
Oslanjate se na recenzije prilikom planiranja odmora? Evo koliko je lažnih Tripadvisor otkrio
Oko 8 odsto od ukupno 31,1 milion recenzija koje su korisnici ostavili na TripAdvisoru tokom 2024. godine bilo je lažno, navodi se u izveštaju kompanije „Izveštaj o transparentnosti 2025“. To je više nego duplo u odnosu na broj lažnih recenzija otkrivenih 2022. godine, prema podacima iz prethodnih izveštaja.
Ipak, to ne znači da se broj lažnih recenzija na sajtu udvostručio, objašnjava Beki Foli, potpredsednica i direktorka sektora za poverenje i bezbednost u Tripadvisoru. Kako se broj recenzija povećavao, tako su se menjale i Tripadvisorove politike prema lažnim recenzijama, dodaje ona, ističući odlučniji pristup kompanije prema „recenzijama podstaknutim benefitima“. Reč je o situacijama kada kompanije nude popuste ili poklone u zamenu za recenziju, ili stimulišu zaposlene čija se imena pominju u recenzijama.
„Zaposleni zamole majku, najboljeg prijatelja ili rođaka da napišu recenziju i spomenu njihovo ime“, objašnjava Foli. „Na kraju, to dovodi do recenzija koje zapravo nisu korisne našoj zajednici.“
Ali postoji još jedan važniji razlog zbog kojeg se broj otkrivenih lažnih recenzija povećao.
„Naš sistem postaje sve bolji“, kaže ona, navodeći Tripadvisorov proces koji uključuje automatsku detekciju, ručnu proveru i povratne informacije zajednice.
Oko 7 odsto svih recenzija u 2024. godini automatski je odbijeno pre objave, stoji u izveštaju. Automatska detekcija je dodatno označila još 5 odsto recenzija za ljudsku proveru. Na kraju, tim za bezbednost i poverenje moderirao je više od 4,2 miliona recenzija, što je više od 13 odsto svih pristiglih recenzija.
Još 244.000 recenzija osporili su korisnici u trećem stepenu provere. Od toga, oko 72 odsto je ostalo na sajtu, dok je 28 odsto uklonjeno.
Kako prepoznati lažnu recenziju
Tripadvisor lažne recenzije svrstava u četiri kategorije: „boosting“ (neopravdano uveličavanje), vandalizam, prevara članova i plaćene recenzije. Postoji zabluda da je vandalizam najčešći oblik lažnih recenzija, kaže Foli, dodajući da uvećavanje ocena (54%) i prevara članova (39%) zapravo čine većinu. Plaćene recenzije (4,8%) predstavljaju manju, ali „najoštriju“ kategoriju lažnih recenzija. To uključuje tzv. „farme recenzija“, objašnjava Foli, dodajući da su autori često uključeni i u druge oblike online prevara.
Većina plaćenih recenzija potiče iz Azije, iako je samo 17% stvarnih recenzija 2024. godine došlo sa tog kontinenta. Više od trećine plaćenih recenzija koje je Tripadvisor otkrio tokom 2024. godine dolazilo je iz Indonezije i Vijetnama, dok su u 2022. godini najviše dolazile iz Indije.
Igra mačke i miša
Otkrivanje lažnih recenzija stalna je igra „mačke i miša“, kaže Foli. Ipak, Tripadvisor iz godine u godinu postaje sve bolji u tome. „Prvi ćemo priznati da nikada nećemo dostići apsolutno savršenstvo“, kaže ona. „Možda lažnu recenziju ne otkrijemo odmah, ali ćemo je sigurno otkriti kasnije.“
Tripadvisor koristi sopstvenu tehnologiju razvijanu više od 25 godina kako bi detektovao lažne recenzije – sistem koji se sve manje oslanja na sadržaj recenzije, a sve više na način na koji je ona postavljena. Kompanija koristi veštačku inteligenciju i biometrijsku analizu ponašanja kako bi otkrila obrasce – poput naglih skokova u broju recenzija ili pokušaja prikrivanja IP adrese.
Kako bi otkrili plaćene autore recenzija, Tripadvisorovi istraživači se predstavljaju kao posrednici u trgovini recenzijama. Kada neko postavi svoju prvu plaćenu recenziju, „imamo sve podatke… stotine informacija povezanih sa tim nalogom“, kaže Foli, dodajući da kompanija koristi te obrasce kako bi otkrila i druge ranije objavljene recenzije tog autora.
Prekršioci se ne uklanjaju sa sajta, ali im se pozicija na listama smanjuje na godinu dana. Ponovnim prekršiocima se na profilu pojavljuje crveni bedž: „Ova lokacija pokušava da vas obmane“.
AI recenzije: Nisu lažne, ali nisu dozvoljene
Većina recenzija napisanih pomoću veštačke inteligencije nije lažna, kaže Foli, nazivajući to „jednim od mitova koje najviše volim da razotkrijem“. Najčešće ih pišu pravi putnici koji koriste AI kako bi poboljšali stil pisanja. Ipak, kompanija ih zasad ne dozvoljava.
Tokom 2024. godine, Tripadvisor je uklonio više od 200.000 recenzija za koje se sumnjalo da su napisane uz pomoć veštačke inteligencije, navodi se u izveštaju o transparentnosti za 2025.
„Nastavićemo da pratimo trendove i obrasce. Ali za sada, ne želimo da korisnici dobiju utisak da su sve recenzije iste kao da ih je pisao robot.“
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik