Most preko Ade budući ponos grada

Most koji se gradi preko Ade Ciganlije fascinantan je iz više razloga, tvrde brojni stručnjaci. Kada bude završen, to će biti najveći most na svetu sa jednim pilonom, jedinstven po najvećoj operaciji zavarivanja u Evropi, dok njegova izgradnja podrazumeva podizanje jednog od najtežih tereta na svetu.

– Most će postati ikona Beograda – ističe Nenad Bajić, PR Direkcije za gradsko i građevinsko zemljište.

Samo jedan pilon od 200 metara visine nosiće čak 969 metara dugačak most. Povezivaće dve obale reke Save spajajući ujedno stari deo grada sa Novim Beogradom, pri čemu masivna konstrukcija mosta neće ugrožavati vitalni rečni saobraćaj.

– Most će postati orijentir stanovnicima glavnog grada kao i njegovim posetiocima. Maksimalna propusna moć mosta biće oko 12.000 vozila na sat, a glavni projekat predviđa i provlačenje svih neophodnih vodova gradske komunalne i javne infrastrukture kroz konstrukciju mosta – kaže Bajić.

Veliki broj studenata iz Srbije, ali i inostranstva obilazi radove, a najinteresantniji je svakako pilon. Njegov betonski deo izdigao se 175 metara u visinu, a postavljen je na najveći monolitni temelj u mostogradnji Srbije.

– Naši stručnjaci projektovali su seizmičku izdržljivost konstrukcije na osam i više stepeni Merkalijeve skale, s obzirom na to što se Beograd nalazi u središtu jednog od seizmički najaktivnijih regiona Evrope. Imajući to u vidu, pilon će biti izložen čestim manjim potresima, koji obično dolaze u serijama. To je razlog što je on ankerovan u jedinstvenu osnovu oblika obrnute saksije koja je kao takva projektovana da apsorbuje seizmičke vibracije pre nego što stignu do samog pilona. Ovaj jedinstveni projekat takođe zahteva pionirske tehnike izgradnje. Umesto podizanja čitavog pilona odjednom, radnici su ga gradili u serijama od po šest metara, a sve uz pomoć krana koji poput gusenice duž pilona uspinje oplatu, a zatim je u oplatu sipan beton. Ovakav pristup je primenjivan na nekim od najviših i najopasnijih betonskih građevina na svetu – dodaje Bajić.

Još 348 metara

Početkom aprila, do spajanja dve obale Save bilo je preostalo još 348 metra, pošto je u nedelju, 3. aprila, pomoću krana i barže podignut i trinaesti segment glavnog raspona mosta.

– U toku je zavarivanje elementa za čeličnu konstrukciju mosta, a sada se i iskusnom graditeljskom oku čini da most na Adi zaista visi nad rekom. U utorak je na gradilište prispela i poslednja isporuka čeličnih delova glavnog raspona mosta. Bočni raspon mosta sa novobeogradske strane prešao je put od 187 metara, premostio zaliv Zimovnik i nadvio se nad obalu Male ade. U toku je izrada jedanaestog segmenta, a kada se polovinom aprila četiri hidraulična cilindra ponovo pokrenu, bočni raspon mosta biće još 20 metara bliži svojoj krajnjoj poziciji na stubu broj pet – ističe Bajić.

Istovremeno teče izgradnja četiri uzlazno-silazne rampe sa oba kraja mosta, kao i pripreme za izgradnju prve faze petlje „Radnička“. Na gradilištu petlje „Radnička“ raščišćen je prostor između Topčiderske reke i železničke pruge, postavljena je ograda i dovedena gradilišna infrastruktura za potrebe izvođača. Trenutno se vrši potrebno izmeštanje postojeće infrastrukture, kao i istražni radovi kojima se dobijaju neophodni podaci za izradu glavnog projekta.

Most i na Diskaveriju

Most na Adi pominje se u svim svetskim medijima koji se bave mostogradnjom i građevinarstvom, a neki od najznačajnijih su britanski Bridž (BRIDGE) i američki Diskaveri (Discovery). Takođe, projekat je bio prisutan i na velikim međunarodnim skupovima u Austriji, Italiji, Srbiji, Nemačkoj i Poljskoj, a u septembru sledi predstavljanje u Londonu.

 

Fakti

1. Biće najveći most na svetu sa jednim pilonom

2. Biće otporan na zemljotrese

3. Izvešće se najveći proces zavarivanja u Evropi

4. Biće podignut jedan od najvećih tereta na svetu

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE