Odeljenju prodaje i razvoja prodajnih funkcija, sve do 2005. godine. Od 2005. do 2007. godine bio je menadžer za poslovno planiranje za Grčku, Kipar i područje istočnog Balkana. Mihalis Orfanudakis je stekao diplomu iz ekonomije na Državnom univerzitetu u Atini, a master diplomu na univerzitetu La Verne, u Sjedinjenim Američkim Državama.
R. Nikolić