
Internet i dalje šansa za medije
Medijsko tržište je u padu, ali na Internetu postoji veliki prostor za povećanje prihoda od prodaje sadržaja, ocenjeno na Media festivalu u Rovinju.
Ali sadržaj može biti iskorišćen ako nove ideje i modeli unaprede i zaštite taj sistem, ocenili su učesnici.
Na panel diskusiji o naplati sadržaja koje mediji plasiraju na Internetu, rečeno je da ta prodaja trenutno nije dovoljno efikasna i ne može da nadoknadi pad medijskog tržišta, pored ostalog, jer je uvodjenje pretplata počelo suviše kasno. Kako se moglo čuti u diskusiji, štampani i elektronski mediji prisutni na Internetu suočeni su sa problemom zaštitite sadržaja od hakera ili veštih korisnika koji uspevaju da otvore i zaštićene servise. Za sada većina medija nastoji da na Internetu pridobije što veći broj korisnika, jer to otvara dodatni prostor za privlačenje potencijalnih oglašivača koji trenutno, prema nekim procenama, koriste tek dvadesetak odsto tog oglasnog tržišta.
Direktor Stirija grupe za Hrvatsku Boris Trupčević rekao je da u toj grupaciji veći potencijal vide u nagradjivanju korisnika, a ne u njihovom „kažnjavanju“ i nametanju naplate sadržaja koji se plasira i na Internetu. „Pratićemo sve što se dešava u svetu i kada neko otkrije tajni recept, primenićemo ga“, rekao je Trupčević i objasnio da Stirija grupa neće investirati velike svote novca u traženje načina kako da se naplati i iskoristi plasman sadržaja na Internetu, kao što su to učinila pojedina svetska glasila.
Član Odbora direktora EPH Tomislav Vrus rekao je da ta medijska kompanija, koja pored ostalog izdaje Jutarnji list, još ne naplaćuje sadržaje koje objavljuje na Internetu, ali da će takva naplata ipak biti uvedena. „Valuta nas izdavača, iskustvo nekog brenda, lakše se može zaštiti, a mi to do sada nismo naplaćivali digitalno, ali ćemo moći, dok je to novinskim agencijama mnogo teže“, kazao je Vrus. Prema njegovoj oceni, nove potrebe koje donosi tehnološki razvoj biće najveći problem novinskim agencijama, jer sadržaji koje one nude nisu dovoljno specijalizovani da bi se mogli naplaćivati na Internetu.
„Novca od oglašavanja ima sve više, ali on nužno ne dolazi u ono što zovemo ‘sadržaj’. Naročito je teško novinskim agencijama da naplate sadržaj i one ne mogu da zaštite svoja prava na sadržinu koja zahvaljujući novim tehnologijama postaje opšta“, rekao je Vrus.