
Zašto čuveni parfem u nazivu ima baš broj 5? Kakve veze njegov tvorac ima sa Romanovima?
Ernest Beaux, stvaralac parfema Chanel No. 5, je ličnost koja nije samo oblikovala svet parfimerije svojim inovativnim duhom, već je stvorio ono što će postati najikončniji parfem 20. veka. Rođen 1881. godine u Moskvi, Beauxov ulazak u svet mirisa bio je gotovo predodređen. Njegov otac bio je parfimer Romanova, ruske kraljevske porodice, pružajući mladom Ernestu bogatu pozadinu olfaktornih (koji se tiču čula mirisa) iskustava i rano izlaganje zanatu.
Rani život i karijera
Odrastajući u okruženju duboko ukorenjenom u tradicijama parfimerije, Beaux je prirodno bio sklon toj umetnosti. Njegov prvi korak u industriji parfema započeo je kada se pridružio kompaniji A. Rallet and Company, jednom od vodećih proizvođača parfema u Rusiji, koji je služio kraljevskom dvoru. Ovde je Beaux usavršavao svoje veštine i počeo da eksperimentiše sa kompozicijama parfema, postavljajući temelje za svoje buduće inovacije.
Ruski uticaj
Rani radovi Beauxa bili su snažno pod uticajem njegovog ruskog porekla. Ovaj uticaj je evidentan u njegovim kasnijim kreacijama, koje su često uključivale bogate, teške note koje podsećaju na raskoš povezanu sa ruskom aristokratijom. Međutim, njegova karijera i život su doživeli dramatičan preokret nakon Ruske revolucije kada se preselio u Francusku. Ovaj potez poklopio se sa njegovim prelaskom sa tradicionalnih ruskih tehnika parfimerije na modernije, inovativne pristupe koji će redefinisati parfem.

Chanel No. 5, parfem (Unsplash)
Stvaranje Chanel No. 5
U Francuskoj, Beauxov put se ukrstio s putem Gabrielle „Coco“ Chanel, koja je bila na pragu revolucije ženske mode. Chanel je želela parfem koji bi simbolizovao njenu filozofiju mode: elegantnu jednostavnost i oličenje moderne žene. Godine 1920, ona je zadužila Beauxa da stvori parfem koji je bio jednako smeo i progresivan kao njena visoka moda.
Uloga aldehida
Jedna od karakteristika Chanel No. 5 je upotreba aldehida, organskih jedinjenja koja emituju jak, čist i svetao metalni miris. Iako su se aldehidi ranije koristili u parfimeriji, Beaux ih je koristio u neviđenim koncentracijama da bi proizveo složen, apstraktan buket koji nije imitirao nijedan prirodni miris. To je Chanelu br. 5 dalo jedinstven kvalitet – umesto mirisa jednog određenog cveta, ponudio je razrađenu kompoziciju koja je izazvala osećaj slojevite dubine i sofisticiranosti.
Proces stvaranja
Kreiranje Chanela br. 5 uključivalo je pedantan rad. Beaux je eksperimentisao sa raznim kombinacijama aldehida, na kraju odabravši formulu koja je pojačala svetlije, cvetne note poput ruže i jasmina sa bogatim, dubokim elementima sandalovine i vanile. Ova kombinacija je bila revolucionarna jer je nudila živopisnu jukstapoziciju – oštar, čist početak koji je prešao u toplu, senzualnu dubinu. Uključivanje ilang-ilanga, nerolija i bergamota dodalo je dodatnu kompleksnost i svežinu mirisu.

Chanel
Poznati broj 5
Proces odabira onoga što će postati Chanel br. 5 je poznata anegdota. Beaux je Chanel poklonila bočice sa uzorcima od 1 do 5 i od 20 do 24. Šanel je odabrala peti uzorak, navodno zato što je smatrala da je broj pet njen srećni broj. Formula za ovaj uzorak uključivala je veću koncentraciju aldehida nego u drugim bočicama, što ga je delimično i izdvajalo od ostalih.
Trajni uticaj
Inovativna upotreba aldehida i složena slojevitost mirisa u Chanelu br. 5 bili su odmak od cvetnih mirisa sa jednom notom popularnih u to vreme. Bio je to hrabar potez koji se isplatio, jer je Chanel broj 5 brzo postao simbol ženske sofisticiranosti i modernosti. Njegov uspeh otvorio je put upotrebi sintetičkih elemenata u parfimeriji, omogućavajući parfimerima da kreiraju raznovrsnije i apstraktnije mirise nego ikada ranije.
Nasleđe i druge kreacije
Osim Chanel No. 5, Beaux je stvorio nekoliko drugih mirisa za Chanel, uključujući Chanel No. 22, Cuir de Russie i Bois des Iles. Svaki miris nosio je njegov potpis složenosti i elegancije, pomažući da se učvrsti reputacija Chanel u industriji parfema.
Ernest Beauxov uticaj na parfimeriju proteže se dalje od parfema koje je komponovao. Njegova pionirska upotreba sintetičkih komponenti označila je značajan pomak u načinu razvoja parfema. Transformisao je parfimeriju iz jednostavnog izvlačenja prirodnih mirisa u složenu umetničku formu, kombinujući prirodne i sintetičke elemente kako bi stvorio mirise koji mogu preneti širi spektar nijansi i emocija.
Izvor: BIZLife/Jelena Đorđević
Foto: Pixabay/Unsplash