
Putovanje može skupo da vas košta: Gde i kako turisti najčešće bivaju prevareni?
Turistička industrija spada među sektore najpodložnije prevarama, a nova istraživanja pokazuju najčešće oblike prevara u nekim od najposećenijih svetskih destinacija. Ako ovog leta planirate Barselonu – birajte agenciju pažljivo. Putujete u London? Pazite na lažne agencije za iznajmljivanje automobila…
Rizik od prevare u popularnim turističkim mestima raste za čak 28% tokom sezone.
Najčešći oblici prevare uključuju lažne fotografije smeštaja, pokvarene linkove za potvrdu rezervacije i nepostojeće ponude. Prevaranti često osnivaju lažne turističke agencije sa primamljivim aranžmanima i niskim cenama. Nakon uplate, izleti se ne realizuju ili potpuno odudaraju od onoga što je obećano.

Foto: Freepik
Najrizičnije destinacije: Kankun, Hanoj, Daka i Bangkok
Prema izveštaju Mastercard Economics Institute-a, najviše prijavljenih prevara u vezi s putovanjima zabeleženo je u Kankunu (Meksiko), Hanoju (Vijetnam), Daki (Bangladeš) i Bangkoku (Tajland). S druge strane, najmanje prevara bilo je u San Francisku, Dablinu, Seulu, Budimpešti i Edinburgu.

Barselona, Španija
Najčešći oblici prevara po destinacijama:
- Turističke agencije: Najrizičnije su Hongkong (70% prevara), Nju Delhi (64%), Barselona (64%) i Kankun (48%).
- Taksi prevare: Najviše ih ima u Džakarti (66%), Bangkoku (48%), Istanbulu (39%) i Londonu (34%). Najčešće su lažne naplate, skriveni troškovi ili naduvane cene.
- Restorani i hrana: U gradovima poput Los Anđelesa i Njujorka, prevare sa hranom (kašnjenja, preplaćene usluge) čine 75%, odnosno 63% svih prijava.
- Smeštaj: Lažni oglasi na platformama za iznajmljivanje naročito su prisutni u Puketu (Tajland, 39%) i Antaliji (Turska, 35%).
Svetla tačka je da su avio-karte i vozne karte i dalje relativno sigurne, manje od 10% transakcija rezultira prevarom. Međutim, sve više prevara dešava se već u fazi planiranja u 2024. godini prevarne aktivnosti u tom periodu porasle su za preko 12% u odnosu na prethodnu godinu.
„Lažni sajtovi i izleti koji izgledaju gotovo identično kao stvarni otežavaju potrošačima da prepoznaju znakove upozorenja“, izjavio je Mičele Centenaro iz Mastercarda za Euronews. Dodaje da kompanija planira da do 2030. eliminiše ručni unos podataka s kartica: „Digitalni novčanici, uz tokenizaciju i napredne alate za prevenciju prevara, doprinose većoj bezbednosti potrošača.“
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Freepik