Kina obustavila nove železničke projekte
Kina je obustavila sve nove projekte za izgradnju brzih pruga, nakon kontraverzi koje su iskrsle oko sigurnosti vozova velikih brzima pošto je pre tri nedelje došlo do tragičnog sudara i čestih zastoja zbog kvarova na superbrzoj liniji Peking-Šangaj.
Vlasti su takođe smanjile brzinu vozova koji idu po novim superbrzim prugama i sprovešće dodatne kontrole na svim postojećim prugama kao i onima koje su u izgradnji, javio je AFP.
I glavni proizvođač brzih vozova je obustavio proizvodnju novih, dok kontrolori ne ispitaju sve potencijalno problematične delove zbog kojih je moglo da dođe do kvarova.
U saopštenju koje je sinoć izdao Državni savet, kaže se da će obustava trajati sve dok se ne ispitaju i ponovo odobre svi novi projekti za izgradnju modernih pruga.
Razvoj u svetu najveće mreže brzih pruga je glavni politički i privredni cilj Pekinga, ali je smrt 40 ljudi u sudaru dva brza voza od 23. jula izazvala odijum javnosti i prisilila vlasti na dodatne analize.
Najgori sudar još od 2008. godine i još činjenica da se radi o novoj pruzi i najmodernijim vozovima, pokrenuo je lavinu kritika ministarstva železnica i dovelo do optužbi da su vlasti rizikovale i igrale se s bezbednošću da bi ubrzali izgradnju pruga.
Ministarstvo železnica je saopštilo danas da će vozovima predviđenim da voze maksimalnom brzinom od 250 kilometara na sat brzima biti smanjena na 200 kilometara, što će uticati i na cenu karata i red vožnje.
Šangajska železnička stanica je već saopštila da privremeno obustavlja prodaju karata za superbrzi voz zbog prilagođavanja reda voznje novim brzinama.
U nastojanjima da udovolje zahtevima javnosti oko istrage udesa, Državni savet je saopštio da je u istražnom timu angažovan veći broj inspektora, stručnjaka i službenika iz raznih vladinih agencija.
Kontraverze su takođe pogodile i glavnog proizvođača brzih vozova kome je naređeno da obustavi isporuke posle serije zastoja na novoj brzoj pruzi između Pekinga i Šangaja, koja je s velikom pompom puštena u saobraćaj ovog leta, povodom 90. godišnjice osnivanja KP Kine.
Kina ima najveću mrežu brzih pruga u svetu koja je krajem 2010. iznosila 8.358 kilometara, a vlasti su planirale da do kraja 2012. ona premaši 13.000 kilometara, a do 2020. i 16.000 kilometara.
Decembra 2010. ministarstvo železnice je saopštilo da je kineski superbrzi voz dostigao brzinu od 486 kilometara na sat, čime je oborio svetski rekord. Međutim, početkom godine počeli su da se pojavljuju problemi.
Vlasti su prvo odlučile da ograniče brzinu na prugama na 300 kilometara na sat, zbog priča o raširenoj korupciji na visokom nivou u sektoru železnica. Zbog korupcije i krađa navodno se zakidalo na kvalitetu i materijalu.
Zatim je u februaru otpušten ministar železnica Liu Džuiđun zbog optužbi o proneverama i korupciji, pošto je navodno uzeo 800 miliona juana mita (125 miliona dolara) za davanje poslova kompanijama u višegodišnjoj izgradnji brzih pruga.
Kineski državni revizori su u martu saopštili da su građevinske firme i pojedinci „isisali“ 187 miliona juana iz fondova namenjenih za prugu Peking-Šangaj.