
Šta da uradite ako sipate benzin u dizelaša? Ne paničite – evo uputstva
Iako može da izgleda da se desila katastrofa ako ste sipali benzin u dizel motor, ne znači nužno da je vaš automobil osuđen na propast. Apsolutno najvažnije pravilo je: ne palite motor! Ni „ni na sekundu“. Benzin u sistemu goriva dizel motora može da izazove potpuni kvar. Ako shvatite svoju grešku tek nakon što ste napustili pumpu, zaustavite se na najbližem bezbednom mestu i isključite vozilo.
Ako se vaš motor kontaminiran benzinom upali, radiće izuzetno grubo, gubiće snagu, ispuštaće gust dim i proizvodiće jezive, veoma, veoma „skupe“ zvuke. Ubrzo nakon toga, verovatno će se potpuno ugasiti, piše Jalopnik.
Tri nivoa problema
Ozbiljnost situacije i troškovi zavise od toga koliko je duboko benzin prodro u sistem vašeg vozila. Razlikujemo tri scenarija:
Najbolji scenario: Shvatili ste grešku pre pokretanja motora. Ovo je džekpot u nesreći. Benzin je samo u rezervoaru. U većini slučajeva, problem se rešava relativno jednostavno – ispumpavanjem celog sadržaja rezervoara, njegovim temeljnim čišćenjem i čišćenjem pumpe za gorivo koja se nalazi u njemu.
Najgori scenario: Pokrenuli ste motor na nekoliko sekundi. U ovom slučaju, benzin je već ušao u sistem za dovod goriva i stigao do filtera. Pored ispiranja rezervoara, biće potrebno očistiti, ili u najgorem slučaju zameniti, vodove za gorivo. Mehaničar će možda moći da spase dan ispumpavanjem sistema komprimovanim vazduhom, ali će vam svakako biti potreban novi filter za gorivo i, potencijalno, njegovo kućište.
Najgori mogući scenario: Vozite već neko vreme. Ako ste primetili da vaš automobil trza, gubi snagu i čudno se ponaša, pripremite se za ozbiljan udarac po vaš novčanik. Ovo je scenario gde šteta postaje ogromna, posebno kod složenih motora poput Folksvagenovog V10 TDI. Kada gorivo stigne do pumpe za gorivo visokog pritiska i injektora, počinje lančana reakcija kvarova. Pumpe će se brzo istrošiti zbog nedostatka podmazivanja i proizvoditi metalne opiljke koje će zagađivati ceo sistem. Gorivo će zatim korodirati i oštetiti injektore. Kada konačno stigne do komore za sagorevanje, izazvaće pregrevanje i oštetiti klipove i cilindre. Nakupljanje čađi može da blokira ventile i poremeti kompresiju motora.
Zašto je benzin loš za dizel motore?
Hemijski sastav dizela i benzina se drastično razlikuje i upravo te razlike čine njihovu zamenu fatalnom. Dizel motori se oslanjaju na uljasta, podmazujuća svojstva samog goriva kako bi sprečili trenje i habanje osetljivih metalnih delova unutar sistema. Benzin je, s druge strane, rastvarač – on ispire taj zaštitni sloj i izaziva direktan kontakt metala sa metalom.
Još jedan ključni problem je metod paljenja. Dizel ima znatno višu tačku samopaljenja od benzina. U dizel motoru, gorivo se pali pod uticajem izuzetno visoke kompresije, bez potrebe za svećicama. Kada lako zapaljiv benzin uđe u ovaj sistem, on će prerano i nekontrolisano detonirati. Upravo ovaj princip kompresionog paljenja, iako genijalan pod normalnim uslovima, može da dovede do opasnog stanja poznatog kao iberturaža, odnosno nekontrolisanog rada motora do potpunog uništenja.
Možda se pitate da li se dešava i obrnuto? Da, ali mnogo ređe. Mlaznica za dizel gorivo je šira od grla za punjenje goriva na većini benzinskih automobila, tako da je sipanje dizela u benzinski automobil pravi poduhvat koji zahteva silu i ignorisanje očiglednih znakova.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZlife/Index.hr
Foto: Freepik