
EK sprema mere zbog blokade evropskih kompanija na kineskim tenderima
Evropska komisija uskoro će dati predlog kako da se zemljama EU, koje to žele, omogući zabrana ponude iz onih zemalja koje odbijaju da otvore svoje tržište javnih nabavki. Naime, EK je umorna od toga što se evropske kompanije blokiraju na kineskim tenderima, pa bi predlog nosio reciprocitet zabrane.
Taj predlog krajem marta predstaviće komisionar za unutrašnje tržište Mišel Barnier i za trgovinu Karel De Guht. Prema planu, zemlje EU-a „dobile bi mogućnost da odbiju strane ponude iz trećih zemalja“ koje nisu otvorile svoja tržišta javnih nabavki evropskim kompanijama.
„Ako treća zemlja kontinuirano diskriminiše evropske kompanije, Komisija će biti u mogućnosti da preduzme ciljane restriktivne mere prema toj trećoj zemlji i u stvarnosti zatvori deo evropskog tržišta javnih nabavki“, objašnjava portparolka Komisije Šantal Hugues.
„Postupak će biti oblikovan na osnovu postojećih antidampinških procedura“, rekla je portparolka.
Evropska komisija još je u novembru 2010. saopštila da, „dok je naše tržište već uveliko otvoreno, tržišta naših najvažnijih trgovinskih partnera to nisu, posebno na regionalnom i lokalnom nivou“. Na vrhu tog spiska nalazi se Kina.
Sadašnja pravila EU-a o javnim nabavkama baziraju se na dve direktive usvojene 2004. Jedan od glavnih ciljeva evropskih zakona je da osigura da sve evropske kompanije mogu da pristupe nacionalnim tržištima javnih nabavki, bez obzira na zemlju iz koje potiču.
„Ako neke azijske zemlje ne žele da otvore svoja tržišta javnih nabavki evropskim kompanijama, neko mora jasno da upita treba li otvoriti evropska tržišta javnih nabavka kompanijama iz tih zemalja… To nije protekcionizam, to je reciprocitet“, rekao je nedavno francuski predsednik Nicola Sarkozi.
Međutim, Velika Britanija, Holandija i Švedska stvari vide drugačije.
„Velika Britanija zalaže se za otvorena tržišta“, rekao je Aled Wiliams, portparol stalnog britanskog predstavništva u Briselu. Te zemlje se boje da bi plan o reciprocitetu mogao da stvori napetosti s Kinom u vreme kada evropskim kompanijama očajnički trebaju mogućnosti koje im nude azijska tržišta.