Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Snaga porodice: Uspešan biznis koji traje preko 20 godina

    Malo je onih kompanija koje traju 20 godina na ovim prostorima. Reklo bi se još manje onih porodičnih, s obzirom da statistike govore da 70 odsto porodičnih kompanija ne preživi transfer iz prve u drugu generaciju. Termovent dokaz je da su uspešne priče moguće, što potvrđuju i nagrade menadžmentu. Dušan Perović, osnivač i generalni direktor kompanije, dobitnik priznanja EY Preduzetnik godine za 2015, kaže da je odluka da osnuje svoju kompaniju doneo u jednoj od faza svog inženjerskog sazrevanja. „Početak je bio skroman, bez tehnologije, bez kadra, ali su mi iskustva bila vodilja i motiv da se ne zaustavim, već istrajem u tim najtežim prelomnim godinama“, ističe Perović za BIZLife.

    Danas je aktivno rukovođenje kompanijom prepustio sinovima Milošu i Andriji. Preokret u biznisu ove kompanije koja se bavi proizvodnjom, projektovanjem i montažom HVAC opreme za obradu vazduha, desio se, kaže Dušan, kada su njegovi sinovi odlučili da upišu Mašinski fakultet. „Njihova prisutnost u tom periodu u našoj proizvodnji, učestvovanje na projektima, rezultiralo je i donošenjem hrabrijih odluka o programskom, kadrovskom i tehnološkom proširenju kapaciteta.“ Na pitanje da li je prilikom započinjanja sopstvenog posla verovao da će ga ostaviti deci, Dušan kaže da je uveren da svaki roditelj, kao i on, maksimalno ulaže napore da im se deca razvijaju u stručnom, radnom i vrednom duhu. „Bila je tačna moja pretpostavka da ih naša kompanija izuzetno zanima, jer im se to nije moglo nametnuti kao obaveza. Sada su izrasli u samostalne izvršne direktore, sa vođenjem izuzetno odgovornih celina u našoj kompaniji, na šta sam izuzetno ponosan.“

    Miloš Perović, danas izvršni direktor ove porodične kompanije, komentarišući nemile statistike transfera porodičnih kompanija iz prve u drugu genreaciju kaže da su uspeli kao porodica. „Otac je uložio mnogo energije u Andrijino i moje obrazovanje, ne samo kroz formalnu edukaciju, već i kroz praksu i uvek se trudio da nam ’usadi’ tu takozvanu radoznalost za posao. Mislim da je u tome i uspeo.“ Kako navodi, vođenje porodičnog posla je veoma teško, ali i izazovno. „Čovek mora biti maksimalno posvećen poslu, vodeći računa o tome da se ne naruše zdravi porodični odnosi, a da se kompanija pravilno razvija.“ Takođe, dodaje i da je pred bratom i njim još veći izazov, obzirom na činjenicu da svega pet odsto porodičnih kompanija dođe do treće genracije naslednika. „Uspostavljanjem korporativne strukture na način da pravi ljudi budu postavljeni na odgovarajuća mesta, uz pravovremenu edukaciju naslednika, nadamo se da ćemo značajno povećati svoje šanse“, kaže Miloš.

    Od oca je naučio da je uz veliki rad i posvećenost sve moguće uraditi. „Uvek nam je stavljao do znanja da su za uspešan posao najviše bitni upornost, poštenje, obezbeđivanje kvalitetnih proizvoda i očuvanje zadovoljstva klijenata. Jasan cilj i kvalitetno planiranje budućnosti bili su ključni za njegov, a kasnije i za naš zajednički uspeh.“

    Termovent-poseta

    Dušan skromno ističe da nema velike filozofije u receptu za uspešan i dugoročan biznis. „Postoji nekoliko bitnih uslova, a najosnovniji su neprestano ulaganje i održavanje kadrovskog potencijala, kako u proizvodnom, tako i u opštem delu kompanije, a posebna snaga su mladi kadrovi – sadašnji i budući. Takođe bitan element je programska definisanost kompanije. Po njemu se prepoznaje kompanija, na njemu se ostvaruje profit, i stalno osvajanje novih proizvoda, jer dopuna proizvodnog pograma kvalitetnije pozicionira kompaniju na tržištu.

    Tokom 20 godina Termovent je prošao kroz razne faze, kao i sama država. „Nažalost, moja generacija pamti nestanak uzornih velikih sistema, loš privredni ambijent u državi kao što su neprimereno visoke kamatne stope poslovnih banaka, sankcije sa posledicima teškog uvoza i izvoza. Ovo je malo generalna ocena, ali smo moji saradnici i ja uspeli da i u tim vremenima programski definišemo kompaniju, izađemo na tržišta Evrope, u prvom redu Belgije i Holandije… Prava smernica kompanije je definisana potpisivanjem prvih ugovora sa farmaceutskom kompanijom Pfizer, a sa tom referencom, kasnije mnogo lakše i sa ostalim kompanijama Evrope. Rad, razvoj, ulaganje u kadrove i tehnološko doopremanje su naše stalno opredeljenje tokom svih 20 godina“, ističe Dušan.

    Navodi da je razvoj kompanije išao prirodnim putem, bez velikih  trenutnih skokova ili sa skokovima koji su zasnovani na ’lakim’ biznisima. „Značajni preokreti u našoj firmi su se desili danom odluke mojih sinova da upišu Mašinski Fakultet, meni lično je to dalo posebnu snagu i odlučnost da nastavim sa razvojem novih proizvoda, stvaranjem kadrovskog i tehnološkog potencijala.

    To je rezultiralo dobijanjem prvih ozbiljnijih projekata u farmaceutskim kompanijama Hemofarm Vršac, tada Zdravlje Leskovac.“ Dolaskom sinova na čelne pozicije firme, preuzimanjem značajnih delova kompanije, posebni koraci su napravljeni u delu marketinga, kataloga, prezetnacija, kao i značajnom ulaganju u tehnološka opremanja, gradnju novog skladištno-proizvodnog dela od oko 1.200 metara kvadratnih.

    Iza kompanije Termovent je jedna od najuspešnijih godina. Realizovani su projekti u Holandiji, Belgiji, Iraku kao i njihov najveći projekat u Rusiji. Potpisani su značajni novi ugovori, a svoje proizvode isporučili su u više od deset zemalja sveta. „Uspeli smo i da naše proizvode prodamo i isporučimo, najvećem proizvođaču lekova u Indiji, kompaniji Serum Institute. Investirali smo u nove kadrove, novu tehnologiju, sagradili novi magacinski prostor i time omogućili još veći budući razvoj. Uz sve ovo, ukupan prihod kompanije je dupliran u odnosu na pretprošlu godinu“, navodi Miloš. Kako ističu obojica naših sagovornika veliki rad i posvećenost svih zaposlenih u kompaniji su definitvno najveći razlog ovakvog uspeha. Svi su dali svoj maksimum i uspeh nije mogao da izostane, kaže Miloš, a Dušan dodaje da su kvalitetan rad zaposlenih, njihova  tehnička osposobljenost i predanost kompaniji, rezultirli i velikim poverenjem kod klijenata za koje rade.

    Kada su u pitanju planovi kompanije Miloš najavljuje dalju reorganizaciju, postavljanje kvalitetnije korporativne strukture, ali i dalju edukaciju zaposlenih, kao i sertifikaciju proizvoda i kompanije uopšte. „Konačni cilj je da termovent uspešno proše i preživi sve faze ’odrastanja’ jedne porodične kompanije i da jednog da postane veliki i uspešan sistem poput kompanija kao što su Siemens, BMW, IKEA, Carrefour, Porsche, Samsung“, zaključuje Miloš.

    Preuzetnički ambijent

    Ocenjujući suituaciju u našoj zemlji kada su u pitanju uslovi za preduzetnike Dušan Pervoić ističe da su vidljivi neki pomaci, kao i da je potpuno razumljivo što se država bavi većim sistemima i značajnim internacionalnim kompanijama, jer oni upošljavaju veći broj ljudi. „Zamerka je što se i nama preduzetnicima sa ovih prostora ne obezbeđuje isti ambijent za razvoj, gradnju i upošljavanje, kao što se to radi sa kompanijama iz inostranstva. Mora se strateški raditi na organizovanom preduzetništvu na nivou lokalnih samouprava kao ćelija države, i stvoriti sistem koji bi u značajnoj meri pospešio ekonomiju i brži razvoj države“, ističe Dušan.

    Njegov sin Miloš navodi da je zemlja i dalje u tranziciji i to dosta duže od očekivanog. „Prirodno je da su uslovi za preduzetnike u takvom okruženju teški. Smatram da se država do sada manje bavila preduzetnicima i domaćom privredom uopšte, ali se nadam da će se to uskoro promeniti. 2016. godina je u Srbiji proglašena za godinu preduzetništva pa je nekako logično pretpostaviti da će se i uslovi za preduzetnike značajno poboljašati“, smatra izvršni direktor kompanije Termovent.

    Izvor: BIZLife

    Piše: Ivana Lakić

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE