Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Srpske firme sele se iz Srbije

    Piše: Milenko Vasović

    Čitava jedna firma iz Požege preseljena je nedavno u Rogašku Slatinu u Sloveniju. Sve je premešteno i sredstva za rad i radnici i rukovodstvo. U Srbiji je ostala samo veb adresa na kojoj se kad ukucate pojavi obaveštenje „uskoro novi sajt kompanije, hvala na razumevanju“. Reč je o preduzeću za međunarodni drumski transport.

    Ova seoba urađena je u tišini, za nju malo ko zna. Nikoga ne interesuje to što se odselilo sto i kusur kamiona i isto toliko vozača. Jedna druga, možda i veća iz iste branše, izmeštena je nešto ranije iz Srema u Salcburg u Austriju. Procene su da je u skorije vreme više od hiljadu kamiona i približno isto toliko vozača napustilo Srbiju.

    U našoj zemlji registrovano je više od 10.000 modernih „drumskih krstarica“ za međunarodni transport. Država, samo po osnovu akciza, godišnje ima 5.000 hiljada evra prihoda po kamionu. Kada se odseli 1.000 kamiona država po tom osnovu gubi pet miliona evra. A gde su porezi i doprinosi na plate radnika, a gde je servisiranje tih mašina, registracije… Ogroman je to odliv novca i ljudi, a seobe ima i u drugim delatnostima.

    Zamislite da se desilo obrnuto, da je iz Slovenije kompletna firma preseljena u Srbiju. Sjatio bi se državni vrh da to predstavi kao svoj veliki uspeh, slavodobitno bi stisnuta pesnica išla put neba. Slikanju ne bi bilo kraja. Država bi se pohvalila da je kao pomoć izdvojila desetak, dvadeset hiljada evra po zaposlenom za slovenačku firmu koja je prepoznala „odličan privredni ambijent u Srbiji“.

    Drumski međunarodni transport je težak, ali unosan posao. Najveći problem je naći dobre vozače. U susednoj Mađarskoj su organizovali obuku za 20.000 vozača kamiona i rešili taj problem. U Hrvatskoj, na primer, trenutno nedostaje 1.000 vozača kamiona. A šta mi radimo? Isporučujemo najbolje kadrove i najbolje firme bogatoj Evropi.

    Zašto kamiondžije sele firme iz Srbije? Zbog loših uslova poslovanja, zbog  države koja im više odmaže nego što pomaže. Iskorišćenost „srpskih“ kamiona zbog administriranja je značajno manja od iskorišćenosti „evropskog“ kamiona. Veliki problem su međunarodne (CEMT) dozvole. Njihova raspodela gotovo po pravilu svake godine dovodi do štrajka kamiondžija, a država ne čini napor da se njihov broj uveća i transparentno raspodeljuje.

    O ovoj pojavi, ovom  problemu se u Srbiji ne govori, zato što se ovde uopšte ne govori o problemima. Nije poželjno kvariti sliku „istorijskog uspeha“, a mogla bi tri, četiri ministarstva da se zapitaju šta se to događa i kako to zaustaviti.

    Čitava priča može i ovako da se posmatra. Neki od tih vozača vremenom će premestiti i porodice u Sloveniju, njihova deca biće Slovenci srpskog porekla, unuci… Prošla godina bila je najkatstrofalnija u poslednjih 112 godina u pogledu broja umrlih i rođenih u Srbiji. Kako reče nadležna ministarka umrlo je oko 100, a rodilo se manje od 65 hiljada. A ta 2016. biće svakako bolja od 2017. i narednih godina…

     

    Izvor: BIZLife

    What's your reaction?

    Komentari

    • Milutin

      Firme se sele zbog veceg Profits i zarade.To da vozacima nema bezeichnet,Obi se sele zbog Slavistik gazda i zu bog Puno manje Plate.Evropa placa sofern of 2000 evra Pa na vise,u zavisnosti of zemlje u kojoj trade.Razlika u plati je minimum dupla,a uslovi Rada I postovanje socijalnih Noemi su daleko vece.Ukratko vozacima vise zarade,imaju puno vise slobodnog vremena I bolje uslove rada.O penziji necu no privatize Te iste gazde dobiju to da moraju raditi po propisima I zakonima ne mogu zajebavati radnike jer oh cekaju velike kazne I na kraju jedino nemaju granica Predpostavljam da su porezi manji negotiate u Srbiji.Ukratko u Srbiji za par godina nece biti radnika svih profile,zahvaljujuci nasoj Vladimir sadasnjoj I bivsima.Veliki pozdrav is EU.

    • Dr. Kiza

      Najveći broj kamiona po glavi stanovnika ima Bugarska. Dosta velikih prevoznika je preregistrovalo svoje firme u Bugarskoj, jer su bolji uslovi od matičnih zemalja. Kapital ide ka lokacijama sa manjim troškovima, to je bar jednostavno u ekonimiji.

    • Nikolic Rodoljub,dipl.inz.

      Bespomocan sam sa sedamdesetsedam godina starosti.Svojevremeno sam vodio izgradnju preko 15 novih fabrika u * propaloj* Titovoj Jugoslaviji, iste su zaposljavale na hiljade ljudi koji su sa svojim clanovima domacinstva cinili desetine hiljada ljudi, koji su normalno ziveli, radili, skolovali se, isli na more i ekskurzije i to me je cinilo ponosnim, pre svega, pred samim sobom.Danas sve sagledavam i duboko se slazem sa napisom i zalim sto nisam u mogicnosti da bilo kako dignem svoj glas.Sve najbolje-Nikolic Rodoljub iz Kragujevca.

      • Nataša

        Bravo Nikola i moja osećenja su takva.Radila sam kao ing.sa mnogim fabrikama a sad sa 70 g.samo sam tužna

    • milan

      DA NEĆ ERUSI MOŽDA NA GRANICI!TAKO JE JOZEF TITO 1948 PRESELIO POD TIM IZGOVOROM OKO 70 FABRIKA IZ VOJVODIEN U SLOVENIJU I HRVATSKU I TO NE NAIVNIH ČAKI AVIONA I KAMIONA I PITAJ BOGA?AKO NEDAJ BOŽE KRENE STALJIN TENKOVIMA PREKO BANAT AIZ RUMUNIJE ONDA ĆEMO MINIRATI KAZLI OZNAŠI DJERDAPSKU KLISURU;I KAKO TI TENKOVI NISU BILI TADA ANFIBIJE NEĆE SE USUDITI BIŽE VODA OKO 3 METRA NA RUMUNSKOJ GRANICI;MENI SE TU NAMEĆ EJEDNO PITANJE;KAKO NIKO NIJE PITAO A KOLIKO Ć EBITI DUBOKA ONDA VODA U BEOGRADU I NOVOM SADU I GRADOVIMA NIŽE!?!??I ŠTA ĆE ONDA BITI;AKO SE DRUGAČIJE NE NAREDI;TU JE OSTALO ISTORIJSKI UPAMĆEN VISOK IQ OZNAŠA I PODREPAŠA IZ SRBIJE U CKAJU I VOJCI!DA JE NEKO PITAO PROŠAO BI KO PIŠTA U PEŠTI 1956 KAD JE PITAO RUSKOG GENERALA KAD AĆE ONI VEĆ OTIĆI IZ PEŠTE; A ON REKAO SLEDEĆI PUT ĆE REĆI; PA NA SLEDEĆEM SASTANKU BILO SAMO EJDNO PITANJE NEKOG ARPADA:A GDE JE PIŠTA;NIKAD NIEJ IZOSTAO !

    • Mickey

      Parazitska drzava uzima akcizu od 5000 EUR godisnje po kamionu. I treba da odu. To nije drzava to je mafija. Cist reket. Globalizacija je zakon. Bar mozes da napustis drzavu koja te reketira. I ako su otisli. Normalno je na dobitku. A parazitska drzava ce nadam se na ovaj nacin brze kolabirati!!!

    • Erdoan Mehovic

      Odselili u Slveniju ? banalno objasnjenje sto nisu odselili u neku drugu Evropsku zemlju ? Recicu vam velike gazde se nabacili sa kamionima oprali pare u Srbiji preko saobracaja taj novac kao srestvo za rad privremno uvoze u EZ imaju mogucnost voziti po Evropi istim uslovima kao sve clanice povukli svoje radnike (sofere) slovenci prihvataju naravno u dogovoru sa Srpskom vladom taj vid dogovora odgovara objema stranama Slovenci imaju car naravno , nezaboravite dasu vec Slovenci poceli sa kontrolama pojedinih Srpski transportni firmi , tako nedavno cito sam u stampi dasu transpoteri iz Srbije se bunili i trebaju kao da organizuju proteste zbog neravnopravnih uslova

    • Zoran

      k... Zoran, Ja sam jedan od tih koji imam malu fitmu od 5 kamiona od kojih žive isti toliko broj porodica. Uslovi za rad su katastrofalni. u Minisrarsvu za saobraćaj sede ljudi koje uopšte ne zanimaju problemi prevoznika. Ne samo CEMT- ova nego i mnogo važnije, broj pojedinaćnih dozvola, koje se razmenjuju sa većinom zemalja, se uopšte ne povećava, jer to nikoga u Ministarstvu ne zanima abroj prevozničkih firmi je drastično povećan u poslednjoj godini jer su i većina auto-prevoznika da bi nastavili rad morali da otvore preduzeća, U mom gradu je većina prevozničkih firmi otvorilo u Sloveniji, prijavilo kamione i vozače i nastavilo sa prevozom robe iz Srbije za razne deti9nacije u Evropi. Tamo plaćaju poreze, doprinose i registracije, koje uopšte nisu jeftine ( za jedan tegljač sa prikolicom u Sloveniji treba izdvojiti 1200 evra ), ai dalje ugovaraju poslove i prevoze robu iz Srbije i ka Srbiji. Druga vrlo važna stvar, Država je dužna na onovu poreske prijave da vrši povraćaj PDV-a u Zakonom propisanom roku koji se uopšte ne poštuje. Drugim rečima PDV uopšte ne vraćaju, u zaostatku su više meseci a Ministri se hvale da je država u suficitu i da ima puno para ! Problema ima mnogo ali niko ih ne rešava jer nikog to ne zanima.!!!

    • Speed

      Sramota.Akciza po jednom vozilu je jednaka godisnjoj plati sa doprinosima službeniku u javnom sektoru.Moraju nas oglobiti za nepismene koje su naprimali.Povrat PDV-a šta to beše a tek povrat dela akcize,a tek subvencije,dozvole......

    • KUM ZONE

      Molio bih administratora da mi objasni po kom osnovu je objavio komentar osobe "milan" i da mi ako je u stanju objasni šta je dotični hteo da kaže? sramota

    • Slovenac

      Pozdrav uredništvu i ne bih se usudio da kažem da su navodi netačni, tačni su ali nije jedini razlog što firme napustaju Srbiju, Bosnu, Crnu Goru, Makedoniju (dakle i ostali to rade...) nekakava loš položaj ili problem sa Vladama pobrojanih zemalja. Zemlje koje nisu u EU nemaju mogućnosti kakve imaju EU zemlje na kojima se dnevno traži vozilo više a ponekad i deset vozila više. Dakle, više posla, nema granica, nema kursnih razlika...samo su deo povoljnosti. Da se niko ne brine za privrednike u Srbiji to je tačno ali ni u Sloveniji se istima ne postavlja crveni tepih prilikom dolaska. Jednostavno moraš biti uporan i posvećen ma šta radio da bi se isplatilo. Pozdrav iz Slovenije

    • običan čovek

      Sta drugo da se ocekuje. Zemlja,koja vodi SUMANITU SPOLJNU POLITIKU,ZEMLJA ,geografski u Evropi,čiji su glavni politicki prijatelji iz ЭвроАзие,NE MOZE BITI NORMALNA ZEMLJA.

    • Zoranac

      Do skoro sam imao teroriju da u Srbiji ima viška stanovnika, obzirom na radna mesta, uslove života, standar, materijalna bogatstva. Međutim,iz okolnih zemalja koje su članice EU iselilo se dosta stanovništa u potrazi za boljim uslovima života, većim standardom, organizovanijim državnim sistemom.Tu se ukazala prilika za naš narod da popuni ta mesta. Uskora more političara, nećeć imati birača, penzioneri koji glasaju ostaće samii. Dakle biće kao paraziti koji su pojeli domaćina, a i sami će izumreti. Preti nam izumiranje.Još malo svi ćeno pobeći, šta onda.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE