
„Slavimo jake žene kompanije PepsiCo tako što delimo njihove inspirativne priče“
Diksha Chopra, HR direkorka u kompaniji PepsiCo za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičke zemlje, za BIZLife
Suprotno ustaljenom verovanju da živimo u svetu kojim dominiraju muškarci, žene su te koje pružaju osnovu moći, milosti, mudrosti, pravde, kreativnosti i nade. Ne znači nužno, ali čak i muškarci često priznaju da žene imaju bolju intuiciju, strpljenje, emocionalni fokus, saosećanje i sposobnost umrežavanja. Lista ženskih prednosti je beskrajna,a mart je mesec u kojem simbolično slavimo ženu.
O Danu i mesecu žena, ali i o tome zašto žene ne treba slaviti samo tada, o korporativnoj kulturi i mestu žena u istoj, ali i o kompaniji PepsiCo i strateškoj transformaciji koju sprovode razgovaramo sa Dikshom Choprom, HR direktorkom za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičke zemlje u komapniji PepsiCo.
- Kako ovaj mesec protiče u obeležavanju osnaživanja žena koji je inspirativna tema na mnogo nivoa, započećemo sa onim što je vama u fokusu. Kakva je Vaša uloga za Međunarodni dan žena kao HR direktorke u kompaniji PepsiCo za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičke zemlje?
Ovaj praznik ističe mnoge inspirativne teme u prvi plan i odličan je podsetnik da treba da nastavimo u smeru ka ostvarivanju rodne ravnopravnosti i inkluzije. Zato je fokus naše kompanije usmeren ka neprekidnom vođenju otvorenih i transparentnih razgovora o raznolikosti, jednakosti i inkluziji (Diversity, Equity & Inclusion – DEI). Kao krovna zamisao, DEI spaja ekonomski, poslovni i ljudski aspekt pod zajednički cilj, što je od izuzetne važnosti, pogotovo imajući na umu da su mnoga istraživanja pokazala da raznoliki i inkluzivni timovi svojom efikasnošću nadmašuju rodno homogene timove i to u proseku za čak 50%.
Na nama je da svojim primerom podstaknemo i nastavimo građenje svesti o različitostima, a ako pođemo od rodne raznolikosti i uključivanja žena koje su po svojoj prirodi sklonije empatiji i stvaranju psihološki sigurnijeg radnog okruženja, dolazimo do kreiranja prilika i za druge oblike različitosti i šire inkluzivnosti celog tima.
Takođe, nastojimo da negujemo vrednosti zajednica u okviru kojih poslujemo i podržimo ljude iz nedovoljno razvijenih okruženja istovremeno razvijajući inkluzivne lidere širom organizacije.
- Na koji način vaša kompanija poklanja pažnju ženama za 8. mart? Zašto?
Iako je važno proširiti poruku o ovogodišnjem danu žena, takođe verujem da je to dan kada treba da slavimo sve naše napore koje ulažemo tokom čitave godine i istaknemo sva dostignuća i napretke koje smo ostvarili na ovom planu. Ono što mi kao kompanija stavljamo u fokus, ali ne samo osmog marta, već kada god za to postoji povod, jesu naše uspešne koleginice. Slavimo jake žene kompanije PepsiCo tako što delimo njihove inspirativne i osnažujuće priče unutar organizacije, poput priče koleginica koje prevazilaze sve barijere na putu ka ostvarenju svojih snova, jer njihova odvažnost, istrajnost i uspeh uvek pridobijaju zasluženu pažnju u našoj organizaciji. S druge strane, nastojimo da podelimo inspirativne priče i žena izvan PepsiCo sveta, te smo ove godine ugostili i novinarku i voditeljku Maju Nikolić, koja je svojim primerom ilustrovala put uspeha i još jednom podsetila da žene mogu i treba da ostvaruju svoje snove.
Takođe, u cilju podizanja svesti o važnosti zdravlja i preventivnih pregleda, kao i opšteg blagostanja, našim koleginicama koje rade u proizvodnim i prodajnim operacijama smo obezbedili dodatne mogućnosti u okviru zdravstvenih paketa i usluga.
- Vaša kompanija ima veliki broj žena na globalnom, pa čak i na nivou Zapadnog Balkana. Koliko je realno očekivati da svaka žena dobije makar mali znak pažnje od svog poslodavca/menadžera?
Izuzetno je realno. Žene se na poslu češće susreću sa nesvesnim preprekama nego njihove kolege i stoga menadžeri treba da ulože dodatan napor da podrže svoje saradnice na putu ka uspešnoj karijeri, ali i kreiranju prostora za ostvarenja na privatnim planu. Način na koji svaka organizacija i njeni menadžeri uvek mogu da podrže žene je da započnu sa jednostavnim pitanjem „kako mogu da pomognem?“, a takvi mali znaci pažnje na kraju dana doprinose izgradnji poverenja, sigurnosti i pripadnosti jednom jakom, uigranom i inkluzivnom timu. Takođe, ženama je teže da nađu mentore u kompaniji, pogotovo one uticajnije, a oni su jedan od ključnih pokretača uspeha, te je podrška u ovom smislu neizostavan faktor. Naši menadžeri nastoje da budu posvećeni mentori kako bi pomogli svojim koleginicama u njihovom profesionalnom, a naročito napretku na liderske pozicije, te konstantno težimo stvaranju okruženja koje praktikuje edukaciju i usavršavanje na svakodnevnom nivou.
- Prema dostupnim podacima, na kraju 2021. godine više od 43% menadžerskih pozicija pripada ženama u vašoj kompaniji, a cilj je da ta brojka poraste na 50% do 2025. godine. Koliko su muškarci u vašoj kompaniji investirani po pitanju rodne inkluzije i na koji način?
Inkluzija znači da svakom pojedincu date prostor i slobodu da bude ono što jeste i omogućite mu da se profesionalno razvija na radnom mestu. U tom smislu važno je da i muškarci i žene osveste koji su to izazovi i predrasude uzrokovani vekovnim društvenim normama, a s kojima se suočavaju i jedni i drugi.
Mi u kompaniji PepsiCo čvrsto verujemo da, da bismo obezbedili jednaku zastupljenost žena i muškaraca u organizaciji, u dijalogu moraju da učestvuju i muškarci i žene i vidimo značajan napredak na tom polju. Sve je više muškaraca u kompaniji koji su uvideli važnost ove teme i postali ključni saveznici ženama podstičući ih da se njihov glas čuje još dalje i još glasnije, promovišući njihova pozitivna iskustva i edukujući druge kolege širom organizacije na globalnom nivou, i interno i eksterno.
- Čini se da u poslednje vreme žene masovno valorizuju i slave Dan žena što vodi do toga da ostalim danima sebi nisu značajne, a kad nisu sebi, nisu ni drugima. Šta po Vašem mišljenju ženama treba da predstavlja 8. mart?
Osmi mart treba da bude dan posvećen prepoznavanju i validaciji svih napora koji se svakodnevno ulažu decenijama unazad, a kako bismo uživali prava koja danas imamo. Postizanje rodnog pariteta i kreiranje inkluzivne radne sredine koja vrednuje i podstiče sve oblike različitosti nije ostvarena preko noći, te i za organizacije ovaj praznik treba da bude podsetnik na sve ono što je postignuto i na sve ono što je tek pred nama imajući jednakost i ravnopravnost zaposlenih na umu.
- Šta za Vas znači odvažnost?
Odvažnost za mene znači da se pokažem i istupim, a to podrazumeva istovremeno otkrivanje moje nesavršenosti i ranjivosti. Kada odlučite da budete vidljivi, a znate da ne možete da kontrolišete ishod.
Kada odlučite da se pokažete u svoj svojoj autentičnosti. Gotovo je izvesno da ne možemo postići odvažnost bez spremnosti na prihvatanje neizvesnosti, rizika i ranjivosti. A kada je ranjivost u pitanju, ženama je izuzetno teško da je pokažu, jer to podrazumeva udaljavanje od savršenstva, a savršenstvu nas uče još od najranijeg detinjstva. Zato je osnaživanje glasa žena jedan od prioriteta osmomartovske agende danas.
- Šta radite kada ne radite, kako hranite dušu?
Kao neko ko se tek pre nekoliko meseci doselio u Srbiju, još uvek pokušavam da upijem što više lokalne kulture i saznam nešto novo o lokalnim običajima i tradiciji. Što više saznajem, shvatam kako smo zapravo mnogo sličniji nego što bi se očekivalo, bez obzira na okruženje i ambijent iz kog dolazimo. Pored upijanja te kulture, ali i putovanja po Srbiji i Evropi, kako bih još bolje razumela kulturnu raznolikost, nastojim da očuvam svoje dobre životne navike i zato sam veoma posvećena svojim treninzima snage. Oni mi omogućavaju održavanje jakog i dobrog zdravlja, dok mi je čitanje knjiga oduvek pomagalo u održavanju motivacije, inspiracije i fokusa.
- Nedavno ste predstavili stratešku transformaciju PepsiCo Positive (pep+). Možete li nam reći nešto više o principima na kojima se zasniva?
PepsiCo Positive (pep +) je strateška transformacija koja u središte rasta i kreiranja vrednosti stavlja održivost i ljudski kapital, delujući unutar planetarnih granica i inspirišući pozitivne promene za planetu i ljude. Zasnovana na stubovima poslovanja brže, snažnije i bolje, pep+ transformacija uobličila je i usmerila naše poslovanje ne samo u smislu održivosti operacija i regenerativne poljoprivrede kao dugoročnijeg izvora nabavljanja sirovina, već i uzimajući u obzir važnost raznolikosti timova, inkluzije i razvoja talenata, kao i podsticaj lokalnih zajednica u okviru kojih poslujemo. Jednostavnije rečeno, sve što kao kompanija radimo, radimo imajući na umu pozitivan uticaj i na ljude i na čitavu planetu.
- Šta za Vas znači biti HR menadžer na regionalnom nivou? Koji su Vaši zadaci generalno?
Moja uloga kao lidera ljudskih resursa za južna tržišta centralne Evrope i Baltičke zemlje je da unapredim agendu koja se fokusira na ljude, sprovođenjem politika koje su naklonjene zaposlenima, direktnijim angažovanjem sa zaposlenima i stvaranjem mogućnosti za nove pristupe vođenja ljudi koji postavljaju zaposlene u centar. U našem spoljašnjem okruženju koje se stalno menja, važno je da izgradimo otpornost i budemo prilagodljivi, da pripremimo naše organizacije na stalne promene fokusirajući se na pobeđivanje uz pep+, razvoj veština i našu kulturu PepsiCo puta.
- Kako motivišete zaposlenog?
Našu korporativnu kulturu grade priče koje delimo, a svaki zaposleni poseduje snažnu i jedinstvenu priču o sebi. Fokusirani smo na prepoznavanje ovih priča i njihovom postavljanju u prvi plan.
Snaga ovih narativa nam omogućava da se poistovetimo sa proživljenim iskustvima naših kolega i pokrenemo snažan osećaj svrhe, motivacije i zajedništva unutar naše organizacije.
Osim što dajemo prostor svakom našem zaposlenom, prepoznajemo i gradimo prilike i podstičemo ih na profesionalni razvitak, jer svakim pojedinačnim napretkom naših zaposlenih, napredujemo i kao kompanija u celini.
Izvor: BIZLife/JJ
Foto: PepsiCo
Pingback: Da neovlašćeno deljenje intimnih fotografija i snimaka postane krivično delo