OTP banka

Triput meri, jednom (ne) klikni: Otkrivamo šta je najbolja odbrana od sajber prevara

Da li je i vama u poslednjih mesec dana stigao e-mail ili SMS od Netflix-a ili Temu-a u kom se navodi da je vaša poslednja transakcija odbijena i da treba da preduzmete određene korake kako biste nastavili da koristite njihove usluge? Niste jedini, naprotiv. Da li ste primetili nešto neobično u vezi sa brojem telefona sa kog vam je stigla poruka ili mejl? Sigurno je neobičan i link koji vam je dostavljen – ne liči na one koji bi vam stigli sa oficijalnog kanala komunikacije ovih kompanija. Ukoliko vam sve ovo zvuči poznato, treba da znate da ste vrlo verovatno bili meta sajber prevare. Kako onda tome stati na put? 

Možda ste jedna od onih osoba koja je odmah po čitanju poruke prepoznala da je reč o pokušaju prevare – to je dobra vest. Međutim, treba biti oprezan. Sajber prevaranti postaju sve uporniji, dovitljiviji, sofisticiraniji i služe se sve naprednijim tehnologijama kojim šalju personalizovane poruke. Tako je dovoljan samo jedan trenutak nepažnje, umor, pogrešan klik i desilo se ono što niste želeli.

Nažalost, brojke pokazuju da se ovakvi scenariji dešavaju sve češće. Prema najnovijem Izveštaju o finansijskim sajber pretnjama kompanije Kaspersky za 2024. godinu, broj korisnika koji su se susreli sa trojancima za mobilno bankarstvo porastao je 3,6 puta u odnosu na 2023. godinu, dok su fišing napadi u vezi sa kripto valutama porasli za 83.4%. Banke su u 2024. godini bile najčešći mamac koji je bio „zaslužan“ za 42,6% fišing pokušaja u oblasti finansija (u poređenju sa 38,5% u 2023. godini).

S druge strane, broj korisnika pogođenih finansijskim malverom na računarima opao je sa 312.453 u 2023. na 199.204 u 2024. godini, što pokazuje da sajber kriminalci, uz rast digitalnih transakcija, sve češće menjaju svoje kanale napada.

Jedini ispravan i precizan odgovor na pitanje kako se zaštiti u sajber svetu jeste – edukacija. Upravo prepoznajući da je znanje jedini siguran način zaštite od prevara, OTP banka kontinuirano, kroz različite kanale, edukuje svoje klijente u ovoj oblasti. Sada, između ostalog, to radi kroz svoju kampanju Bezbedni ONLINE kroz koju će tokom cele godine deliti konkretne savete i preporuke o tome kako da zaštite svoje finansije i podatke – od sigurnosti kartica i zaštite na bankomatima do prepoznavanja sumnjivih poruka.

Te „digitalne lekcije“ biće objavljivane na društvenim mrežama OTP banke kroz različite formate – kratke video klipove, vizuale sa savetima i tekstualne vodiče. Dovoljno je da izdvojite samo minut ili dva kada naiđete na njih u svom feed-u, ali baš tih nekoliko trenutaka može vam uštedeti mnogo vremena, stresa – i novca.

Kako objašnjava Miroslav Rebić, direktor Direkcije bezbednosti OTP banke, sticanje znanja o bezbednosti u sajber svetu nije jednokratan, već kontinuirani proces. Odnosno, ako sajber prevaranti postaju sve sofisticiraniji u svojim metodama, moramo i mi stalno da unapređujemo svoje razumevanje digitalnih rizika i načina zaštite da bismo im efikasno parirali. Jer, ono što smo znali juče, danas možda više nije dovoljno.

„Biti banka koja je ne samo pionir, već i lider u digitalnoj transformaciji na srpskom tržištu, svakako podrazumeva uvođenje inovacija, ali i aktivnu brigu o bezbednosti korisnika u sve kompleksnijem sajber okruženju. Tehnološki napredak jeste doneo brojne benefite i značajno olakšao svakodnevni život, ali s njim dolazi i povećan rizik od sajber prevara. Kao finansijska institucija, prepoznajemo odgovornost da budemo pouzdan partner i vodič našim klijentima u digitalnom okruženju. Inicijativom Bezbedni ONLINE želimo da kontinuirano, tokom cele godine, pružamo korisne i konkretne savete za bezbedno korišćenje interneta, podižući svest o važnosti „digitalne higijene“ i odgovornog ponašanja u onlajn prostoru.“

Pored kontinuirane edukacije, OTP banka ulaže i u napredne tehnološke mere zaštite kako bi dodatno osigurala bezbednost svojih klijenata. Jedna od ključnih bezbednosnih funkcionalnosti jeste dvofaktorska autentifikacija – proces koji zahteva potvrdu identiteta kroz dva nezavisna faktora. Ova zaštita kombinuje nešto što korisnik zna (poput PIN-a ili lozinke) sa nečim što poseduje (mobilni telefon, karticu ili drugi uređaj), čime se značajno smanjuje rizik od neovlašćenog pristupa. Napadačima tako nije dovoljno da dođu do podataka za prijavu – morali bi da imaju i fizički pristup drugom faktoru autentifikacije, što dodatno otežava pokušaje prevare.

Dodatnu sigurnost korisnicima OTP m-bank aplikacije pruža i funkcija automatskog odjavljivanja prilikom zaključavanja telefona – aplikacija se automatski zatvara čim se ekran ugasi, što u mnogim rizičnim situacijama može sprečiti neovlašćeni pristup i, samim tim, skidanje sredstava sa vašeg računa.

OTP banka odnedavno svojim klijentima nudi i uslugu partner kompanije Mastercard, ID Theft Protection, koja funkcioniše kao vaš napredni „digitalni čuvar“. Neprekidno pretražuje internet, uključujući i takozvani „dark web“, u potrazi za znakovima krađe identiteta ili pokušajima zloupotrebe ličnih i finansijskih podataka. U slučaju otkrivanja sumnjive aktivnosti, korisnik odmah dobija upozorenje, što omogućava brzu reakciju i dodatnu zaštitu. Ova usluga je do 31. oktobra 2025. godine potpuno besplatna za sve klijente OTP banke koji su korisnici Mastercard kartice.

Sajber bezbednost je tema o kojoj treba da se govori glasnije. Jer, u digitalnom svetu, najjača zaštita je u znanju onih koji ih koriste, ali i bankama koje su prve u liniji odbrane. Vreme je da svi budemo Bezbedni ONLINE.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife

Foto: OTP banka

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE