
Kina podržava domaće brendove
Dva nova kineska ogromna LCD ekrana u pekinškom Velikom domu naroda zameniće ekrane japanskih konkurenata. Cilj je da se propagiraju kineski brendovi.
Ekrane je izradila velika kineska elektronska firma TCL. Sa dijagonalom od 110 inča oni predstavljaju najveće 3-D LCD ekrane na svetu, samo za koji inč veće od panasonikovog modela od 108 inča koji će zameniti u kineskom parlamentu.
„Probili smo japanski i južnokorejski monopol na velike ravne TV ekrane“, pohvalio se direktor TCL, Li Dongšeng na ceremoniji predstaljanja novih kineskih modela LCD televizora.
Predstavnici Ministarstva trgovine, Ministarstva za nauku i tehnologiju, Ministarstva industrije i informacionih tehnologija i guverner Šenžena, sedišta firme TCL, aplaudirali su s odobravanjem.
Kineske vlasti ohrabruju svoje kompanije da napreduju na lestvici vrednosti i razvijaju vlastite brendove, delimično zbog nacionalnog ponosa ali i da bi se izvršila promena proizvodnje od masovne izrade jeftine robe u izradu tehnološki zahtevijih i skupljih proizvoda.
„Domaći brendovi skoro da ne postoje u velikim gradovima kao što je Šangaj ili Peking, jer niko ne želi da ga vide da je kupio kola ispod nekog barem japanskog ili korejskog imena“, kaže za Rojters Džejms Roj viši analitičar u Kineskoj grupi za istraživanje tržišta iz Šangaja.
Peking je spreman da pomogne u tom pogledu. Ovog meseca Ministarstvo za industriju i informacione tehnologije izdalo je uputstvo da funkcioneri koji u velikom broju preferiraju nemačke automobile kao što je Audi, ubuduće koriste isključivo domaće automobile. Druga nastojanja, uključujući vladinu podršku za domaće kompanije koje su angažovane u „originalnim inovacijama“, dovele su do optužbi da Kina nekorektno favorizuje domaću industriju i garantuje nabavke domaćih proizvoda i pored boljih artikala konkurencije.
„Ukoliko kineske kompanije žele da postanu globalne ne mogu da se samo takmiče na zaštićenom domaćem tržištu“, kaže Džao Juhai, jedan od direktora u Ministarstvu nauke i tehnologije zadužen za razvoj visokih i novih tehnologija.
„Na taj način nikada nećete pobediti na svetskom tržištu. Zbog toga je zabrinutost stranaca nepotrebna“, kaže on.