Osmeh

Prvi april kao ogledalo savremenog društva

Povodom Svetskog dana smeha, koji se obeležava danas posmatrali smo kako se savremena folkloristika bavi fenomenom humora kao društvenog ventila i mehanizma kontrole. Šale i podvale koje se plasiraju tog dana odražavaju duh vremena, digitalnu kulturu, ali i dublje socijalne tenzije. Neke nas nasmeju do suza, druge nas nateraju da se zapitamo – kome se, zapravo, smejemo?

Najčešće spominjana teorija vezana je za reformu kalendara u Francuskoj krajem 16. veka. Do tada su mnogi Evropljani slavili Novu godinu krajem marta, ali je 1582. godine papa Grgur XIII uveo gregorijanski kalendar, pomerajući proslavu Nove godine na 1. januar. Ljudi koji su i dalje slavili Novu godinu po starom kalendaru smatrani su neupućenima i postali su meta podsmeha – odatle potiče praksa slanja lažnih pozivnica na nepostojeće proslave i izvođenja raznih podvala.

Humor kao ventil, ali i sredstvo za poruku

U savremenoj folkloristici, prvi april nije samo dan lakomislenih šala – to je ritual obrnutog sveta u kojem se inače nepoželjno ponašanje toleriše, čak i slavi. Šale koje se plasiraju tog dana često reflektuju društvenu klimu, frustracije i osećaj nemoći, ali i potrebu da se kroz smeh uspostavi osećaj zajedništva.

Takvi rituali su poznati u različitim kulturama kroz istoriju kao karnevali i imaju važnu funkciju u održavanju društvenog balansa. Šale koje se plasiraju tog dana nisu slučajne ni besmislene – one često reflektuju društvenu klimu, kolektivne frustracije, strahove ili osećaj nemoći u suočavanju sa stvarnošću. Kroz smeh, ljudi uspevaju da izraze ono što se možda ne usuđuju reći otvoreno. Na taj način, humor postaje siguran prostor za simbolički otpor – prema sistemu, autoritetima, svakodnevnim pritiscima.

Jedna od najuspešnijih šala u Srbiji u poslednjoj deceniji bila je „vest“ da će se Beograđani sledeće godine voziti letećim gondolama od Kalemegdana do Ušća. Građani su masovno komentarisali vest – neki oduševljeni, drugi ogorčeni – dok nije otkriveno da je sve bila dobro tempirana šala. Slično tome, globalni primer iz 2022. bio je kada je BMW najavio automobil koji menja boju u zavisnosti od raspoloženja vozača, što je mnoge navelo da poveruju, jer je potkrepljeno renderima i izjavama „inženjera“.

Burger King i „levoruka pljeskavica“ – šala koja je postala legenda

Jedna od najupečatljivijih prvoaprilskih šala svih vremena desila se 1998. godine, kada je američki lanac brze hrane Burger King objavio oglas na celoj stranici u USA Today u kojem predstavlja novu ponudu: Whopper za levoruke ljude.

U oglasu su naveli da je sendvič identičan originalu, ali da su svi sastojci „rotirani za 180 stepeni“ kako bi odgovarali načinu držanja u levoj ruci. Iako je šala bila očigledna, hiljade ljudi su sledećeg dana pohrlile u restorane – neki da naruče „levoruki Whopper“, a drugi da se žale jer su desnoruki i ne žele da budu „diskriminisani“.

Ova šala savršeno pokazuje koliko su ljudi spremni da poveruju u autoritet brenda i formu oglasa, ali i koliko su identitet i lične karakteristike osetljiva i lako „pogodiva“ tema za savremeni humor.

Marketinški TRIKOVI za 1. april: Evo kako se brendovi povezuju sa publikom

Digitalni folklor i granica istine

Danas, kada se sve preselilo na internet,granica između istine i šale je tanka. Medijski spinovi i lažne objave plasirane 1. aprila često se oslanjaju na forma-veste i ozbiljan ton, što dodatno zbunjuje publiku. To nije samo šala – to je eksperiment sa poverenjem u institucije i medije.

Najnovija šala koju smo čuli od jutros je da Netflix snima seriju o Franji Tuđmanu, kog će glumiti Morgan Freeman. Moramo priznati da nas je zaita nasmejala.

Primer koji je izazvao pažnju bio je kada je jedan domaći portal objavio da će država subvencionisati kupovinu papagaja kao kućnih terapeuta, uz precizne iznose i izjave navodnih stručnjaka. Vest je deljena hiljadama puta pre nego što je razotkrivena kao šala.

Savremena folkloristika upravo u ovim pojavama vidi savremene mitove i narative – kako zajednica reaguje na obmanu, kako prepoznaje (ili ne prepoznaje) ironiju i gde povlači granicu između istine, šale i manipulacije.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife/Nemanja Kuč

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE