Intervju: Srećko Nakić, Atlantic grupa

U 2011. godini ostvarili smo ukupan prihod od oko 635 miliona evra, što je nominalni rast od 108,4 odsto u odnosu na 2010. Brendovi koje proizvodimo u Srbiji su među značajnim generatorima rasta. Tržište Srbije danas je sa 25,5 posto udela u ukupnoj prodaji drugo najveće prodajno tržište Atlantic Grupe, i lane je ostvarilo rast od 12,7 odsto u odnosu na godinu ranije
 
 
Pre godinu i po dana hrvatska kompanija Atlantic Group kupila je kompaniju Droga Kolinska čiji je značajan deo poslovanja i u Srbiji, pre svega kroz kompanije Grand prom i Štark. Krajem 2010. godine okončan je i finansijski deo oko ove velike regionalne akvizicije. Prošla, 2011. godina pokazala je da je Atlantic Grupa napravila odličan poslovni potez, odlučujući se za preuzimanje Droge Kolinske. Jer, ukupan prihod Atlantic Grupe je u značajnom porastu, i to u vreme dok još traje ekonomska kriza i dok se nastavlja pad kupovne moći potrošača. Srećko Nakić, potpredsednik Atlantic Grupe, u ekskluzivnom razgovoru za Magazin Biznis kaže da su izuzetno zadovoljni akvizicijom Droge Kolinske, a da su brendovi koji se proizvode u Srbiji, među najznačajnijim generatorima rasta Atlantic Grupe u regionu.

– Izuzetno smo zadovoljni. Sve što smo napravili od akvizicije, što potvrđuju i rezultati za 2011. godinu, dokaz je da je ova akvizicija bila pun pogodak i za Drogu Kolinsku i za Atlantic Grupu, za sve naše poslovne operacije, proizvodne kategorije i zaposlene na svim tržištima. Na nivou 2011. godine ostvarili smo ukupan prihod od prodaje u iznosu od 4,7 milijardi kuna, odnosno oko 635 miliona evra, što u odnosu na godinu ranije predstavlja nominalni rast od 108,4 odsto. Brendovi koje proizvodimo u Srbiji su među značajnim generatorima rasta. Tržište Srbije danas je sa 25,5 posto udela u ukupnoj prodaji drugo najveće prodajno tržište Atlantic Grupe, i lane je ostvarilo rast od 12,7 odsto u odnosu na godinu ranije.

* Prošla godina je bila godina integracije kompanija u okviru Droga Kolinska u sistem Atlantic Grupe, tim pre je značajan tako visok rast koji ste ostvarili?


– Da, kada se ima u vidu da je to prva godina postakvizicijskog perioda u kojoj je imperativ bila integracija i stvaranje jedne nove Atlantic Grupe, u kojoj će svi zaposleni osećati jednaku pripadnost i interes za poslovni uspeh, onda ne možemo nego da budemo još više ponosni na rezultate i Granda i Štarka. Grand je u Srbiji očuvao svoje dominantno tržišno učešće i dalje je prvi izbor srpskog potrošača, dok je Štark ostvario rekord u poslovanju od svog osnivanja.

* Atlantic Grupa sada u svom vlasništvu ima brendove sa najvećeg dela teritorije bivše SFRJ – Slovenija, Hrvatska, BiH, Srbija… Koliko ste uspeli da svi segmenti Grupe uspešno funkcionišu i da objedinite upravljanje?


– Imamo tim izuzetnih stručnjaka, to su izvanredni pojedinci koji zajedno dobro funkcionišu, nadopunjavaju se i što je posebno važno, imaju međusobno poverenje. Svi se odlično razumemo, ne samo jezički, nego zaista suštinski, i to pre svega jer imamo zajednički cilj, a to su dobar rezultat, uspeh naših brendova i rast poslovanja. Otvoreni smo za nove inicijative, diskutujemo, nema tabu tema i sve je podložno raspravi. Regionalne razlike su u tom kontekstu samo stvar pristupa pojedinom tržištu i u tom smislu naravno uvažavamo razlike tih tržišta, ali strategija je jedna zajednička.

* Koliko su tržišta u regionu otvorena za vaše proizvode? Kako uspevate da obezbedite prisustvo svih vaših brendova na svim tržištima bivše SFRJ, jer postoji stalna borba sa konkurentima?


– Snaga naših brendova i snaga naše distribucije su naša najvrednija svojina. Tržišta i potrošači regiona vrednuju brend i kvalitet, što nama daje snažnu poziciju. Povrh toga, naš distributivni mehanizam, koji pokriva sve zemlje regiona, doprinosi uspešnijem ulasku na police, te kroz sinergiju jakih sopstvenih i principalskih brendova imamo dobar status kod naših kupaca i partnera. Ljudi u prodavnici ne traže flips nego smoki, ne naručuju vitaminski instant napitak nego cedevitu. Prepoznatljivost, tradicija i kvalitet naših proizvoda čine ih sinonimom za kategoriju, to su proizvodi koje potrošač želi. A naša distributivna sila osigurava prisutnost tih proizvoda u svim kanalima prodaje. Stvar je daleko kompleksnija, naravno, tu su istraživanje i razvoj, marketing itd., ali to je suština.

* Kakav je izvoz Atlantic Grupe na tržišta centralne Evrope i EU?


– Značajan deo našeg poslovanja se odvija na tržištima EU i, u suštini, sva tržišta na kojima poslujemo tretiramo kao domaća tržišta. Gledajući iz uže regionalne perspektive, Atlantic Grupa, samo robe proizvedene na ovim područjima, izveze u vrednosti većoj od 40 miliona evra, a kada se tome pridruži portfolio koji proizvodimo u Nemačkoj, onda se vrednost ukupnog plasmana u zemlje van ove regije penje na više od 120 miliona evra. Sa Argetom smo najveći evropski proizvođač u ovom segmentu, a u sportskoj prehrani smo takođe evropski broj jedan sa brendom Multipower.

* Sada, kada ste bolje upoznali rad u fabrikama vaše kompanije u Srbiji, kako ocenjujete kvalitet rada i proizvodnje u srpskim pogonima Atlantic Grupe?


– Nama je posebno važno da smo na svim tržištima regiona, tako i u Srbiji, postigli jednu kvalitetnu ravnotežu i da u svim zemljama danas imamo visoke standarde proizvodnje i distribucije nadograđene našim internim sinergijama. U Srbiji imamo jako puno pozitivnih i kvalitetnih ljudi, a to je, rekao bih, bio ključ svega. Uvek ističem važnost tima, motivacije i atmosfere u radnom okruženju. Nije retko da se na ovim prostorima sami potcenjujemo, međutim, pošteno je reći da su ono što smo zatekli i razvili u poslednjih godinu dana, zaista tehnologija i profesionalizam najvišeg nivoa. Naravno, svesni smo da smo aktivni u industrijama koje se brzo razvijaju i u kojima unapređenja i investicije nikada ne prestaju, tako da su ulaganja u dalji razvoj naša odgovornost i naše strateško određenje.

* Koji su srpski brendovi, u vlasništvu Atlantic Grupe, najprofitabilniji na evropskim tržištima?


– Mi danas po pitanju brendova funkcionišemo na tri platforme – nacionalnoj, regionalnoj i internacionalnoj. Neki brendovi, kao recimo Plidenta u Hrvatskoj, imaju prevashodno nacionalni potencijal. To je najprodavanija pasta za zube u Hrvatskoj, ispred konkurencije, ali teško da može imati takvu poziciju šire. Smoki ili Cedevita su možda najbolji primer regionalnih brendova. Multipower, Argeta ili Donat Mg imaju najveći internacionalni potencijal. Za većinu brendova koji se proizvode u Srbiji najvažnija su tržišta regiona, gde naši brendovi predstavljaju prepoznatljiv miks tradicije i savremenih trendova. Najbolje rezultate u zapadnim zemljama danas, osim Multipowera, ostvaruje Argeta, koja ima i veliki potencijal rasta. Kada gledamo zapadni deo regiona, pa i formalno članstvo u Evropskoj uniji, tu možemo govoriti o prisustvu skoro celokupnog našeg asortimana na tržištu Slovenije, od Smokija, preko Cedevite do Cockte. Ako gledamo po prepoznatljivosti i prometu, Smoki je tu vodeći među brendovima koji se proizvode u našim fabrikama u Srbiji. Međutim, naše prisustvo na Zapadu s etabliranim evropskim brendom i sopstvenim kompanijama i fabrikama otvara prostor za značajne sinergije koje ćemo vrlo brzo kapitalizovati.

* Koliko je ekonomska kriza uticala na poslovanje Atlantic Grupe u prošloj godini?


– Poslovanje u uslovima krize je izuzetno teško, to je jasno. Međutim, možemo slobodno da kažemo da je naše poslovanje stabilno i perspektivno. Atlantic Grupa je pre krize ostvarivala dvocifrene stope rasta, danas je taj rast manji nego što smo navikli ali zadržava kontinuitet. Ako se u krizi pad poslovanja koji je manji od proseka smatra uspešnim rezultatom, onda znamo koliko je naš uspeh veliki. Mi smo pre krize sproveli niz restrukturiranja u poslovanju, što je u značajnoj meri amortizovalo udar negativnih efekata. Potom, tražili smo dodatni prostor za uštede, recimo objedinjavanjem nabavnih ili marketinških procesa. No, možda je i najvažnije da smo sve vreme proaktivni i konstantno različitim inicijativama održavamo poslovanje vitalnim, unutar kompanije i s našim partnerima. Konkretno gledajući, najviše nas je pogodio skok cena sirovina na tržištu koje smo dobrim delom anulirali kroz uštede kreirane integracijskim sinergijama. Pad standarda građana, kao i rast cena energenata su naš dnevni izazov. Nakon uspešne integracije, za nas je zapravo ova godina prva godina u kojoj bi trebalo da dođu do izražaja svi efekti našeg spajanja, pa se i u ovoj godini najvećim delom oslanjamo na interne resurse i maksimalnu posvećenost tržištu.

* Kakva su očekivanja od poslovanja u 2012. godini, s obzirom na značajan pad kupovne moći stanovništva, na primer, u Srbiji, u Bosni i Hercegovini, a možda i u nekim drugim delovima jugoistočne Evrope?


– Iako očekujemo da će na makroekonomskom planu, 2012. godina biti najblaže rečeno jednako izazovna, kao i godina za nama, uvereni smo u dalji rast i poboljšanje profitabilnosti Atlantic Grupe, pa ćemo se, kako bismo to i ostvarili, fokusirati na ostvarivanje sinergijskih potencijala, organski rast kroz aktivan brand menadžment i inovacije, troškovnu optimizaciju, efikasno upravljanje rizicima i dalje ispunjavanje finansijskih obaveza – ocenio je Srećko Nakić u razgovoru za Magazin Biznis.
 
Mi smo evropska multinacionalna kompanija
 
– Sa operativnim kompanijama u 11 zemalja, mi smo regionalna i već, slobodno možemo da kažemo, evropska multinacionalna kompanija, ali na svakom lokalnom nivou mi smo prava lokalna kompanija koja proizvodi u toj zemlji, zapošljava, plaća poreze, ponaša se društveno odgovorno. Naši sopstveni brendovi danas čine 71 odsto ukupne prodaje Atlantic Grupe, najvećim delom su oni lideri u svojim kategorijama sa dugom tradicijom kvaliteta i potrošači ih doživljavaju kao domaće brendove. Radi se o brendovima koji su u regionu izuzetno poznati, a neki su i sinonim za celu kategoriju kao Cedevita, Bananica, Smoki… No tu su i omiljeni proizvodi Najlepše želje, Argeta, Grand kafa, Barcaffe, Cockta, Donat Mg… U distributivnom segmentu sarađujemo sa vodećim međunarodnim kompanijama distribuirajući brendove kao što su Wrigley, Ferrero, Johnson&Johnson, Durex, Red Bull, Hipp itd. Može da zvuči kao floskula, ali sinergija je u našem sistemu mnogo više od toga. Poslovna komplementarnost koju smo uvideli pre same akvizicije danas donosi efekte. Naime, snaga Atlantic Grupe na zapadnim tržištima bivše države omogućava da brendovi poput Smokija, Bananice, Štark keksa ili Prima štapića lakše dolaze na police i do dobrih pozicija u trgovinskim lancima. To omogućava još bolju zaposlenost kapaciteta i zato ne čude izvanredni prihodovni rezultati Štarka – kaže Srećko Nakić.
 
Dobro poznajemo tržište
 
– Mi jako dobro poznajemo ovo tržište, potrebe potrošača, njihove navike, tehniku prodaje, i razvijamo se zajedno sa tržištem, osluškujemo, reagujemo… Danas smo u odnosu na godinu ranije dvostruko veći po svim kriterijumima, ostvarujemo rast prodaje, usprkos krizi koja se neminovno oseća, to je uspeh. Verujem da atmosfera i osjećaj pripadnosti koji imamo u kompaniji takođe značajno doprinose našem uspehu – ističe Nakić.


Poslovna statistika
 
Prema zvaničnim statističkim izveštajima o poslovanju, Atlantic Grupa je u 2011. godini ostvarila prihod od prodaje u iznosu od 4,7 milijardi kuna (oko 635 miliona evra), što u odnosu na godinu ranije predstavlja nominalni rast od 108,4 posto. Dobit pre kamata i poreza (EBIT) u 2011. godini na pro-forma konsolidovanoj osnovi porasla je 13,8 odsto na 334,8 miliona kuna, dok je neto dobit iznosila 54,9 miliona kuna (7,4 miliona evra). Na rast prihoda Atlantic Grupe u 2011. godini, uz konsolidaciju Droge Kolinske, uticale su dvocifrene stope rasta divizija Sportska i aktivna prehrana (16,3 odsto) i Pharma (12,5 odsto).
Nakon konsolidacije Droge Kolinske, Hrvatska je i dalje ostala najveće prodajno tržište Atlantica sa 28,2 odsto udela, slede Srbija sa 25,5 odsto, Slovenija sa 12,7 i BiH sa 7,6 procenata, te ostala ex YU tržišta sa 6,2 odsto.
Zapadnoevropska tržišta učestvovala su u prodaji sa 7,5 odsto, uz značajan rast na tržištima Nemačke i Velike Britanije. Udeo od tri odsto ima tržište Rusije, dok ostale države imaju 9,3 odsto u ukupnoj prodaji.
 
Radojka Nikolić

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE