Rubens

Rubens je titan zapadne umetnosti: Restauracije njegovih slika podjednako je gigantska

Kada je ikoničkoj slici potrebna restauracija, obično se odnese u studio da se na njoj radi u osami. U slučaju masivnog remek-dela Petera Paula Rubensa u umetnikovom rodnom gradu u Belgiji, ceo atelje doveden je do slike. U najvećoj prostoriji Kraljevskog muzeja lepih umetnosti u Antverpenu, restauratori imaju oči posetilaca na leđima i – ponekad – njihovu kritiku u ušima.

Slika „Ustoličena Madona koju obožavaju sveci“, duga šest metara, a tim od šest restauratora sređivaće je dve godine, a zanimljivo je da je sam Rubens boju na ovako masivno platno naneo za samo nekoliko nedelja dok je stvarao ovo čuveno delo. Nije ni čudo što je takav sjaj, takva jednostavnost poteza ćetkice ostavila sve u čudu i tada i sada. Rubens, možda najpoznatiji sin Antverpena, naslikao je to delo 1628. godine u ateljeu svoje kuće u gradu.

Rubens

Visitors watch art conservators at work on the Enthroned Madonna Adored by Saints, painted by Flemish artist Peter Paul Rubens, at the Royal Museum of Fine Arts in Antwerp, Belgium, Wednesday, Jan. 15, 2025. (AP Photo/Virginia Mayo)

Izazovi restauracije Rubensovog remek-dela

„To je tako blistav slikar – volimo ga“, rekla je Elen Kepens, koja zajedno sa svojom sestrom bliznakinjom Džil predvodi međunarodni tim od šest žena restauratorki.

Nekada im je potrbna jutarnja svetlost da bi dodale nijanse na barokno remek-delo, ponekad to rade puzeći po podu obloženom drvenim pločama, a nekada moraju da čučnu ispod metalnog stepeništa pre nego što su krenu do gornjeg ugla da tamo još jednom retuširaju šta je potrebno. Ko je ikada rekao da restauracija umetnosti nije fizički rad?

Rubens

A section of the Enthroned Madonna Adored by Saints, painted by Flemish artist Peter Paul Rubens, showing areas currently being worked on at the Royal Museum of Fine Arts in Antwerp, Belgium, Tuesday, Jan. 28, 2025. (AP Photo/Virginia Mayo)

„Kao što naša koleginica kaže, postala je zaista dobra u jogi“, rekao je Kepens iz tima. „Primećujete da se možete savijati u svim uglovima ispred slike. Kada joj bol u vratu postane previše jak, ona ode do kompjuterskog stola pored slike zbog nekog administrativnog posla.

Bolje joj je da ne gleda ulevo niz sobu poznatu kao Rubensova galerija. Na drugom kraju stoji još jedno ikonično delo majstora, podjednako zastrašujuće i ogromno, a takođe mu je potrebno restauracija: „Obožavanje magova“.

Sat za restauraciju otkucava

I sat otkucava. Projekat bi trebalo da se završi 2027. godine, što će biti 450 godina od Rubensovog rođenja. Tako da će to biti godina jubileja.

Kao i kod tolikih vekovnih slika, najveći problem su stari lak i loše prethodne restauracije.

„Ovaj rad je bio prekriven izuzetno, moram da kažem, gustim i žutim lakom koji je s jedne strane izobličio boje, ali s druge strane i poteze četkice koje je postalo nemoguće videti“, rekao je jedan od restauratora.

Pored toga, dve slike koje su visile sa obe strane Bogorodice očišćene su pre 35 godina, a Rubens u sredini je izgledao žuto. „Bilo je očigledno koliko je žuto izgledalo. Možete se igrati sa muzejskim svetlom da biste ga učinili malo plavijim, ali to zaista nije bilo definitivno rešenje“, rekao je on za Independent. 

Međutim, uklanjanje laka ostavilo je obojenu površinu bez sjaja. Restauratori koji rade u studiju znaju da je uklanjanje deo procesa i da će konačni rezultat kasnije izgledati samo sjajnije. U samom muzeju, neki posetioci su bili ubeđeni da je omiljena slika uništena i, uprkos obilju natpisa „Ne uznemiravaj“, mnogi glasno iznose svoju zabrinutost.

Izvor: BIZLife

Foto: Beta/AP Photo/Virginia Mayo

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE