Održana konferencija #UticajnoOdgovorno: ESG na papiru, uticaj u praksi

Dok se svet suočava sa sve većim pritiskom da odgovori na klimatske izazove, društvene nepravde i korporativnu netransparentnost, ESG – tri slova koja označavaju održivo, odgovorno i etično poslovanje, postaju suština savremene strategije. Konferencija #UticajnoOdgovorno, u organizaciji Digital Life-a i po prvi put realizovana kao zajednički poduhvat celog Represent Systema, okupila je ključne aktere iz privrede, medija i civilnog sektora sa ciljem da ESG teme ne ostanu puka forma, već da postanu alat za stvarne promene.

OD IZVEŠTAJA DO STORYTELLINGA: KAKO SE PREDSTAVITI KROZ ESG

(Moderator: Monika Milinković Kostić, client service director, Represent Communications0)

Na prvom panelu konferencije #UticajnoOdgovorno, koja je održana u Cineplexx bioskopu – Ušće SC, panelistkinje su podelile svoja iskustva o prelasku sa formalnog ESG izveštavanja ka dubljem razumevanju i smislenoj komunikaciji kroz storytelling. Ključna poruka prvog panela bila je da ESG nije „slovo na papiru“, već pokretač stvarnih promena. unutar kompanija, ali i u društvu u celini.

„To nije komentar, to je proces koji traje. Mi smo u Hemofarmu pre 15 godina počeli da se bavimo ESG-om sasvim slučajno, kada nas je jedan dobavljač pitao kakav nam je odnos prema zaposlenima i održivosti. Tada smo shvatili da smo zapravo već radili dobre stvari, ali da o tome nismo pričali. Tako je počelo izveštavanje i promena kulture,“ rekla je Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija, kompanije Hemofarm.

Dodala je da storytelling danas igra važnu ulogu unutar kompanije, menja ponašanje zaposlenih, podiže svest i inspiriše konkretne akcije, poput isključivanja računara i grejalica, štednje energije i promene navika. „Ne možeš da menjaš druge ako nisi krenuo od sebe. ESG je skup malih, svakodnevnih odluka koje vode ka boljem sutra.“

Konferencija #UticajnoOdgovorno

Anica Petkoski, direktorka distributivnih kanala prodaje i marketinga, kompanije Schneider Electric je naglasila da ESG nije samo moralna obaveza, već poslovna prilika. „Kada smo počeli da merimo ESG uticaj, kod nas, kod dobavljača i klijenata, postalo je jasno da su održivost i inovacije povezani. Naš regionalni inovacioni centar u Novom Sadu demonstrira to kroz konkretne prakse, od kontrole otpadnih voda do digitalne dekarbonizacije.“ Dodala je isto da digitalna dekarbonizacija nije samo tehnički proces, već duboka kulturna promena. „Morate ljude edukovati i uključiti. Budućnost je u održivim rešenjima koja ljudi razumeju.“

Nada Stamatović, ekspert za korporativnu održivost, kompanije Nelt Grupa je podsetila na značaj komunikacije kada želite da pokrenete promene u okruženju. „Izveštavanje je alat. Mi u Neltu želimo da budemo inspiracija i podsticaj drugima.“ Posebno je istakla saradnju Nelta sa UNICEF-om na obrazovanju dece o ekologiji i održivosti. „Obrazovanje je osnova svake promene. Plan je da oko 30.000 dece prođe kroz ove programe i jednog dana postane pokretač promena u svojim zajednicama.“

Na samom kraju panela konferencije #UticajnoOdgovorno, zaključak je bio jasan: storytelling je ključan za približavanje ESG vrednosti široj javnosti. Promena mora da krene od svakog od nas.

ODRŽIVO. INOVATIVNO. PRIMENJIVO

(Moderator: Borislav Despotović, urednik magazina BIZLife)

U fokusu drugog panela konferencije #UticajnoOdgovorno bila je primena održivih principa kroz inovacije i konkretne akcije koje donose rezultate, kako za planetu, tako i za lokalnu zajednicu.

„Ulaganje u zajednicu nije trošak – to je investicija u održivu budućnost“, rekla je Dušica Jovanović, Country communications and public affairs manager, kompanije Lafarge, ističući da su uveli principe cirkularne ekonomije kao ključne za poslovanje. Otpad se koristi za stvaranje novih proizvoda, a posebna pažnja posvećuje se partnerstvu sa lokalnom zajednicom kroz ulaganja u obrazovanje i zdravstvo. Jedan od najhrabrijih poteza kompanije bila je odluka da izbace iz ponude svoj najprodavaniji proizvod – CEM I cement, kako bi dali prednost održivijim rešenjima.

„Iako to nismo morali da uradimo – jer nas ništa zakonski nije obavezivalo, pokazali smo koliko nam je održivost važna. Naši partneri su to prepoznali i podržali“, istakla je Dušica.

Konferencija #UticajnoOdgovorno

Milica Kuzmanov, Public Relations Manager, kompanije Sekopak je naglasila da njihova kompanija ne samo da prati trendove, već i postavlja standarde. „Trudimo se da damo smernice kako građani, tako i institucije, mogu bolje da upravljaju reciklažom i sortiranjem otpada.“ Kao ključnu prepreku u Srbiji vidi nedostatak sistemske primarne selekcije: „Evropa je odavno počela sa tim. Slovenija, recimo, ispunjava sve standarde i treba da učimo od njih.“

U Novom Sadu postavili su pet reciklomata u koje su građani odložili čak 250.000 plastičnih flaša i aluminijumskih limenki, a građani su bili motivisani nagradama koje se dodeljuju svaki mesec. Sekopakovi rezultati nisu ostali nezapaženi – EcoVadis im je dodelio zlatan srtifikat čime su svrstani u 5% najodrživijih kompanija globalno.

„Za 18 godina najponosniji smo na to što smo reciklirali preko milion tona ambalažnog otpada i edukovali veliki broj ljudi, naročito dece. Na Svetski dan zaštite životne sredine 5. juna, organizujemo radionice, izložbe i predstave za najmlađe u pet gradova – jer deca mogu biti pokretači promene i kod svojih roditelja“, poručila je Milica.

ESG NA PAPIRU, UTICAJ U PRAKSI

(Moderator: Gorica Mitrović, glavna i odgovorna urednica Digital Life-a)

„Nekada su se kompanije takmičile u profitu. Danas, u što manjem ugljeničnom otisku. I to je veliki napredak.“ Tako je otvoren treći panel konferencije #UticajnoOdgovorno, koji je za cilj imao da ESG principe, često pominjane u PowerPoint prezentacijama, prebaci iz teorije u svakodnevnu praksu.

U svetu gde se odgovornost više ne meri brojem reči u izveštaju, već stvarnim uticajem na zajednicu, učesnici su podelili svoja iskustva o tome kako ESG živi unutar njihovih kompanija.

Konferencija #UticajnoOdgovorno

Rajka Šinik Vulić, Director ROME BUSINESS School je istakla da je krajnje vreme da biznisi priznaju koliko je održivost postala ključni faktor.

„Better managers for better worlds“ – slogan njihove firme, nije samo fraza, već misija: obrazovanje budućih lidera i menadžera o značaju ESG standarda.

„Održivost je maraton, a ne sprint. Potrebna je jasna strategija, doslednost i sistemski pristup. Ljudi koji donose odluke moraju da razumeju i prepoznaju dugoročne koristi ESG-a.“ Panelisti su se osvrnuli i na greenwashing, upozorivši da puko deklarativno „zeleno“ poslovanje bez konkretnih rezultata postaje sve manje prihvatljivo i prepoznaje se kao manipulacija.

Nataša Manojlović, iz kompanije MaxBet je govorila iz ugla kompanije koja više od 30 godina posluje na tržištu i javno izveštava o svom radu, jer ti podaci direktno utiču na vrednost akcija na berzama. „Naš cilj je nulti karbonski otisak do 2035. godine, i na tome intenzivno radimo kroz sve naše operacije, lokalno i globalno.“

Posebno je istakla značaj promene percepcije o igrama na sreću, koje su u Srbiji često stigmatizovane. „U svetu je to vid zabave, kod nas pogrešno doživljeno kao način da se živi od kocke. Naš zadatak je da kroz odgovorno poslovanje promenimo tu percepciju i edukujemo javnost.“

Analitički sektor Represent Systema (Digital element) – Nađa Nikolić, Analysis & Account Manager, je kroz analizu medijskog prostora istakla da se ESG sve više koristi kao alat reputacije i isticanja odgovornosti. „Prvi kvartal 2025. godine obeležen je kompleksnom društveno-političkom situacijom, ali su se kompanije ipak snašle i nastavile da komuniciraju ESG vrednosti.“

Njihova analiza je pokazala da je Kopaonik biznis forum 2025. bio gotovo u potpunosti posvećen ESG temama, što je pokazatelj koliko je ova oblast postala centralna u strategijama firmi u Srbiji.

Konferencija #UticajnoOdgovorno

Završna poruka konferencije #UticajnoOdgovorno bila je jasna: održivost više nije stvar izbora, već odgovornosti. ESG principi moraju biti utkani u srž poslovnih strategija, ne zbog regulativa, već zbog budućnosti. Kompanije koje to razumeju, već danas oblikuju svet sutrašnjice.

Konferencija #UticajnoOdgovorno

Učesnici #UticajnoOdgovorno  su se složili da uspeh više nije samo broj na računu, već trag koji ostavljamo, u prirodi, u zajednici i u vrednostima koje prenosi biznis. ESG više nije samo na papiru. On se, ako želimo istinsku promenu – mora videti u svakodnevnim odlukama, partnerstvima i proizvodima. Jer, kako je rečeno: održivost nije sprint – to je maraton. A svaki korak na tom putu, ma koliko mali delovao, pravi razliku.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife/Jovan Kragović

Foto: Stefan Jovanović, Zoran Rašić

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE