Nagrada, kazna i motivacija: Kako osnovni principi ljudske psihe oblikuju svet biznisa?

Kao psiholog i psihoterapeut sa više od dve decenije iskustva u radu sa ljudima, od onih koji se bore s neurozama do onih koji svakodnevno funkcionišu bez vidljivih poteškoća, primetio sam nešto fascinantno: osnovni psihološki principi koji pokreću ljudsko ponašanje – univerzalni su. Oni ne samo da oblikuju naš unutrašnji svet već su i u osnovi načina na koji svet funkcioniše, pa samim tim i biznis.

Piše: Žarko Petrović, analitički i KBT psihoterapeut,  vlasnik Kabineta „Agora” i aplikacije „Psychotherapy Toolkit”

Nagrada, kazna, motivacija, učenje kroz pozitivno i negativno potkrepljenje – sve su to temelji na kojima funkcioniše ljudski psihikus, sve ljudske odluke i poslovne strategije donose se na osnovu ovih oblika učenja. U biznisu ovi principi postaju alati za postizanje ciljeva, oblikovanje timova i maksimizaciju rezultata. Eksploatacija jednostavnih psiholoških principa nije samo nauka, već umetnost i strategija koja nas vodi ka uspehu, kako u životu tako i u poslovnom svetu. Psihoterapija i psihologija nisu ograničene isključivo na ono što se dešava u terapijskoj sobi; one se protežu na svaki aspekt našeg postojanja – uključujući i svet biznisa. I kada jednom razumemo koliko su ti principi duboko ukorenjeni u svemu što radimo, otvara nam se potpuno nova perspektiva.

U ovom trenutku želim da se osvrnem na najbazičnije principe ljudske psihe – nagradu, kaznu, pozitivno i negativno potkrepljenje – jer upravo oni leže u osnovi kako naših ličnih odluka tako i profesionalnih uspeha.

Žarko Petrović, analitički i KBT psihoterapeut, Foto: Milena Petrović

Šta je nagrada, a šta kazna?

U psihologiji, nagrada se definiše kao bilo koji stimulus koji povećava verovatnoću ponovnog javljanja željenog ponašanja. Njena suštinska karakteristika jeste da nagrađuje – to jest, da osoba doživi subjektivno zadovoljstvo ili korist, čineći ponašanje koje joj je prethodilo poželjnim za ponavljanje. Ova ciklična definicija naglašava ključni izazov u praksi: ono što je nagrada u teoriji ne mora uvek biti nagrada u praksi.

S druge strane, kazna je stimulus koji zaustavlja ili smanjuje verovatnoću ponavljanja određenog ponašanja, bilo na bihejvioralnom (npr. prekid loše navike) ili kognitivnom nivou (npr. zaustavljanje negativnog toka misli). Ključna karakteristika kazne je njeno trenutno dejstvo – deluje u trenutku neželjenog ponašanja, uspostavljajući jasan uzročno-posledični odnos. Zbog toga naš poznati psihijatar dr Jezdimir Zdravković kaže: „Kazna deluje temporalno.”

Pogrešna procena potreba zaposlenih

Jedna od čestih grešaka u poslovnom okruženju jeste pogrešna procena šta zaista predstavlja nagradu za zaposlene, a šta predstavlja kaznu. Upravo ovde dolazi do izražaja neophodnost za boljim razumevanjem psiholoških potreba i preferencija radnika.

Na primer, tokom saradnje našeg tima Psychotherapy Toolkit i sprovođenja reformi u jednoj velikoj fabrici delova za auto-industriju sa oko 3000 zaposlenih, tim za ljudske resurse je pretpostavio da će kupovina knjige ili edukativnog materijala motivisati radnike za ostvarivanje ciljeva, kao oblik nagrade za redovno korišćenje aplikacije o asertivnosti. Međutim, nakon analize upitnika koje smo zadali većini zaposlenih radnika u proizvodnji, zaključeno je da je adekvatnija nagrada – vaučer za kupovinu u poljoprivrednoj apoteci u određenoj vrednosti.

Ova promena je rezultirala značajnim povećanjem angažmana i broja korisnika programa, jer je nagrada bila prilagođena specifičnim potrebama i interesovanjima radnika, od kojih su mnogi bili vlasnici seoskih gazdinstava. Ključ uspeha leži u tome što je nagrada doživljena kao autentična i korisna, a ne kao apstraktni podsticaj bez praktične vrednosti.

Nagrada mora biti individualizovana, personalizovana, jer njena efikasnost leži upravo u subjektivnom doživljaju vrednosti i to je polje u kome su psihologija i poznavanje psiholoških principa od velike pomoći.

Foto: Bilanol / Freepik

Pozitivno i negativno potkrepljenje

Nagrada i kazna jesu efikasni načini upravljanja ponašanjem, ali nisu jedini. Kako čovek sazreva i razvija se kroz vreme, učenje postaje složenije – pozitivno i negativno potkrepljenje sve više preuzima primat, oblikujući dublje i trajnije obrasce ponašanja.

Pozitivno potkrepljenje podrazumeva dodavanje prijatnog stimulusa nakon određenog ponašanja kako bi se povećala verovatnoća njegovog ponavljanja – na primer, pohvala zaposlenom za uspešno obavljen posao. U ovom kontekstu potkrepljenje je svaka adekvatno upotrebljena praksa ili intervencija koja povećava verovatnoću da će se određeno ponašanje ponoviti u sličnim situacijama. U osnovi ovog procesa leži jasna povezanost između ponašanja i posledica, što omogućava učenje i oblikovanje željenih obrazaca reakcije. U praksi je ovakav oblik učenja i upravljanja najefikasniji, jer nakon postavljanja jasnih pravila omogućava da se stvori motivacija kod zaposlenih kako bi dobili potkrepljenje.

S druge strane, negativno potkrepljenje uključuje uklanjanje neprijatnog stimulusa kako bi se podstaklo željeno ponašanje. Dobar primer negativnog potkrepljenja u biznisu: ako menadžer prestane da vrši mikromenadžment nad zaposlenim koji stalno ispunjava rokove, time će se ukloniti neprijatna situacija (stalni nadzor), što motiviše zaposlenog da nastavi sa efikasnim radom. Negativni efekti mikromenadžmenta nestaju zbog adekvatnog ponašanja i odgovarajućih rezultata. Da li radnici moraju da svesno znaju da je do toga došlo? Kratak dogovor je – ne. Ipak, uprkos tome, oblikujemo njihovo ponašanje. Koliko menadžera poznajete koji imaju ovakve veštine negativnog potkrepljenja?

Osnova oba procesa jeste moćan motivacioni princip: ljudi su vođeni izbegavanjem kazne ili neprijatnosti i težnjom ka nagradi ili prijatnosti. Upravo u tom obrascu leži tajna uspeha, ne samo u životu već i u biznisu: razumevanje kako motivacija pokreće akciju otvara vrata ka strateškom oblikovanju ponašanja i postizanju ciljeva. Implementacija ovakvih, jednostavnih principa u složene sisteme, kao što su srednja i velika preduzeća, predstavlja ključni element uspeha i oduvek je bilo polje interesovanja mog ličnog interesovanja i interesovanja našeg tima u Psychotherapy Toolkitu. Satisfakciju donosi obostrana korist – kako za nas, psihologe i psihoterapeute, statističare i programere, tako i za same kompanije – kroz brojne uštede, povećanje efikasnosti i dizanja razine motivisanosti zaposlenih. 

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: rawpixel.com

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE