
„Trideset godina negujemo duh porodične firme“
Univerexport je osnovan 1990. godine kao mala porodična firma sa četiri zaposlena, sa orijentacijom na trgovinu kao osnovnu delatnost. Danas je grupacija Univerexport najveći domaći maloprodajni lanac, sa preko 150 maloprodajnih objekata, gotovo 3000 zaposlenih, preko 600 artikala robne marke, ličnom proizvodnjom, potrošačkim onlajn servisom za naručivanje ELAKOLIJE sa besplatnom dostavom robe, svojom domaćom farmom Bačka, kao i prepoznatljivom kvalitetnom uslugom. Ove godine kompanija Univerexport slavi 30 godina svog poslovanja. Tim povodom razgovarali smo sa Nikolom Cvijanovićem, CEO-om Univerexporta. Na pitanje kako on danas pamti dane kada je počeo da radi u ovoj kompaniji, Cvijanović odgovara:
„Počeci dosežu 15 godina unazad, kada je Univerexport ozbiljno ušao u razvojnu fazu prelaska iz tradicionalnog poslovanja u moderan trgovinski lanac. Zdrava osnova, tada već ozbiljno izrađena, bila je idealna za primenu korporativnog pristupa poslovanju, što je učinilo da kompanija Univerexport, koja postoji već 30 godina, od četiri zaposlena danas broji gotovo 3000 zaposlenih, a da, kao deo Grupe, uspešno posluju i tri zavisna preduzeća.”
Šta je bilo ključno da od male porodične firme Univerexport postane najveći domaći trgovinski lanac?
Način poslovanja. Fokus na budućnost, pametno planiranje i kontinuirano ulaganje u ljude. Kroz vreme je izgrađen tim ljudi koji su zajednički prošli kroz akvizicije, implementacije novih rešenja – kako ozbiljnih informacionih sistema, tako i korporativnog poslovanja. Ono što je na putu razvoja uvek značajno jeste činjenica postojanja visokog intenziteta domaće i globalne konkurencije, koja je generator promena i odličan motivator kako biste ostali ravnopravan i konkurentan deo tržišta.
U kojim segmentima poslovanja se najviše ogleda implementacija novih rešenja, a šta je ono što negujete podjednako kao prvih dana?
Negujemo duh porodične firme. Sa posebnom pažnjom pristupamo i razvoju lične proizvodnje kroz sve godine poslovanja. Implementiramo nova rešenja u sistemu lanca snabdevanja, informacionom i proizvodnom sistemu. Zapravo, sve ovo je doprinelo nastanku korporativnog sistema odlučivanja koji se manje bazira na intuiciji, a više na informacionom sistemu.
Koliko je danas lakše ili teže opstati na tržištu?
Nije ni lakše ni teže. Uvek je bilo teško opstati na tržištu, nekada sa domaćim, a danas sa globalnim igračima. U vremenu kada domaća trgovina sve više gubi tržišno učešće više nije izazov biti najveći domaći trgovinski lanac. Dokaz da znamo kako opstati i uspeti jesu i 30 godina iskustva i prilagođavanja sa domaćim i globalnim igračima, koji su nam omogućili da i dalje rastemo i beležimo uspešno poslovanje.
Na koji način i koliko su se promenile navike potrošača i kako danas odgovarate na njihove zahteve?
U trenutku kada je kompanija Univerexport nastala postojao je trend razvoja velikih formata i sve je govorilo da će se tržište razvijati u tom pravcu. Velika ekonomska kriza 2009. godine ponovo je afirmisala komšijske radnje, povećala frekvenciju kupovine i uticala na smanjenje prosečne potrošačke korpe. Novi izazov i promena nastala je pod uticajem pandemije kovida 19, kada su se potrošači počeli vraćati velikom formatu, smanjili frekvenciju odlazaka u radnju i uvećali svoju potrošačku korpu. I u fazi koja će nastupiti posle ove pandemije očekuje se nastavak ovog trenda. Takođe, od 2012. godine smo pokrenuli Univerexport onlajn servis Elakolije, koji je doživeo ekspanziju u godinama koje su sledile.
Kada pogledate unazad, šta biste izdvojili kao najveći uspeh?
Pored akvizicija, jedan od najvećih uspeha jeste činjenica da je razvoj iz tradicionalnog koncepta u moderan oblik poslovanja podrazumevao korporativni pristup i razvoj poslovnog sistema koji je zasnovan na kvalitetno prikupljenim i obrađenim podacima.
Da li je bilo trenutaka kada ste pomislili da je bolje da odustanete? Šta je to što vas je uvek guralo napred?
Prepreke i izazovi za mene uvek predstavljaju motivaciju. U tom smislu – mogućnost odustajanja mi je nepoznanica.
Šta biste poručili sebi na početku karijere, a koja je vaša poruka mladima danas?
Moja omiljena knjiga je bila i ostala „Kako se kalio čelik”, a Korčaginov odnos prema radu je za mene paradigma.
Izvor: BIZLife magazin