Aleksandra Mirić, CSR specijalistkinja u kompaniji Lidl Srbija

Zelena budućnost Lidla

Prema brojnim izveštajima i istraživanjima koja se bave uticajem globalnih rizika i njihovim upravljanjem, pet od deset najvećih globalnih rizika u narednih deset godina čine ekološki izazovi. Najtoplija kalendarska godina u globalnim temperaturnim rekordima do sada bila je 2023, a temperaturni rekordi, poplave kao posledica rekordnih padavina, jake oluje sa gradom i drugi ekstremni vremenski događaji postaju sve verovatniji poslednjih godina.

Poljoprivreda i prerada hrane u „klimatskoj jednačini” imaju izuzetno veliki uticaj, a same promene koje se dešavaju direktno ili indirektno utiču na veliki broj poljoprivrednih i industrijskih proizvodnji – što se kasnije odražava i na lanac snabdevanja velikih trgovinskih lanaca. Zato je vrlo važno da, pored ostalih industrija, i trgovci hranom preuzmu odgovornost i osveste svoj uticaj na industriju i društvo upravo u segmentu zaštite klime, kao deo zaštite planete.

Ovim povodom tokom prethodne godine oglasio se i jedan od najvećih trgovaca hranom u Evropi – Lidl, koji je najavio da će posvećeno raditi na ostvarenju nulte neto emisije (Net-Zero) do 2050. godine kroz svoje nove ambiciozne klimatske ciljeve u lancu snabdevanja. U okviru svoje međunarodne strategije društveno odgovornog poslovanja, Lidl još jednom značajno unapređuje svoju posvećenost održivim poslovnim praksama i zaštiti klime. Kompanija je već zabeležila značajno smanjenje emisije gasova staklene bašte od 52 odsto u poređenju sa 2019. godinom, čemu su doprinela smanjenja u svim zemljama u kojima posluje.

Održivo poslovanje je strateško opredeljenje naše kompanije, zato i u ovom segmentu verujemo da se naša budućnost zasniva na regenerativnoj ekonomiji koja smanjuje emisije gasova staklene bašte, ograničene resurse koristi efikasno i kontinuirano daje prioritet smanjenju globalnog zagrevanja. Ova naša odgovornost takođe je usidrena u Globalnom dogovoru UN, koji je Lidl potpisao”, kaže Aleksandra Mirić, CSR specijalistkinja u kompaniji Lidl Srbija.

Za ostvarivanje klimatskih ciljeva važna je saradnja partnera i dobavljača

Radi ostvarenja nulte neto emisije (Net-Zero), Lidl proširuje svoju klimatsku strategiju – kroz nove konkretne ciljeve za emisije u trećem obimu (Scope 3): do 2034. godine kompanija ima cilj da smanji svoje emisije gasova staklene bašte u poljoprivredi, šumarstvu i drugom korišćenju zemljišta za 42,4 odsto (emisije FLAG). Lidl je, takođe, posvećen smanjenju svojih emisija u sektoru energetike i industrije za 35 odsto (E+I emisije) u poređenju sa vrednostima iz 2022. godine.

S tim ciljem, Lidl će ubuduće još bliže sarađivati sa svojim partnerima i dobavljačima. Kompanija je obavezala svoje najveće dobavljače, koji su odgovorni za 75 odsto emisija povezanih sa proizvodima (Scope 3), na ciljeve redukcije do 2026. godine u skladu sa Inicijativom za ciljeve zasnovane na naučnim parametrima – Science Based Targets Iniciative (SBTi). SBTi je globalna inicijativa koja podržava kompanije u postavljanju naučno zasnovanih ciljeva za smanjenje emisije gasova staklene bašte u skladu sa najnovijim naučnim saznanjima o klimi. Lidl podržava i osnažuje svoje dobavljače da ostvare ove ciljeve odgovarajućim merama.

Lidl Srbija: Održiva gradnja od izuzetnog značaja za tržišta u ekspanziji

Kao što je ranije pomenuto, Lidlova klimatska strategija u najvećoj meri oslanja se na klimatske ciljeve zasnovane na naučnim metodologijama i principima, a Lidl je formulisao i sopstvenu klimatsku strategiju sa dodatnim klimatskim ciljevima u 2020, kao deo klimatske strategije kompanija Švarc grupe.

Kompanija Lidl Srbija, takođe, kao deo velikog evropskog sistema, preduzima korake i mere za smanjenje uticaja na emisije i daje svoj doprinos rešenju problema klimatskih promena, a za tržište koje i dalje ima veliku ekspanziju održiva i energetski efikasna gradnja spada u jedan od vrlo važnih segmenata s ciljem zaštite klime.

Posvećenost održivoj gradnji potvrđuju i LEED i EDGE sertifikati, koje poseduju skoro svi Lidlovi objekti – LEED platinum i LEED gold za lagere u Lapovu i Novoj Pazovi i Upravnu zgradu i EDGE, kojim su do sada sertifikovane čak 63 Lidlove prodavnice. Lidl Srbija tokom celog postupka planiranja, gradnje i upotrebe objekta vodi računa o ekološkim faktorima, od toga da je birana lokacija sa najmanje štetnog uticaja po okolinu, pa do toga da su korišćeni održivi građevinski materijali, energija se upotrebljava efikasnije, smanjuje se potrošnja vode, a na krovove objekata postavljaju se solarni paneli.

Lidlovom logističkom centru u Lapovu prethodne godine počela je sa radom i solarna elektrana, koju čini 10.000 kvadratnih metara solarnih panela, sa ukupnom snagom od 999,78 kWp (kilovat-pik). Čak 35‒37 odsto električne energije koja je neophodna za redovno funkcionisanje Lidlovog logističkog centra u Lapovu sada se generiše putem ovih solarnih panela. Solarne elektrane tokom 2024. postavljene su i na krovove četiri Lidlove prodavnice, a one se nalaze u Negotinu, Senti, Prokuplju i novosadskom naselju Liman. Snaga svake od tih solarnih elektrana iznosi 160 kWp, koje proizvodi po 350 solarnih panela visokog kvaliteta. Na ovaj način će se obezbeđivati ušteda električne energije koja se crpe iz mreže za 35 odsto u odnosu na ukupnu mesečnu potrošnju jednog objekta.

Pored toga što štedi značajne količine energije, kompanija Lidl Srbija koristi isključivo energiju koja potiče iz obnovljivih izvora u svim svojim prodavnicama, upravnoj zgradi i dva logistička centra. Potpisivanjem „ZelEPS” ugovora sa Elektroprivredom Srbije, 1. maja 2021. godine, Lidl je postao prvi maloprodajni diskontni lanac u zemlji koji se u potpunosti snabdeva zelenom energijom. 

Zanimljivi Lidlovi projekti u Evropi

Prilagođavanje poslovanja i poslovnih praksi kompanije, ali i dobavljača i saradnika širom Evrope rezultiralo je različitim projektima koji su privukli pažnju javnosti i dodatno temu zaštite i očuvanja klime istakli kao izuzetno značajnu za Lidl. Tako je kompanija Lidl Holandija testirala korišćenje potpuno električnih kamiona za dostave u prodavnice, dok je u Švajcarskoj Lidl sagradio prvu održivu filijalu od drveta. Lidl Nemačka veliki doprinos smanjenju uticaja na klimu daje i izjednačavanjem cena proizvoda životinjskog porekla i zamenskih proizvoda na biljnoj bazi.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Mitar Mitrović

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE