
Šta stoji iza uspeha pravne službe kompanije Bambi
Ljudi moraju da budu spremni da konstantno rade na sebi. Nije dovoljno da pravnici napreduju samo u svojoj sferi, već je neophodno da proširuju znanje i na marketing, finansije, HR itd., smatra Stefan Dobrić, direktor pravnih poslova kompanije Bambi. „Kolegama često govorim da budu hrabri kada komentarišu poslovne teme, jer biznis nije bauk za onoga ko je uspeo da sa 20 godina razume rimsko pravo, budući da je biznis zdrav razum, a rimsko pravo nije baš uvek”, govori on za BIZLife.
- Vaš pravni tim nedavno je dobio značajno priznanje na nivou Coca-Cola HBC grupe. Šta mislite da vas je najviše kvalifikovalo za nagradu?
Smatram da je presudno bilo to što smo u periodu najveće krize bili agilni i puni energije, a istovremeno smireni i posvećeni. Pravni sektor je vrlo specifičan. Kada stvari idu glatko, a svi pričaju o tebi – to znači da nešto ne radiš dobro. Sa druge strane, u periodima krize pravni tim bude ili „pukovnik” ili „pokojnik”. Nama se takva kriza, nažalost, desila kada je, u junu prošle godine, izgorelo 80 odsto fabrike. Počeli smo da se bavimo oblastima koje nam nisu toliko bliske – osiguranje, protivpožarna zaštita, forenzika i građevina. Posle brojnih neprospavanih noći, postali smo stručnjaci za te oblasti. Pošto sreća prati hrabre, desilo se da smo usput završili još nekoliko projekata koji su stajali otvoreni godinama. Kada se sve to uzme u obzir, nije bilo sumnje da ćemo baš mi dobiti nagradu za tim godine u konkurenciji 30 zemalja.

Stefan Dobrić, direktor pravnih poslova kompanije Bambi
- Kako ste izgradili prepoznatljiv tim i pozicionirali pravnu službu kao strateškog partnera unutar Bambija i celokupnog CCHBC sistema?
Pravni sektor u Bambiju je podsticajni faktor, a ne kočničar. Mi nikada ne kažemo „ne”, a da pre toga nismo dali predlog kako doći do „da”. Zamislite da neko od kolega danima radi na ideji i onda dođe kod nas, a mi mu kažemo: „Žao nam je, to nije izvodljivo sa pravne strane.” To se kod nas ne dešava i uvek nađemo način da poslovna ideja dobije odgovarajuće pravno ruho. Taj pristup zahteva razumevanje biznisa, jer moraš da budeš spreman da u procesu koriguješ i samu ideju. Zbog toga praktikujemo potpunu posvećenost i konstantno učenje i izlazimo iz zone komfora da bismo razumeli poslovne poteze i dali adekvatne savete. Druga bitna stvar je pozitivna energija i usmerenost ka rešavanju problema. Ruku na srce, ceo Bambi je takav, kolektiv nasmejanih ljudi spremnih da pomognu i sagledaju stvari iz svih mogućih cipela. Treći ključni aspekt je jasna i otvorena komunikacija. Ako pričaš sa čovekom iz sfere biznisa na način na koji to činiš sa drugim pravnikom, imaćeš problem. Mi uvek pakujemo kompleksne pravne probleme u jednostavan poslovni rečnik.
- Koji su najveći izazovi sa kojima se pravni timovi susreću u FMCG industriji?
Brzina i prioritizacija. Ti moraš da radiš pod konstantnim pritiskom brzine tržišta, a da pritom ne usporavaš inovaciju i agilnost komercijalnih timova. Takođe, moraš da se staraš da je poslovanje usklađeno sa internim propisima i zakonima u okruženju koje je ponekad i haotično. Istovremeno ti na dnevni red dolaze zadaci koji su hitni, ali ne mnogo bitni i zanimljivi, a oni te odvraćaju od važnih, strateških stvari. To stvara pozadinski šum, pa su potrebni iskustvo i smirenost kako bi čovek zadržao fokus i razdvojio bitno od nebitnog.
- Često se kaže da je dobar pravni tim nevidljiv kada stvari funkcionišu kako treba. Kako motivišete ljude iz svog tima u takvom okruženju?
U kompanijama koje su na stabilnim tržištima i posluju u predvidivim okruženjima pravni tim je gotovo uvek nevidljiv, dok kod nas to nije slučaj, jer, ako ništa drugo, mi smo vlasnici brenda i imamo R&D centar. To znači da se puno bavimo intelektualnom svojinom, a nema pravnika koji to ne voli da radi. Sa druge strane, ne mora da se desi izazov poput požara kako bismo bili motivisani. Kod nas u svakom trenutku postoji barem jedan slučaj o kome svi pričaju, neka glavolomka koju pokušavamo da rešimo. U onim retkim trenucima kada toga nema, mi inoviramo, trudeći se da Bambi postane kompanija sa što manje fizičke dokumentacije.
- Kako se pravni sektor prilagođava inovacijama i brzim promenama i u okviru kompanije, ali i na tržištu?
‒ Veštačka inteligencija nikada neće zameniti pravnika, ali će pravnik koji je koristi zameniti pravnika koji je ne koristi. Ponosan sam na to što mi koristimo AI u svom poslu svakodnevno. Sa druge strane, sarađujemo sa LegalTech kancelarijama koje razvijaju razne proizvode – od „legal četbota”, preko AI sistema za upravljanje kompletnim životnim ciklusom ugovora, do AI analitičara za obimnu dokumentaciju. Mi ulažemo u LegalTech sa namerom da Bambi bude „paperless” kompanija u kojoj su svi pravni procesi automatizovani. Nije tajna da radimo na rešenju koje će nam omogućiti da AI bude jedan od „pripravnika” koji će drugim funkcijama odgovarati na jednostavna pitanja koja se često ponavljaju. To će nama, pravnicima od krvi i mesa, dati kiseonik da se bavimo strateškim stvarima.
- Kada biste morali da definišete kulturu/vrednosti vašeg tima jednom rečju – koja bi to reč bila i zašto?
Fleksibilnost. Bambi Legal ima neverovatnu sposobnost da se transformiše i prilagodi svakoj situaciji. Svakodnevno se trudimo da budemo agilni, povezani sa svima i okrenuti ka biznisu, dok istovremeno baziramo svoje odluke na podacima i trudimo se da olakšamo sebi posao upotrebom tehnologije.
- Koji se Bambijev proizvod najčešće konzumira u kancelarijama pravne službe?
Plazma, naravno. Doduše, ja lično izuzetno volim i Wellness barove.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Warp studio