„Putevi RS“ oštećeni za 10 miliona KM pri naplati naknade za putarinu
Javno preduzeće „Putevi RS“ oštećeno je prošle godine za najmanje 10 miliona maraka u velikom lancu prevara sa naplatom naknade za korišćenje puteva koja se plaća prilikom registracije svakog vozila.
Izveštaj o radu „Puteva RS“ za prošlu godinu otkriva da su prihodi po osnovu naknade za korišćenje puteva smanjeni za skoro 25 odsto u odnosu na 2009. godinu, uprkos tome što je u istom periodu broj registrovanih vozila znatno veći.
„Putevi RS“ su po tom osnovu prikupili svega 23 miliona KM iako procene stručnjaka ukazuju da bi taj iznos, kad se uporedi sa bezmalo 300.000 registrovanih vozila, morala da bude skoro dvostruko veća. Uprkos tome što nadležni tvrde da nema tragova koji ukazuju gde novac nestaje, neke ranije policijske istrage sumnju bacaju na osiguravajuće kuće, za koje se veruje da su pronašle način da finansiraju popuste kod registracije vozila, iako time nanose veliku štetu državi.
Prema podacima Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmenu podataka (IDDEEA), u RS je do kraja 2010. godine registrovano 294.000 vozila, što je za 20.000 više u odnosu na pretprošlu godinu. Od toga, više od 270.000 su putnička vozila, čiji vlasnici prilikom registracije izdvajaju u proseku 50 KM naknade za puteve, dok ostatak od oko 20.000 čine teretna vozila, za koja su naknade višestruko veće. Primera radi, za jedan šleper naknada za puteve je oko 1.600 KM. Prema gruboj računici, prihod od tih naknada bi u najgorem slučaju morao da bude oko 30 miliona KM, a po nekim neslužbenim procenama to je čak 40 miliona KM.
– Razlika je toliko velika da bi neko od nadležnih konačno morao da se zapita gde su isparili svi ti milioni, jer se zna da je novac uplaćen, ali ne i gde je završio – kažu izvori Pressa RS, koji su imali uvid u izveštaj o radu „Puteva RS“.
Prsti osiguravajućih kuća
Nemanja Vasić, bivši direktor „Puteva RS“, tvrdi da bi od naknada za puteve godišnje moglo da se prikupi i više od 40 miliona KM pod uslovom da postoji adekvatan sistem kontrole ovih prihoda. On podseća da su zahvaljujući istrazi o kontroli uplata ovih naknada, koja je pokrenuta još pre desetak godina, prihodi povećani sa 14 na više od 20 miliona KM, i to u situaciji kad je broj vozila bio mnogo manji.
– Sudeći prema broju registrovanih vozila i trenutnim cenama, potpuno sam siguran da prihodi mogu da budu veći za 20 miliona od prijavljenih, pogotovo što sam se uverio da postoji razrađen sistem prevara sa uplatom ovih naknada, koje umesto na računu „Puteva RS“ završavaju u nečijim džepovima. Najbolji pokazatelj za to je ogroman porast prihoda koji je evidentiran čim smo krenuli u prve kontrole i otkrili prevarante, koji su u to vreme uglavnom bili akviziteri osiguravajućih kuća. Uveren sam u to da je neko smišljeno stvorio preduslove za ove mahinacije – tvrdi Vasić.
Međutim, Zdravko Soldat, direktor „Puteva RS“ za ekonomske poslove, krivicu za pad prihoda prebacuje na odluku Vlade RS o pojeftinjenu naknada za šlepere. Ipak, on priznaje da preduzeće nema mehanizam za kontrolu.
– Kontrolu može da sprovodi samo Poreska uprava. Jedino oni mogu da na osnovu podataka iz IDDEEA utvrde da li ima razlike u prihodima. Moguće je da ima pojedinačnih prevara, ali ne verujemo da postoji neka velika mahinacija – ističe Soldat.
Vasić: I banke su varale
Direktor policije RS Gojko Vasić kaže da su još 2003. godine dokazane velike mahinacije sa uplatom naknada za puteve, u koje su, kako kaže, bile uključene čak i neke banke koje su novac zadržavale za sebe.
– Samo u toj godini otkrili smo prevaru tešku najmanje dva miliona KM, iako je istraga bila ograničena samo na uplatu putarina za teretna vozila. U najvećem broju slučajeva za prevare su bili odgovorni akviziteri osiguravajućih kuća, ali dobrim delom i neke banke. Sve te nalaze predali smo Agenciji za bankarstvo i posebnom odeljenju Poreske uprave RS, ali, koliko znam, nikada ništa nisu preduzeli da se to istera na čistac – kaže Vasić.
Ministarsvo nenadležno
I u Ministarstvu saobraćaja i veza RS sumnjaju da se „nešto čudno dešava“ sa naplatom naknada za puteve, ali tvrde da ne mogu da preduzmu nikakvu akciju, jer to nije u njihovoj nadležnosti. Pomoćnik ministra Nataša Kostić tvrdi da je neverovatno da je broj registrovanih vozila porastao za 20.000, a da su prihodi po osnovu putarina za četvrtinu manji. Iako je krajem 2009. naknada za šlepere umanjena za 50 odsto, Kostićeva ističe da ta mera Vlade RS nikako nije mogla da bude uzork dramatičnom smanjenju prihoda od putarina.
– Nemoguće je da dođe do tako velikog smanjenja prihoda u situaciji kada se broj registrovanih vozila znatno povećava. Pad prihoda je toliko veliki da nikako ne može da bude povezan sa odlukom Vlade RS o smanjenju naknada za šlepere, jer njih je, ipak, relativno malo u odnosu na ostala vozila – kaže Kostićeva.