
Posle „woke“ kampanje, niko više ne kupuje Jaguar
Prodaja Jaguara u Evropi pala za gotovo 98%, što je najniži nivo u savremenoj istoriji brenda Jaguar se našao na ivici tržišnog ponora. Prema najnovijim podacima, u aprilu 2025. registrovano je svega 49 vozila na celom evropskom tržištu, u poređenju sa 1961 automobilom u istom mesecu prethodne godine. U periodu od januara do aprila, ukupna prodaja pala je više od 75%, sa 2665 isporučenih vozila.
Ovo je jedan od najbržih i najdubljih padova prodaje nekog etabliranog proizvođača automobila u poslednjih deset godina, baš u trenutku kada Jaguar pokušava da redefiniše svoj identitet kroz potpuni prelazak na električna vozila i radikalni rebrending.
„Procurio“ izgled novog Jaguara: Barbi roze boja automobila podelila je javnost
„Woke“ kampanja bez automobila
Najveći talas negativnih reakcija izazvala je marketinška kampanja iz novembra 2024. godine. U njoj su korišćeni nebinarni modeli u jarkim bojama, uz slogane poput „Copy Nothing“ i „Live Vivid“ – ali bez ijednog prikazanog automobila. Cilj kampanje bio je da promoviše Jaguar kao progresivan, luksuzan i električni brend, ali efekat je bio suprotan.
Javnost je kampanju brzo uporedila sa slučajem Bud Light-a iz 2023. godine, koji se suočio sa bojkotom nakon saradnje s transrodnom influenserkom. Mnogi su Jaguarovu kampanju ocenili kao marketinški promašaj, prenosi Index.
Ipak, problem je dublji…
Iako je kontroverzna kampanja svakako izazvala loš publicitet, stručnjaci smatraju da je glavni razlog pada prodaje – nedostatak automobila. Tokom 2024, Jaguar je postepeno ukinuo sve benzinske i dizel modele, ostavljajući salone gotovo prazne. Novi električni modeli još nisu spremni za tržište, prvi od njih, luksuzni električni GT, očekuje se tek krajem 2025. godine, sa cenom oko 200.000 dolara.
Istovremeno, iz ponude su uklonjeni poznati modeli poput XE, XF i F-Type, dok je jedino SUV F-Pace još u proizvodnji. Time je praktično nestala celokupna paleta vozila koja je godinama bila oslonac brenda.

Foto: Unspalsh
Jaguar već godinama beleži pad: sa preko 180.000 prodatih vozila globalno u 2018., na svega 26.862 u fiskalnoj godini 2024/25. Novi pravac, fokusiran isključivo na luksuzna električna vozila, za sada nije izazvao interesovanje kupaca.
Direktor Jaguara za britansko tržište branio je kampanju tvrdeći da je njena poruka „izgubljena u plamenu netolerancije“, ali realnost pokazuje da ni verni fanovi, ni novi kupci nisu prihvatili novu filozofiju brenda. Ako Jaguar uskoro ne ponudi nove modele i ne popuni prazninu u ponudi, postoji realna opasnost da postane još jedan veliki brend koji je pao pod teretom sopstvenih ambicija.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Unsplash