Bez subvencija za „Žutu osu“

U preduzeću „Flores“, porodičnoj firmi koja već tri decenije flašira najpoznatiju srpsku šljivovicu, čuvenu „žutu osu“, juče se nisu obradovali „čestitki“ iz Beograda. U dopisu, prenatrpanom brojem odluka i datumima kad su donete, Ministarstvo poljoprivrede ih obaveštava da u fondu za podsticaj izvoza poljoprivrednih proizvoda više nema para.
 
Zaključak je jasan: zahtev „Floresa“ se odbacuje, budući da su sredstva izdvojena za ovu namenu „utrošena na isplatu podsticaja podnosiocima ranije podnetih zahteva“.
 
U pitanju je sedmi zahtev „Floresa“ koji u Ministarstvu poljoprivrede nije dobio „zeleno svetlo“, s tim da je prethodnih šest ostalo bez ikakvog odgovora i obrazloženja. Za Miomira Pljakića, vlasnika i direktora „Floresa“, ovakav odnos države je nedopustiv, tim pre što su, kako kaže, sredstva namenjena podsticaju izvoza zagarantovana odlukom nadležnih državnih organa.
 
– U uredbama Ministarstva poljoprivrede nikad nije rečeno da su sredstva ograničena, već da će novac biti isplaćen svim izvoznicima poljoprivrednih proizvoda koji ispune uslove. Dokumentaciju da je roba izvezena i naplaćena uredno smo prosledili Narodnoj banci, a ona je, kako smo obavešteni, sva ta akta dostavila resornom ministarstvu. Prosto ne mogu da shvatim da se sada neko ovako poigrava sa nama. I to u trenutku kada je država jasno i glasno rekla da agrar i izvoz poljoprivrednih proizvoda treba da budu okosnica celokupnog privrednog razvoja zemlje – kaže Pljakić u izjavi za „Politiku“.

Firma „Flores“ izvozi 60 odsto svojih proizvoda. Uglavnom je to „žuta osa“, a u Australiji, SAD i EU svake godine se popije 70.000 flaša ove prirodne rakije od šljive. Iako je zastupljena u kartama pića najpoznatijih hotelskih lanaca širom sveta, izvozne subvencije za ovu vrstu proizvoda smanjuju se iz godine u godinu, kaže Pljakić:

– Ranije nam je vraćano 10 odsto od onoga što bismo zaradili izvozom rakije, poslednje dve godine subvencije su pale na pet odsto, a ove godine, kako nas obaveštava nadležno ministarstvo, od države ćemo dobiti nula dinara. Pitam se samo da li su isti dopis dobili i izvoznici voća, povrća, mlečnih prerađevina, mesa…

Izostanak garantovanih subvencija za izvoz, kako kaže vlasnik „Floresa“, samo je „kap u moru“ problema s kojima se suočavaju svi proizvođači prirodnih rakija u Srbiji.

– Treba li da podsećam da naša šljivovica nije zaštićena zakonom kao alkoholno piće sa geografskim poreklom. To je nedopustivo. Istovremeno, proizvođači prirodnih rakija u Srbiji su u podređenom položaju u odnosu na firme koje se bave proizvodnjom drugih alkoholnih pića. Pivo i vino mogu da se reklamiraju do mile volje, a nama je to zabranjeno. Neka mi neko kaže u kojoj je evropskoj zemlji takav propis na snazi – navodi Pljakić za Politiku.
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE