
Od uličnih kontejnera do ESG izveštaja
Oduvek smo se pitali kako je moguće da, čim pređemo granicu, vidimo uredne ulice, čiste parkove, reciklirajuće kontejnere, poštovanje ograničene brzine u saobraćaju – u suštini, odgovorno ponašanje građana, regulatore državnih organa i usmerenost kompanija na društveno odgovoreno poslovanje. Kod nas se, nekako, sve svodi perpetuum mobile prebacivanja odgovornosti, stanovništvo nema gde da selektuje plastični otpad, dok kompanije nisu u obavezi da proizvode reciklirajuću ambalažu – nećemo biti ni nagrađeni ni kažnjeni ukoliko se neodgovorno ponašamo i poslujemo.
Piše: Uroš Nedeljković, CEO, Business and Marketing Consultant u Deus Ex Consaltingu
Možemo očekivati neki bojkot građana, ali i to će brzo proći, malo kriznog PR-a, pad prodaje, koji smo već ukalkulisali smanjivanjem troškova, a poznati smo po tome da već sutra zaboravimo sve loše i započnemo novi dan nasmejani i vedri, kao da se ništa nije dogodilo.
Odgovornost društva više nije samo trend, to je obećanje našim naslednicima da će živeti u zdravom okruženju. Mentalno i fizički zdrava sredina puni nam pluća i otvara nove poglede na okruženje. Ne znam zašto me sve to podseća na poznatu filmsku repliku: „Ako već treba da se živi, onda treba da se živi svetski. Zašto ne bi neka dva Francuza u Parizu diskutovala o tome kako treba otići u Beograd, tamo je prava stvar?”
Nedavno sam u jednoj EU državi obavljao nabavku u supermarketu, gde nisam video nervozne potrošače kako komentarišu visoke cene, nisam video rafove sa promotivnim artiklima, nisam video ni prazne police, već izbor i slobodu odlučivanja. A na kasi iznenađenje – cash back oko 10 odsto od računa. Kako fin i kulturan način da se izađe iz borbe akcijskim cenama, za koje sam sve više siguran da prave potpunu konfuziju kod potrošača, zahtevaju velika ulaganja u promociju, kao i angažovanje velikog broja zaposlenih kako bi se akcije implementirale.

Uroš Nedeljković – Foto: Andrea Ranković
Akcija FMCG artikala je postala obavezujuća, a ne izbor proizvođača i maloprodaje. Verujem da bi prosečan potrošač bio mnogo zadovoljniji kada bi na računu od 10.000 dinara dobio 1000 dinara povrata za sledeću kupovinu u odnosu na 35 posto popusta na grašak, 43 posto na prašak za veš i neverovatnih „2+1 gratis” za čokoladu sa lešnikom. Jednostavno, efikasno i odgovorno u isto vreme, za svakog pojedinca u lancu vrednosti. Baš pre neki dan ušao sam u raspravu sa prodavačicom na kiosku koja je pokušavala da me ubedi kako su dve čokoladice za 100 dinara povoljnije od jedne za 60 dinara. Ne znam otkad je 100 manje od 60… Odgovorno ubeđivanje!
Radujem se činjenici da ESG sve više dolazi do svesti naših kompanija. Siguran sam da čitaoci magazina BIZLife znaju koliki je značaj ovog izveštaja i čemu on služi, ali verujem da je važno napomenuti da je u nekim državama EU od 2024. godine izveštavanje o ESG-u i zakonski obavezno za kompanije preko 250 zaposlenih i 40 miliona evra prihoda, dok se od 2026. obaveza proširuje i na kompanije srednje veličine, kao i na kompanije van EU.
Na jednom nedavnom događaju na kome su učestvovale češke kompanije iz oblasti dizajna zapazio sam kako je svaka kompanija u svom predstavljanju imala po jedan slajd u vezi sa ESG-om. Dakle ovaj sertifikat nije samo obaveza, on postaje i ozbiljan marketinški alat koji pruža obećanje kupcima da se kompanije strateški fokusiraju na održivi razvoj. Društveno odgovorni projekti dobijaju jedan novi smisao i vrednost, postaju iskren stav i dugoročni put kompanije da misli na društvo u celini i okruženje koje ostaje nakon proizvodnje i upotrebe njihovih proizvoda.
Nije više dovoljno očistiti školsko dvorište ili park, posaditi stablo, okrečiti porodilište ili postaviti mrežastu branu za prikupljanje otpada – moramo se pobrinuti da ne lečimo samo bolest, već da sasečemo uzrok u korenu. Zašto postoji naša kompanija, a da to nije samo zarada? Iskustvo nam govori da, ukoliko se javno obavežemo na odgovorno poslovanje, raste verovatnoća da ćemo se tako i ponašati.
Zrno po zrno – pogača. U Srbiji je registrovano preko 15.000 malih, srednjih i velikih preduzeća. Kada bi se većina njih obavezala da svake naredne godine unapredi svoje poslovanje u oblasti društvene odgovornosti, imali bismo bolji i lepši svet za sve nas. Biznis nije samo ostvarivanje dobre EBITDA i podizanje nivoa bruto marže, to je odnos sa svakim kupcem, zaposlenim i mali, ali vredan uticaj na okruženje u kojem poslujemo.
„Stav je izbor. Biti srećan je izbor. Optimizam je izbor. Ljubaznost je izbor. Davanje je izbor. Poštovanje je izbor. Koji god izbor da napravite, čini vâs. Izaberite mudro”, rekao je Roj T. Benet.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik