
Yettel pokreće novu eru telekomunikacija u Srbiji
Nedavno preuzimanje SBB-a od strane e& PPF Telekom grupe, vlasnika Yettela u Srbiji, označava veliku promenu na telekomunikacionom tržištu. Korisnicima obe kompanije donosi širi izbor sadržaja, integrisane pakete usluga i poboljšano korisničko iskustvo, ističe Majk Mišel, generalni direktor kompanije Yettel. U razgovoru za BIZLife on navodi i to da Yettel nastavlja da ulaže u digitalizaciju, AI rešenja i ESG inicijative, a među prioritetima, kako ističe, jesu održivost, reciklaža i digitalna pismenost.
- Nedavno je u javnosti odjeknula vest da je e& PPF Telekom grupa, koja je vlasnik Yettela u Srbiji, kupila SBB. Da li možete da nam kažete nešto više o tome, kako je došlo do te akvizicije?
Tako je, kompanija e& PPF Telekom grupa, koja je vlasnik i Yettela u Srbiji, objavila je da preuzima 100 odsto udela u kompaniji SBB, sa više od 700 hiljada aktivnih korisnika. Kada je United grupa odlučila da proda svoju infrastrukturu u Srbiji, mi smo to videli kao jedinstvenu priliku. Kupovinom SBB-a želimo da nastavimo da razvijamo telekomunikaciono tržište u Srbiji i da, u kombinaciji sa uslugama koje nudi Yettel, napravimo sinergiju dva poslovna modela. Ono što je možda još važnije – da korisnicima u Srbiji ponudimo atraktivne pakete koji obuhvataju sve telekomunikacione usluge na jednom mestu: fiksni internet, mobilnu i kablovsku televiziju, kao i atraktivan TV sadržaj.
- Upravo je to i naše sledeće pitanje: šta će to doneti korisnicima?
Za korisnike obe kompanije to znači: još bolje usluge, veći izbor kanala i sadržaja. Dosta se govorilo o sportskim sadržajima, na primer, bilo je pitanja korisnika šta će se dešavati. Kada se steknu uslovi, u ponudi ćemo imati i „Arenu sport” i „Sport klub” kanale – za sve sadašnje i buduće korisnike i Yettela i SBB-a. Pored sportskih kanala, tu će biti i informativni i zabavni kanali/programi.
- Koji su naredni koraci?
Sledeći korak je dobijanje regulatornih odobrenja, nakon čega će se stvoriti mogućnost za kombinovanje SBB-ovih i Yettelovih usluga. To znači da korisnici SBB-a nastavljaju da gledaju postojeće kanale putem EON TV platforme, kao i da za Yettel korisnike nema promena u paketima.

Majk Mišel, generalni direktor kompanije Yettel
- Kada govorite o sadržajima i zabavi, u decembru 2024. godine, Yettel je integrisao striming servis „Sky Showtime” u svoje pakete. Kako je ovo partnerstvo uticalo na zadovoljstvo korisnika i da li planirate slične saradnje u budućnosti?
Već sada mogu da kažem da su reakcije korisnika odlične! „Sky Showtime” nudi veliki broj blokbaster filmova najvećih svetskih studija, TV serije na srpskom jeziku, kao i sinhronizovani dečji sadržaj – za svakog po nešto. Kako smo videli da korisnici žele različite sadržaje, uveli smo u ponudu još jedan striming servis. U pitanju je „Voyo”, sa više od 6000 sati programa, što je, takođe, izazvalo sjajne reakcije. Od ulaska na tržište fiksnih usluga, ideja nam je da budemo novi i drugačiji i da korisnicima ponudimo relevantan, kvalitetan sadržaj, uz brz optički internet i laku instalaciju. Sada, akvizicijom SBB-a, bićemo u prilici da tu ideju ostvarimo još brže.
- Važna stvar se desila krajem prošle godine, a to je registracija pripejd brojeva. Znamo da postoji mogućnost da se brojevi registruju putem Portala eUprave. Kako ova inicijativa doprinosi digitalizaciji usluga i koji su dalji planovi za unapređenje korisničkog iskustva kroz digitalne platforme?
Upravo tako, svi operatori krenuli su sa registracijom pripejd brojeva, a nedavno je Ministarstvo informisanja i telekomunikacija objavilo izmene Pravilnika na osnovu kojih je rok za registraciju produžen za 60 dana. To znači da će korisnici moći to da urade do aprila ove godine, a kod nas za to imaju na raspolaganju dva potpuno digitalna načina: prvi je preko naše Yettel aplikacije, a drugi način je putem Portala za elektronsku identifikaciju (eID). Ta opcija je, takođe, jednostavna, podrazumeva samo nekoliko koraka i dostupna je zahvaljujući saradnji sa Kancelarijom za IT i eUpravu.
Generalno, kada razvijamo neku uslugu, ili opciju za korisnike, trudimo se da im olakšamo, da što više toga mogu da obavljaju sami, digitalno. U tom procesu fokusirali smo se na sve ono što možemo da pružimo kroz našu Yettel aplikaciju, koju trenutno koristi više od milion i po korisnika u zemlji. Razvijamo je svaki dan, dodajemo nove funkcionalnosti – kako bi svako, bilo kada i sa bilo kog mesta, mogao sâm da obavi što više toga. Krenuli smo od upravljanja potrošnjom i plaćanja računa, a danas je naša aplikacija digitalna platforma na kojoj korisnik sâm može da uradi gotovo sve što i u bilo kojoj Yettel prodavnici. Sada mogu da plate račune u par klikova, pregledaju listing, promene paket ili dodatke, aktiviraju roming, pošalju dopunu, plate parking i još mnogo toga.
- Koliko je veštačka inteligencija integrisana u vaše poslovanje? U svetlu njene sve veće primene u telekomunikacijama, da li ste imali prilike da na ovaj način poboljšate mrežnu efikasnost i korisničko iskustvo?
Prošle godine osnovali smo diviziju za strategiju i upravljanje podacima sa jednostavnim ciljem – da zajedno stvorimo kulturu koja se zasniva na upotrebi podataka. Naš Data Science & AI tim razvija AI modele i alate za naše interne potrebe. Želimo da iskoristimo sve prednosti veštačke inteligencije i čak i zaposlene ohrabrujemo da koristite ove alate.
Jedan od najznačajnijih modela u oblasti veštačke inteligencije jeste razvoj generativnih jezičkih modela, a u tom pravcu idemo i mi u ovom trenutku. Jedna od funkcija ovih modela jeste da se unaprede procesi koji su do sada bili rađeni ručno, da se dodatno automatizuju i omoguće precizniju selekciju podataka.
- Yettel je objavio ESG izveštaj, u kojem je prepoznat kao lider društvene odgovornosti u ICT sektoru. Koje su ključne inicijative koje su dovele do ovog priznanja i kakvi su planovi za dalji razvoj održivih praksi?
Naše poslovanje su telekomunikacije i imamo veliku odgovornost da obezbedimo pouzdanu i sigurnu povezanost, a da pri tome pomognemo u zaštiti životne sredine. Zato smo usmereni na dve oblasti: smanjenje negativnog uticaja na životnu sredinu i digitalnu pismenost. Jedna od naših najznačajnijih inicijativa jeste naš program reciklaže, koji smo pokrenuli 2021. Dostigli smo ambiciozan cilj – zajedno sa našim korisnicima reciklirali smo milion uređaja do 2025. godine, i na tu činjenicu smo veoma ponosni.
Način na koji su građani reagovali na našu ideju inspirisao nas je da program proširimo, tako da sada mogu reciklirati sve ono što kupe u našim prodavnicama od uređaja. Do sada, kroz našu digitalnu uslugu „Eko bonus”, pomogli smo da se reciklira više od 1000 tona plastike i 480 tona hartije u ime naših korisnika. Naša mreža je 100 odsto zelena i koristi električnu energiju iz obnovljivih izvora. Prvi smo telekomunikacioni operator u Srbiji koji je uveo potpisivanje ugovora bez papira.
Dosta radimo i sa partnerima, od kojih bih spomenuo samo neke. Već niz godina sarađujemo sa UNICEF-om na programima koji omogućavaju premošćavanje digitalnog jaza i doprinose digitalnoj bezbednosti. Podržali smo treći „Naučni piknik”, koji je, pod sloganom „Misli zeleno”, organizovao Festival nauke na Šumarskom fakultetu u Beogradu, a sa kompanijom Appworks napravili smo „MapApp” – interaktivni obrazovni poster o bezbednom korišćenju interneta, kako bismo na zabavan način edukovali đake u osnovnim i srednjim školama. Nastavićemo u tom pravcu i u narednom periodu.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Miloš Nadaždin / Yettel