
Majk Mišel, Yettel: „Mi smo moderan i digitalan brend“
Za napajanje mreže kompanija Yettel koristi u potpunosti obnovljive izvore energije, što je, definitivno, bila centralna tema njihovog poslovanja u 2022. godini. Razrađujmo je sa generalnim direktorom Majkom Mišelom.
- Šta ste tokom ove, ekonomski turbulentne godine naučili o sebi i svom biznisu?
Svesni smo da su vremena veoma izazovna, možda i najizazovnija u skorijoj istoriji. Kriza zbog koronavirusa, skorijih sukoba i visoke inflacije dovela je do velike nesigurnosti. Zato bi najvažnija lekcija u 2022. godini bila kako da se na inovativan i brz način prilagodimo takvom okruženju, a da pritom zaštitimo i svoje poslovanje i korisnike.
Daću vam dva primera kako smo u Yettelu reagovali. Svetska globalna kriza i konflikti doveli su i do povećanja cene energenata. Svi govore o tome kako je potrebno da štedimo električnu energiju. Mi mislimo da obnovljivom energijom, koja čuva okolinu, možemo da ublažimo posledice ekonomske krize, jer je energetska kriza u isto vreme i ekonomska. Zato smo uradili nešto jedinstveno, nešto drugačije od ostalih operatora – za napajanje mreže u potpunosti koristimo obnovljive izvore energije. To znači da je naša mreža u celosti „zelena”. Obnovljivi izvori energije manje zagađuju, koriste prirodne resurse i čuvaju prirodu.
Drugi primer je sve veća potreba za povezanošću. Svima je važno da imaju mobilni telefon i tako budu povezani gde god da se nalaze. Na takvu potrebu kriza nema nikakvog uticaja. Naprotiv, ljudi sve više koriste digitalne usluge, a mobilni telefon je sredstvo koje im to omogućava. Zato nam je potrebna mreža vrhunskog kvaliteta, nešto na šta su Yettelovi korisnici navikli. Naša mreža uvek je bila sinonim za stabilnu, brzu i sigurnu mrežu. Četiri godine zaredom dobili smo prestižnu Umlautovu nagradu „Best in test”. Dosta smo ulagali kako bismo odgovorili na očekivanja korisnika i na promene u okruženju.

Majk Mišel, generalni direktor Yettel
- Kako ste odgovorili na izazove poskupljenja?
Cene energenata, kao i osnovnih, industrijskih i prehrambenih sirovina i materijala, dovele su do visoke inflacije i disbalansa između ponude i potražnje. Nakon vrhunca inflacije, u trećem i četvrtom kvartalu 2022. godine, očekuje se stabilizacija.
Ali i dalje će inflacija biti visoka, tako da je potrebno biti oprezan. Očekujem da će takav razvoj situacije naškoditi svima, pa i nama, jer visoke cene pogađaju korisnike. Svi vole stabilnost.
Mi smo predvideli takav razvoj situacije, pre svega, zbog cena energenata. Zato smo na vreme reagovali i, krajem prošle godine, podigli cene, u proseku, za 6,93 odsto, što je dosta niže u odnosu na inflaciju. Želeli smo da deo tereta ponesemo mi i što više smanjimo negativan uticaj na korisnike.
Telekomunikaciono poslovanje dosta zavisi od cena energenata, posebno od električne energije, jer se cela mreža i bazne stanice napajaju na struju. Očekivanja su da će 5G mreža doneti veću potrošnju struje, jer funkcionisanje 5G-a podrazumeva gušću infrastrukturu. Zbog svega navedenog, cene predstavljaju veoma važan faktor za nas. I ne samo za nas već i za korisnike i za druge biznise.

Majk Mišel, Yettel
- Na šta ste posebno obratili pažnju pri kreiranju budžeta za 2023. godinu?
Pre svega, na to da zadržimo premijum poziciju koju imamo na tržištu mobilne telefonije i na razvoj novih vertikala poslovanja. Yettel je, prema RATEL-u, vodeći mobilni operator kada govorimo o tržišnom udelu u učešću prihoda, sa 36,85 odsto u 2021. godini, i sa bazom korisnika od 33 odsto. Mi smo moderan i digitalan brend koji pomaže korisnicima da pronađu balans tako što nudimo najbolje korisničko iskustvo, uz najbolju mrežu i usluge vrhunskog kvaliteta. Rekao bih da smo dostigli vrhunac kada je reč o tržištu mobilne telefonije. Zato smo doneli odluku da proširimo svoje poslovanje i nastavimo da pomeramo tržište napred, jer rastu i zahtevi korisnika. To je nešto na šta ćemo se, definitivno, fokusirati u 2023. godini.
Pre tačno godinu dana lansirali smo Hipernet, našu novu uslugu za domaćinstva. Za nas je to prilika za dalji rast, a za tržište veći izbor, što je uvek dobro. Kao relativno novi igrač na tržištu, želimo da dalje unapredimo svoju ponudu kako bismo privukli što veći broj korisnika. Komercijalno lansiranje 5G mreže biće novi značajan investicioni ciklus za nas, ali to je pravac koji mi, kao mobilni operator u Srbiji, želimo i moramo da zauzmemo. To je tehnologija budućnosti i želimo da budemo deo te priče.
- Kakvu novogodišnju poruku možete poslati svojim saradnicima i našim čitaocima?
Najbolje bi bilo da se svako od nas potrudi i uradi sve što može kako bi se stvari pomerile nabolje, bez obzira na okolnosti. Za nas u Yettelu to znači da želimo da budemo održivi. Naprosto, ako želite da budete uspešni i za 10 ili 15 godina, morate da razmišljate na taj način. Početkom 2000-ih svi su razumeli koliko je važna digitalizacija i svi su krenuli da razmišljaju u tom pravcu. Sada se ista stvar dešava sa održivim poslovanjem.
Na globalnom nivou briga o okolini je među prvih pet tema koje interesuju ljude, odmah iza egzistencijalnih pitanja, siromaštva, zdravlja i sl. Prema nekim podacima, više od 1,2 milijarde poslova globalno zavisi od ekosistema planete.
Naši partneri, korisnici i društvo mogu da računaju na to da će Yettel nastaviti u tom pravcu i u 2023. godini. Na ličnom planu, želim im srećnu novu godinu, punu zdravlja, ljubavi i balansa.
Izvor: BIZLife Magazin