Indija ulaže 12 milijardi dolara u puteve
Indija će uložiti 12 milijardi dolara u projekte izgradnje puteva ove godine, u okviru plana širenja putne mreže, u pokušaju da se uklone infrastrukturne blokade koje podrivaju snažniji privredni rast zemlje.
Projekat izrade 7.300 kilometara puteva uključuje i nove autoputeve, kao i širenje postojeće mreže do kraja godine koja se završava u martu 2012, izjavio je J.N. Sing, finansijski direktor Nacionalne agencije za autoputeve Indije (NHAI), koja se nalazi u državnom vlasništvu.
NHAI će platiti zemlju vlasnicima za izgradnju puteva 2. juna. Agencija planira da obezbedi 120 milijardi rupija prodajom hartija od vrednosti, kazao je Sing, za finasiranje projekta koji obuhavata izradu puteva jednaku distanci od Londona do Mumbaja.
NHAI je ubrazala poslove na izradi puteva, u okviru plana po kome će Indija uložiti jedan bilon dolara u narednih pet godina do 2017, u unapređenje infrastrukure koja je lošija od one u Ssri Lanki i Bocvani, prema indeksu Svetskog foruma za globalnu konkurentnost.
Zemlja nije uspela da ostvari postavljeni cilj izrade u proseku 20 kilometara puteva dnevno, pošto je od aprila 2007. izrađivala svega 12 kilometara drumova dnevno. Vlada će u preuzimanje zemlje za podizanje fabrika i puteva uložiti više od 100 milijardi dolara.
NHAI, odgovorna za primenu progarama, obezbeđivaće novac od taksi na prodaju benzina i dizela, kao i prodajom nekretnina i obveznica.
Na poslovima izrade puteva biće angazovane kompanije kao što su „Katerpiler“ i „Tereks“, na osnovu ugovora o koncesijama do 30 godina, posle čega putevi prelaze u državno vlasništvo. U poslednjih pet godina stopa privrednog rasta Indije kreće se u proseku od osam odsto.
Fokusiranjem na sektor puteva direktno će se podstaći bruto domaći proizvod i indirketno pomoći proizvodnom sektoru, ističu analitičari, navodeći da uključivanje privatnog sektora značajno smanjuje odlaganje završetka projekata.
Indijska infrastruktura rangirana je na 91 mestu od 139 zemalja, prema indeksu Svetskog ekonomskog foruma za konkurentnost.
Loš saobraćaj i ostala neadekvatna infrastruktura mogli bi da koštaju zemlju 1,1 odsto poena stope privrednog rasta, ili 200 milijardi dolara u 2017. godini, upozorava se u izveštaju objavljenom 2009. godine.