Naše pljeskavice za Teksas

Najbolje šanse za rast i izvoz Srbije u oblasti poljoprivrede leže u jagodičastom, bobičastom voću, specifičnim mlečnim proizvodima kao što su kajmak i pojedine vrste sireva, nekim tradicionalnim mesnim proizvodima, začinima, pečurkama i povrću koje se lako transportuje, kao što su krompir, šargarepa, luk.
 
Džejms Hern, jedan od čelnih ljudi Agrobiznis projekta za Srbiju, koji radi pod okriljem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), ističe ovih šest sektora kao naše poljoprivredne šanse.
 
Na kraju četvrte, od pet planiranih godina projekta američke vlade vrednog tri miliona dolara, Hern u razgovoru za „Novosti“ ističe da je cilj – pomoć privatnom srpskom agrobiznisu da postane konkurentniji. Projekat prati proces od „njive do trpeze“ tragajući za najboljim mogućnostima da biznis napreduje:
 
– Pružamo tehničku, savetodavnu pomoć, trening, male donacije za upoznavanje sa novim tehnologijama. Šaljemo na međunarodne sajmove, posebno u Evropu, ali i Dubai, Maleziju, SAD… Obezbeđujemo i delimično finansiranje za kompanije koje žele međunarodne sertifikate standarda. Do sada je takvu pomoć dobilo oko 80 kompanija.
 
U sedištu kancelarije na beogradskom Neimaru rade troje Amerikanaca i oko 30 Srba. Postoje kancelarije i u Novom Sadu, Čačku i Nišu. Rade isključivo sa firmama koje se bave preradom.
 
– Srbija je razvijenija od mnogih drugih zemalja u regionu, sa veoma obučenim ljudima. Kompanije su otvorene za sugestije i nove ideje, što je važno za razvoj – primećuje Hern.
 
USAID je, podseća, aktivan u ovom delu sveta od pada Berlinskog zida, ali program je znatno drugačiji od onog u Africi ili Latinskoj Americi. U Srbiji se on svodi na direktan kontakt zbog razvijanja kako komercijalnih, tako i ličnih veza između naše zemlje i SAD.
 
– Slali smo kompanije na sajmove u SAD. Ove godine, Šabačka mlekara je postigla sporazum sa uvoznikom iz Čikaga za feta i sir u paprici, kajmak. Postoje šanse za srpske kompanije, posebno u delovima Amerike gde ima dosta Srba i ljudi iz bivše Jugoslavije. Čikago je možda najbolje mesto. Što se tiče šire američke populacije, video sam prošle godine snimak čoveka iz Bosne koji pravi pljeskavice u Teksasu. I meni se dopada pljeskavica, posebno kada je služe kao hamburger. Amerikancima to može biti izazov, jer su navikli na nešto slično, ali malo drugačijeg ukusa – smatra Hern.
 
Za najatraktivnije izvozno tržište naših proizvoda, on smatra Rusiju:
 
– Rusko tržište je dobra šansa za Srbiju zbog sporazuma o slobodnoj trgovini. Srbija ima prednost nad mnogim članicama EU jer izvozi slobodno u Rusiju, čija poljoprivreda se još nije sasvim oporavila od tranzicije. Tu su šanse za izvoz srpskog voća i povrća, čak i mesa – zaključuje on.
 
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE