
Zvali su ga Fića i Fićko: Kako je automobil iz 1955. godine dobio status „nacionalnog vozila“
Prvi primerak „Fiće“ izašao je iz proizvodnje 18. oktobra 1955. godine. Mali putnički automobil Zastava 750, poznat kao Fića i Fićko, proizvodila je fabrika „Crvena Zastava“ u Kragujevcu na osnovu licence italijanskog proizvođača Fijata.
Tokom tri decenije, ukupno je napravljeno 923.487 vozila ovog tipa, koje se često naziva „nacionalnom klasom“. Snaga motora varirala je od 23 KS na početku do 27 KS u poslednjoj godini proizvodnje.
Poslednji proizvedeni model bio je „Z-750 LE“, koji se danas čuva u Muzeju „Zastava“. Na globalnom nivou, proizvedeno je 4.921.626 ovih vozila, od čega je 2.695.197 proizvedeno u fabrici Fijata.
Ekonomičan automobil
„Fića“ je bio veoma popularan zbog svoje ekonomičnosti, što ga je činilo pristupačnim čak i prosečnim građanima. Osim običnih ljudi, koristile su ga i državne institucije poput policije, pošta i domova zdravlja.
Sve je počelo posle Drugog svetskog rata, 1948, kada je obnovljeno postrojenje Crvena Zastava. Početkom 50-ih godina 20. veka, u Jugoslaviji su krenuli da razmišljaju o pokretanju proizvodnje putničkih automobila. U to vreme veliki broj radnika je bio bez posla zbog čega su usledile diskusije o načinu nadoknade neiskorišćenih kapaciteta.
Na referendumu 23. avgusta 1953. godine, odlučeno je da se najveći deo ostvarene dobiti, 100 miliona dinara, usmeri na razvoj automobilske industrije. Ova inicijativa dobila je podršku 96 odsto zaposlenih u Zavodima.
Džip Vilis Overland
Zbog niskog životnog standarda i slabe kupovne moći stanovništva, postavilo se pitanje opravdanosti investicije u automobilsku industriju. Vojni vrh je od rukovodstva preduzeća „VTZ“ u Kragujevcu zahtevao da se nabavi licenca za terensko vozilo Džip Vilis Overland. To su bila prva vozila sklopljena u Zastavi 1953. godine. Posle uspešno sprovedenog referenduma, montirano je ukupno 162 primerka ovih vozila.
Pored toga, rukovodstvo Zastave je naglašavalo potrebu za proizvodnjom civilnih putničkih automobila. Iako su postojale političke tenzije, započeli su pregovori sa italijanskim Fijatom. Ovi pregovori, vođeni u vreme Tršćanske krize, predvodio je inženjer Branko Nikolić, a završeni su uspešno nakon četiri meseca.
Fića – istorijat
U Zavodu je 1954. počela montaža vojnog terenskog vozila Fijat AR-55 i putničkih automobila Fijat 1400 BJ i 1100 B. Godinu dana kasnije, na poziciju direktora Zavoda postavljen je mašinski inženjer Prvoslav Raković, koji je odmah primetio da Fijat 1400 BJ i 1100 B nisu vozila namenjena široj javnosti, već su bila predviđena za funkcionere. Tokom jedne posete Fijatu, Raković se upoznao sa modelom Fijat 600.
Istorija „Fiće“ kreće 1955. godine na sajmu automobila u Ženevi. Nekoliko godina ranije, Dante Đakoza, glavni inženjer Fijata, dobio je zadatak da dizajnira malo vozilo za četiri putnika. Đakoza je uspeo da stvori po mnogima najuspešniji i najomiljeniji Fijat svih vremena – Fijat 600.
Izvor: BIZLife
Foto: Screenshot YT Vrele Gume TV kanal