Najviše na svetu izdvajamo za hranu

Prema rezultatima Nielsen Shopper Trends za 2011. godinu, Srbija je na prvom mestu po iznosu koji njeni stanovnici izdvajaju za svežu hranu.
 
U poređenju sa zemljama regiona, u Srbiji se najviše smanjio prosečan broj prodavnica posećenih tokom jednog meseca. Ako posmatramo zemlje bivše Jugoslavije u kojima se istraživanje sprovodi, a to su, pored Srbije, i Hrvatska, Slovenija i od ove godine Bosna i Hercegovina, prosečan broj prodavnica modernog formata koje kupci posećuju veći je od tri, a u Sloveniji 2011. iznosi četiri.
 
Samo osam odsto kupaca u Srbiji izjavljuje da ne zna cene i da pri kupovini ne obraća pažnju na njih, dok 92 odsto vodi računa o tome koliko košta roba široke potrošnje. Zabeležen je znatan rast broja onih koji izjavljuju da znaju cene većine proizvoda i da primećuju njihove promene, što još jednom ukazuje na dalji pad kupovne moći stanovništva.
 
Uzimajući u obzir visoku inflaciju koja utiče na cene u trgovini, kao i celokupnu makroekonomsku situaciju u Srbiji, ukupna izdvajanja za svežu hranu, namirnice i sredstva za ličnu higijenu ove godine povećala su se za oko 10 odsto, a potrošnja sveže hrane za 15 odsto. Isto tako, broj posećenih prodavnica smanjio se na jednu-dve tokom jedne kupovine. Supermarketi su postali izuzetno važno mesto kupovine, koje kupci najviše posećuju i upravo tu ostavljaju najviše novca. Taj format prodavnica postao je ključno mesto kupovine i za proizvode koji su se tradicionalno kupovali na pijacama ili u specijalizovanim radnjama kao što su mesare. Tako se danas i sveže kategorije poput ribe, mesa, voća i povrća primarno kupuju u supermarketima.
 
S druge strane, tradicionalne radnje poboljšale su svoj položaj u 2011. zahvaljujući nastojanju kupaca u našoj zemlji da ograniče veliku kupovinu i smanje potrošnju.
 
Među kriterijumima za izbor prodavnica, u ovoj godini na prvom mestu našli su se nivo usluge i programi lojalnosti koje nude trgovci: potrošači bi želeli da kupuju u prodavnicama koje nude prijatnost (lako pronalaženje proizvoda, zaposleni koji obezbeđuju dobru uslugu i efikasan proces završetka kupovine/naplate, kao i programi kojima se nagrađuje odanost jednom trgovcu u smislu vraćanja i poklanjanja poverenja). Na drugom mestu po značaju nalaze se veliki formati prodavnica sa širokim izborom i kvalitetnim proizvodima: ključno je imati veliki, moderan format prodavnice sa bogatim izborom proizvoda (asortimanom) koji su dobro izloženi. Kupci preferiraju ugodnost u pronalaženju svega što im je potrebno u jednoj prodavnici i ne tolerišu nedostatke u zalihama.
 
Inače, Nielsen Shopper Trends je globalno istraživanje navika potrošača koje se u Srbiji sprovodi svake godine od 2007. Kontinuitet u realizovanju tog istraživanja omogućava sagledavanje dugoročnih trendova u dinamičnom maloprodajnom okruženju koje je sve više pod uticajem rastuće konkurencije.
 
Samo istraživanje usmereno je na to da pruži odgovore na brojna kompleksna pitanja maloprodajnog okruženja. Posebno se istražuju faktori odnosa koji postoje između kupaca i lanaca, ali i s kategorijama i brendovima, a danas sve više i s privatnim robnim markama.
 
Nielsen Shopper Trends 2011 sproveden je početkom godine u većim gradovima Srbije u kojima je trgovinsko okruženje postalo relativno konkurentno, tj. gde posluju vodeći maloprodajni lanci. Praćena je ciljna grupa glavnih kupaca ili kupaca koji utiču na odluku o kupovini namirnica za kuću, a ispitivanje je obuhvatilo nekoliko tema koje se odnose na maloprodajno okruženje prema različitim formatima u modernom i tradicionalnom segmentu, opšta pitanja u vezi s navikama kupovine i korišćenja, svest o postojanju i otvorenost za prihvatanje i korišćenje sve brojnijih privatnih robnih maraka, te istraživanje cenovne osetljivosti povezane sa sve težom ekonomskom situacijom.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE