Isplativo ulaganje u Koridor 10
Izgradnja Koridora 10 je jedan od strateških pravaca Vlade Srbije, a novac uložen u ovaj projekat biće vraćen za 10 godina, po njegovom završetku, izjavio je ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić.
Mrkonjić je gostujući u emisiji Insajder na Televiziji B92 istakao da radovi na Koridoru 10 kasne i da su ranije obećani rokovi za završtak tog objekta probijeni, ali je obećao da će autoput na toj trasi biti u celini završen do kraja 2012. ili tokom 2013. godine.
„Izgradićemo 330 kilometara nedostajućih delova Koridora 10, kompletirati i završiti posao vredan 1,5 milijardi evra“, rekao je ministar i istakao da se na celom autoputu radi i da mašine ne stoje, a kao posebno važno naveo to što na većini deonica rade naša preduzeća.
„Sada radimo na 170 kilometara, od kojih ćemo 120 završiti ove godine, rekao je Mrkonjić i podsetio da je izgradnja Koridora 10 jedan od strateških pravaca Vlade Srbije.
Na primedbu voditelja „Insajdera“ da u Srbiji gradnja autoputeva ide veoma usporeno, u odnosu na neke susedne zemlje poput, naprimer, Hrvatske i da se odvija uz razne zloupotrebe, generalni direktor javnog preduzeća „Putevi Srbije“ Zoran Drobnjak je rekao da dinamika gradnje Koridora nije tako loša imajući u vidu sve okolnosti.
U Hrvatskoj je, prema rečima Drobnjaka, za 14 godina napravljeno 1.400 kilometara autoputa, ali se ta zemlja zadužila, kako je naglasio, za 40 milijardi evra, dok je Srbija za svoj Koridor 10 uzela samo 500 miliona evra.
Drobnjak naveo je da se kroz „Puteve Srbije“ godišnje uloži u održavanje i rehabilitaciju naših puteva između 17 i 18 milijardi dinara, istovremeno odbijajući navode da su u tim poslovima neke firme, poput Nibens grupe, na čijem čelu je kontraverzni i nedavno uhapšeni biznismen Milo Djurašković, bile favorizovene.
Direktorka firme „Geoput“ Milica Trifković, koja je takođe učestvovala u emisiji, izrazila je nezadovoljstvo što se, kako je rekla, ne poštuje zakonska procedura kada je u pitanju posao projektovanja.
Ona tvrdi da nisu gotovi ni svi projekti za Koridor 10, navodeći da su u poslu projektovanja, osim Instituta za puteve i CIP-a, svi drugi isključeni.
„Nije poštovana tenderska procedura za izradu projekata, u prošloj godini su ‘Putevi Srbije’ i Koridor 10 sklopili 27 ugovora, koji su proglašeni ništavnim“, rekla je Trifković i navela da je na tenderima 80 odsto posla dobio Institut za puteve, a ostalo CIP.
Drobnjak je, međutim, rekao da je „Geoput“ dobio dva projekta na južnom toku Koridora 10 i da su baš ti projekti kasnili, što je Trifkovićeva objasnila proceduralnim teškoćama i raznim drugim preprekama koje je njenoj firmi postavljao naručilac posla – „Putevi Srbije“.
Na tvrdnje da je bilo velikih nepravilnosti, kada je firma „Interkop“ dobila posao, na izgradnji novosadske obilaznice, bez tenderske procedure, Drobnjak je odgovorio da je glavni izvođač radova na tom objektu bilo preduzeće „Energoprojekt“ koje je kao podizvođača angažovala pomentu firmu i da je ceo posao bio legalan.
U tom poslu „Energoprojekt“ nije, kao nosilac posla, bio dužan da raspisuje tender za podizvođača, rekao je Drobnjak, negirajući istovremeno da je na tom i ili nekom drugom objektu, na severnom kraku Koridora 10, bilo zloupotreba.
Mrkonjić je takođe negirao da je cena materijala, potrebnog za izgradnju autoputa, znatno uvećavana, uz objašnjenje da takve malverzacije nisu moguće i zbog višestruke kontrole u obavljanju tih poslova.