
Mali proizvođači hrane – Od njive do trpeze, bez prečica
Platforma „Mali proizvođači hrane” za svega nekoliko godina postojanja postala je utočište za stotine lokalnih proizvođača iz svih krajeva Srbije, ali i mesto na kojem građani Beograda, a uskoro i šire, mogu kupiti domaću, ukusnu i proverenu hranu – direktno sa njive ili iz male radionice, i to u svega nekoliko klikova. Vizija Ane Nešić, osnivačice ove platforme, nije samo da objedini ponudu lokalnih dobara, već i da vrati dostojanstvo domaćem proizvođaču i ukaže na to koliko su važne priče ljudi iza svakog proizvoda.
„Platforma ’Mali proizvođači hrane’ već pet godina okuplja mnogo poljoprivrednika sa svih strana Srbije, sa ciljem da im se omogući laka prodaja, prvenstveno u Beogradu”, kaže Ana Nešić na početku razgovora.
Do sada su njihova vrata bila otvorena za sve, ali zajednica kupaca brzo prepoznaje i izdvaja one koji se ističu. Najbolji među njima dospevaju do onlajn prodavnice, koja stanovnicima glavnog grada omogućava kupovinu domaćih proizvoda uz dostavu „danas za sutra”.

Ana Nešić, osnivačica platforme „Mali proizvođači hrane“
„Kriterijum je, na prvom mestu, izuzetan ukus. Svaki proizvod probamo i, kada se uverimo u to da je odličan, onda ga ubacujemo na našu prodavnicu”, objašnjava Ana, ne krijući koliko emocije i doživljaji igraju značajnu ulogu u tom procesu: „To su proizvodi za koje se raspametite kad ih probate; sokovi koji imaju ukus zrelog voća usred avgusta, suvomesnati proizvodi koji su kao kad ih je vaš deda doneo iz pušnice i isekao predveče, dok napolju pada sneg…”
U fokusu je uvek što prirodnija proizvodnja, bez dodataka i aditiva, ističe naša sagovornica. Sve iz kategorije suvomesnatih proizvoda, kaže, pravljeno je isključivo od mesa, soli i začina. Prednost imaju i oni proizvođači koji neguju farm-to-table koncept, koristeći sopstvene sirovine u proizvodnji.
„Trudimo se da uključimo što više tradicionalnih proizvoda, poput vodnjike, koja dugo nije ni postojala u komercijalnoj prodaji u Srbiji”, dodaje Ana, ističući da ne beže ni od specifičnih, gurmanskih ponuda.
„Jeste li probali nekad fermentisani beli luk koji ima crnu boju ili svinjski pauflek zaliven u mast koji se zove ’vlaška magija’?”, pita Ana, ukazujući na to koliko je ponuda raznolika i bogata.
Pitanje transporta posebno je izazovno kada je reč o kvarljivoj i osetljivoj robi. Zato je, prema oceni naše sagovornice, logistika jedan od najvažnijih segmenata njihove delatnosti. „Dostavljamo hladnim lancem, vozilima koja su specijalizovana za to, takozvanim hladnjačama na točkovima”, pojašnjava Ana Nešić.
Od 2019. godine, koliko platforma postoji, kroz nju su prošli mnogi proizvođači koji su krenuli praktično od nule, objašnjava sagovornica magazina BIZLife. „Mnogi od njih su krenuli od bezimenih teglica, samo sa idejom, željom, starim receptom u rukavu. Prelepo je gledati te male brendove kako rastu”, ističe Ana.
Tokom pet godina organizovali su brojne aktivnosti podrške, ali veruje da su najviše naučili jedni od drugih: „I što se tiče logistike, i što se tiče marketinga, i prodaje – gledali su konstantno jedni druge kako menjaju način na koji komuniciraju sa kupcima, kako menjaju pakovanja, unapređuju proizvodnju.”
Osim zajednice, platforma sarađuje i sa firmama koje proizvođačima nude korisne usluge i proizvode po povoljnijim cenama. Ipak, prevoz i dalje ostaje nerešeni izazov.
„Neki od njih u jednoj dostavi do kupaca u Beogradu prevale preko 500 kilometara. Za neke od njih je naša prodavnica rešenje, drugi koriste usluge pošte, treći distributivne kanale, ali mnogi, jednostavno, imaju računicu da sami obavljaju dostavu, bez obzira na težinu tog puta i troškove”, navodi Ana i priznaje da je ovo pitanje i dalje izuzetno kompleksno, te da je upravo zbog toga olakšavanje prodaje malim proizvođačima bilo ključno od samog početka.
„Poljoprivreda i proizvodnja hrane za tako male biznise težak je, fizički zahtevan, intenzivan, dugotrajan posao. Kada cele dane provedu na njivi u tom radu, a na kraju sezone nemaju gde da svoje proizvode prodaju, to je zaista tragično i preteško”, navodi Ana, dodajući da je upravo to želela da promeni.
Platforma im je upravo omogućila da se više fokusiraju na ono što najbolje znaju – proizvodnju, a jedna od ključnih vrednosti platforme jeste – priča.
„Ja verujem da su ’Mali proizvođači hrane’ to što jesu isključivo zahvaljujući pričama”, kaže Ana. Kupci, objašnjava, ne žele samo da kupe proizvod – žele da znaju njegovu pozadinu: „Žele da znaju ko je proizveo njihovu hranu, na koji način je rasla biljka, kako je skuvan džem i ko je sve učestvovao u procesu. Žele da podrže porodice iza naših malih brendova i da budu deo njihovog boljeg života.”
Zbog toga se proizvođači na platformi obavezno predstavljaju lično, kako na sajtu tako i na društvenim mrežama. „Nekima to ide lakše, nekima teže, ali mislim da su sve bolji i bolji u tome”, smatra naša sagovornica.
Ana ističe da im je trenutni fokus na širenju ponude i prepoznatljivosti onlajn prodavnice:
„Stalno ulistavamo nove proizvode, radimo na boljem marketingu kako bismo proširili vest o tome da se kod nas nalaze prave domaće namirnice, bez aditiva i konzervansa, od proverenih malih proizvođača.”
U planu je i ponuda neprskanog voća i povrća, ali i širenje u segmentu poklon-paketa – i za lične i za korporativne potrebe.
„Želimo da se pozicioniramo i kao mesto gde se kupuju lepi poklon-paketi od proizvoda malih proizvođača – za slave, rođendane, kao i za novogodišnje poklone zaposlenima ili poslovnim partnerima”, zaključuje Ana Nešić, osnivačica platforme „Mali proizvođači hrane”.
Platforma „Mali proizvođači hrane” nije samo prodavnica – to je pokret koji vraća poverenje u domaće, autentične vrednosti. Uz zajednicu koja veruje u kvalitet i iskrene priče, Ana Nešić i njen tim uspevaju da spoje digitalno i tradicionalno, tržište i proizvod, kupca i čoveka koji stoji iza tegle ajvara, flaše soka ili suve kobasice.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Foto: Sandra Živković, Danijel Rakić