
Pogled iz kokpita luksuzne avijacije: Letovi privatnim avionima u Srbiji
Kapetan Igor Krznarić jedan je od onih koji u vazduhoplovstvu nisu samo zbog karijere, već i zbog istinske strasti. U više od dvadeset godina letačkog staža, leteo je kao instruktor, pilot komercijalnih letova i – što je danas njegova svakodnevica – pilot u segmentu poslovne avijacije. U intervjuu za BIZLife on govori o tome kako izgleda luksuz kada je nebo vaša kancelarija, šta znači pripremiti jedan let za zahtevnog klijenta i gde se luksuz završava, a bezbednost počinje.
Na pitanje šta zaista znači jedan „luksuzan let”, naš sagovornik odgovara da je percepcija javnosti o privatnim letovima delimično tačna – ali da je njihova suština mnogo funkcionalnija.
„Letovi privatnim avionima povezuju se sa luksuzom, što u neku ruku i jesu, ali potreba za letovima ovog segmenta povezana je sa potrebama prvenstveno poslovnih ljudi da se brzo i udobno prevezu do mesta gde redovan putnički saobraćaj i ne ide, ili ne ide u vreme kada oni imaju potrebu za tim prevozom. Naravno, ova vrsta prevoza koristi se i iz drugih, ne samo poslovnih potreba”, započinje priču Igor Krznarić.

Kapetan Igor Krznarić – Foto: Privatna arhiva
Luksuz se, kako ističe, ogleda i u samom iskustvu. Putnici u ovim letovima ne čekaju na terminalima – oni kroz VIP salone direktno pristupaju avionima.
„Po dolasku na aerodrom, putnici, uglavnom, prolaze kroz VIP salon, odakle posebnim prevozom, često limuzinom, budu dovoženi direktno do aviona. Posada dočekuje putnike sa već spremnim avionom, kako bi u što kraćem roku poleteli. Pored stjuardese, koja je, naravno, u direktnom kontaktu sa putnicima, i piloti su u prilici da im se direktno obrate. Dakle, pored redovnih informacija o letu koje kapetan saopšti, često se nađe vremena i za koju neobaveznu temu”, govori Krznarić.
Luksuz nosi i dozu ekskluzivnosti, ističe kapetan, dodajući to da se ona neretko ogleda u posebnim željama klijenata. Najneobičniji zahtevi koje je doživeo uglavnom su vezani za gastronomiju: „Neobični zahtevi dolaze, uglavnom, kada je reč o hrani i piću. Zapravo, reč je o pokušaju da se putnicima pripremi ono što zaista mogu da dobiju i u vrhunskim restoranima.”

Foto: Luxury graphics/Freepik
Ipak, nije svaka želja izvodljiva – pogotovo na visini od 10.000 do 15.000 metara, gde su prostorni i tehnički uslovi ograničeni: „Nastoji se da se na svaki zahtev putnika odgovori, naravno, u granicama najpre bezbednosti, koja je vrhunski prioritet u vazdušnom saobraćaju, a zatim i mogućnostima aviona kojim se obavlja let.”
Retko ko razmišlja o tome koliko ljudi i koliko posla stoji iza savršenog privatnog leta. Kapetan detaljno opisuje šta se sve dešava „iza scene”:
„Od samog upita za let od strane klijenta upućenog službi prodaje, aktivira se ceo sistem kako bi se organizovao jedan takav let. Dispečeri planiraju rutu, pribavljaju dozvole za prelet i organizuju sve sa službama na aerodromima poletanja i sletanja. Zatim, piloti, koji od dispečera dobijaju informacije o letu, analiziraju vremenske uslove, navigacione planove… Stjuardesa, takođe, dobija informacije o letu, keteringu, posebnim zahtevima i drugim specifičnostima u vezi sa zahtevima putnika.”
Kada je sve pripremljeno, kapetan ima ulogu glavnog koordinatora. „Kapetan je taj koji objedinjuje sve informacije i koordiniše između kompanije, putnika, posade, kako bi se let obavio na najbolji mogući način”, objašnjava Krznarić.
Dugogodišnje iskustvo mu je omogućilo da prati i kako se promenio profil putnika, posebno u svetu profesionalnog bavljenja vazduhoplovstvom, u koje je ušao pre više od dvadeset godina.
„Počeo sam da letim kao instruktor letenja i već posle par godina počeo sam da letim na avionima biznis avijacije u kompaniji u kojoj i danas letim. U međuvremenu, leteo sam i nekih osam godina u redovnom saobraćaju na putničkim avionima”, govori Krznarić.
Za to vreme, kako ističe naš sagovornik, mnogo toga se promenilo, kako u industriji tako i u navikama putnika, tako je i letenje privatnim avionima postalo mnogo dostupnije.
Na pitanje da izdvoji omiljeni avion na kojem je leteo, Krznarić priznaje da mu je to kao da ga pitate da odabere omiljeno dete: „Tokom dosadašnje karijere leteo sam na četiri-pet tipova aviona, ali kao veliki zaljubljenik u vazduhoplovstvo, teško mi je da se odlučim za jedan model, čak i proizvođača aviona.” Ipak, priznaje da su određene letelice, ipak, ikone industrije: „U svetu avijacije izdvajaju se svojim performansama, dizajnom, pa i luksuzom avioni proizvođača kao što su Dassault Falcon, Bombardier Global, Gulfstream…”

Foto: dushlik/Freepik
Iako spolja luksuz deluje kao kombinacija kože, drveta i zlata, postoje i nevidljivi luksuzni detalji, koje primećuju samo oni koji žive u kabini. Koliko god avioni bili serijski proizvođeni, čak i avioni istog modela međusobno se veoma razlikuju, naročito kada je reč o enterijeru, objašnjava kapetan Krznarić i dodaje da nije reč samo o izboru ugrađenih materijala, već u samom dizajnu enterijera, rasporedu sedišta, sofa, kod onih većih – i spavaćih soba, kupatila… „Sve to po željama kupca osmišljavaju dizajneri, a u zavisnosti od prostora koji omogućava sam avion”, navodi kapetan.
Savremeni luksuz podrazumeva i ozbiljnu tehnologiju – kako za posadu tako i za putnike. Proizvođači aviona koji se koriste u biznis avijaciji uglavnom prednjače u svojim inovacijama u odnosu na avione putničkog saobraćaja. Krznarić objašnjava da se to odnosi na letove na većim visinama, čak preko 12.000 metara, čime se izbegavaju loši vremenski uslovi, skraćuje vreme leta i omogućava udobniji boravak u vazduhu.
„Savremena tehnološka rešenja raznih sistema ugrađenih u ove avione pružaju mogućnosti brže, ali i bezbednije pripreme za let, poletanja i sletanja u uslovima smanjene vidljivosti. Tu su još i razni sistemi komunikacije, kao što su data link, satelitski telefon, internet, tako da je posada sve vreme leta u kontaktu sa operativnim centrom kompanije”, precizira naš sagovornik.
Kako kaže, to ne olakšava samo posao pilotima – to omogućava i promenu plana u letu. „Na ovaj način znatno je olakšana mogućnost raznih izmena tokom leta, pa čak i promena destinacije na zahtev putnika”, zaključuje razgovor za BIZLife kapetan Igor Krznarić, pilot u poslovnoj avijaciji.
Luksuz u poslovnoj avijaciji, kako ga opisuje kapetan Krznarić, nije samo stvar estetike ili prestiža, već precizno uigranog sistema koji kombinuje bezbednost, udobnost i tehnologiju. Svaki let je poput dobro režirane predstave, u kojoj su svi detalji usklađeni da pruže putniku iskustvo po meri – i iznad oblaka.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Luciana Studio/Freepik.