
Zašto je društveno odgovorno poslovanje jedini ispravan put
Društveno odgovorno poslovanje velikih kompanija menja odnose u privredi – mala preduzeća više nisu sama protiv svih, već su deo šire poslovne zajednice. Pozitivan uticaj i saradnja mogu biti pokretač razvoja, a ne samo obaveza ili korporativni trend.
I nekako, radeći te priče i slušajući ono što ih poslovno najviše muči, vremenom sam i ja počeo da im „držim stranu”, mada nisu uvek bili u pravu. Ali šta ćeš, moraš da braniš slabijeg! Međutim, ja i dalje isto mislim i teško će me neko razuveriti – država i njeni nameti jesu i još dugo će biti najveća prepreka razvoju male privrede.
Ali nije to tema ovog uvodnika. Reč je o jednoj predrasudi koju sam stekao braneći prava preduzetnika u surovom svetu tržišne konkurencije: „Veliki će pojesti male.” Zaista, dugo mi je trebalo da „prihvatim” da korporativni biznis nije babaroga koja se krije ispod kreveta malog privrednika. Mada, kad bolje razmislim, predrasude u poslovnom svetu i jesu samo „priče za laku noć”.
Jednostavno je – nema male privrede bez velike, i obrnuto. Tačno je, nije malima lako da prežive na tržištu, ali i velikima trebaju uzgajivači, proizvođači, podizvođači, dobavljači, prevoznici, pa na karaju krajeva – i moleri, da dođu da im osveže kancelarije s vremena na vreme. I tu dolazimo do onog što je tema ovog broja – UTICAJNO / ODGOVORNO.
Korporativni svet, a pre svega velike domaće i strane kompanije, doneo je kulturu poslovnog ponašanja u poslovnu zajednicu Srbije i to je taj uticaj o kome govorimo u ovom izdanju magazina BIZLife. Ali baš tu leži i gorepomenuta odgovornost, jer jedno bez drugog, jednostavno, ne ide.
Moguće je poslovati odgovorno i na taj način pozitivno uticati na druge. Kako na velike rivale tako i na male konkurente
Naravno, ne treba ništa idealizovati, niti ulepšavati stvarnost, jer nisu svi isti. Ima mnogo onih koji nemilosrdno gaze, ne razmišljajući ni o ljudima, ni o sredini, a naročito ne o budućnosti. Ali takvi nas ne zanimaju, mi želimo da pokažemo da je zaista moguće poslovati odgovorno i na taj način pozitivno uticati na druge. Kako na velike rivale tako i na male konkurente.
Onomad smo krenuli od CSR-a, a sad uveliko pričamo o ESG-u, ali kada je reč o društveno odgovornom poslovanju, meni je zaista svejedno da li je u tom kontekstu starija kokoška ili jaje. Cinici bi rekli, da nema ESG izveštavanja, ne bi bilo ni društveno odgovornih projekata, ali to je stvarno nebitno. Sve i da jeste tako, grudva je bačena i lavina je krenula. Kompanije se ugledaju jedna na drugu, takmiče se, to vide njihovi zaposleni, ali i oni kojima su ti projekti namenjeni. Svi oni zajedno to prenose svojim kolegama, saradnicima, ukućanima, prijateljima i tako redom.
To može biti sve, samo ne loše !!!
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik/Zoran Rašić/Nina Kostić