
Ljudi su ključ tridesetogodišnjeg uspeha Nelt Grupe
Nelt Grupa gradi temelje za dugoročan uspeh kroz inovacije, poput digitalizacije i automatizacije, uz ambiciozne planove za investicije od preko 100 miliona evra i snažan fokus na održivost kroz partnerstvo sa UNICEF-om. Darko Lukić, generalni direktor kompanije, ističe značaj timskog duha, dugoročne perspektive i brige o ljudima kao ključnih vrednosti Nelta. U intervjuu Za BIZLife on deli svoja razmišljanja o liderstvu, postizanju balansa između poslovnog i privatnog života i hobijima koji mu pomažu da ostane produktivan u dinamičnom poslovnom okruženju.
- Šta je prvo što ste uradili kada ste postali generalni direktor Nelt Grupe? Koji su vaši najvažniji kratkoročni ciljevi za kompaniju?
Moj prvi fokus, nakon što smo objavili da preuzimam ulogu generalnog direktora, bio je da bolje upoznam organizaciju. Obišao sam naša tržišta i fabrike. Proveo sam dosta vremena sa našim menadžmentom, ali i „na terenu”, u radnjama, sa našim prodavcima i dostavljačima, i sastao se sa velikim brojem eksternih partnera. Cilj mi je bio da čujem njihova mišljenja, njihove potrebe, da vidim koje su Neltove snage, ali i da vidim gde i kako možemo biti bolji. Sve ovo mi pomaže da zajedno sa svojim timom trasiram put za dalji razvoj Nelt Grupe.
- Kako biste opisali Nelt Grupu u jednoj rečenici i šta vidite kao ključne faktore tridesetogodišnjeg uspeha kompanije?
Nelt Grupu ne bih mogao da opišem u jednoj rečenici, ali mogu u jednoj reči – LJUDI. Često kažem da u Neltu imamo ozbiljan broj ozbiljno dobrih ljudi. Kad kažem dobri, ne mislim samo na njihovu ekspertizu i stručnost, nego i na njihove vrednosti, na njihovu posvećenost, pozitivnu energiju i timski duh. Ključni faktor tridesetogodišnjeg uspeha Nelta jesu kompanijske vrednosti. Nelt ima pet kompanijskih vrednosti, a ja bih izdvojio dve, koje, po mom mišljenju, diferenciraju Nelt u odnosu na druge kompanije: dugoročna perspektiva i briga o ljudima i njihovom razvoju. U Neltu verujemo da su ljudi najbitniji faktor za uspeh i da je zdrava i motivisana organizacija temelj za dalji razvoj Nelta. Kada je reč o dugoročnoj perspektivi, za razliku od mnogih drugih, Nelt je kompanija koja donosi odluke koje su mnogo više fokusirane na dugoročni razvoj nego na kratkoročni rezultat i kratkoročni cilj.

Darko Lukić, generalni direktor Nelt Grupe
- Kakvi su vaši strateški prioriteti za Nelt Grupu u narednom periodu?
Nelt je, pre četiri godine, kreirao strategiju pod nazivom „Accelerate 2025”. Naša strategija je fokusirana na ubrzani rast prihoda. Međutim, da bismo ubrzali rast prihoda, pravo ubrzanje (ACCELERATE) u stvari je ubrzanje u digitalizaciji, ubrzanje u analitici, u poboljšanju procesa, tempu inovacija, u razvoju kompetencija, razvoju ljudi, razvoju talenata itd.
U tom duhu planiramo da nastavimo i u sledećem periodu. Jedan od fokusa biće redizajn naše logističke mreže, u okviru kog smo započeli najveći investicioni ciklus u istoriji Nelta. U sledeće tri godine planiramo investicije preko 100 miliona evra u novu logističku infrastrukturu. Osim novih kapaciteta, veliki deo ovih investicija usmeren je na savremene tehnologije radi automatizuje naših operacija.
Ove godine lansirali smo i novu, unapređenu verziju naše B2B e-commerce aplikacije „Nelt Market”. Trenutno, više od 4000 maloprodajnih objekata koristi našu aplikaciju. Veliki broj ovih kupaca su lojalni korisnici koji plasiraju 80 odsto svojih porudžbina preko aplikacije. Nastavićemo „roll-out” ove aplikacije na svim tržištima Nelta kako bismo digitalizovali celokupan rad sa kupcima i poboljšali njihovo korisničko iskustvo.
Nastavićemo i sa primenom napredne analitike uz pomoć mašinskog učenja. Nakon algoritama za optimizaciju ruta i preporučenu porudžbinu, razvijaćemo nove napredne algoritme kako bismo olakšali posao našim zaposlenima i kupcima i kreirali dodatne prihode za sve u lancu – za naše kupce, naše principale, za nas, kao distributera.
- Koliko je važno društveno odgovorno poslovanje za Nelt Grupu?
Odgovorno i održivo poslovanje strateško je opredeljenje Nelta. Mi smo jedna od prvih kompanija u regionu koja je dobrovoljno počela da objavljuje izveštaje o održivom poslovanju, još 2014. godine. Intenzivno radimo na smanjenju emisije ugljen-dioksida kroz intermodalni transport preko naših terminala u Dobanovcima i Kruševcu, upotrebu solarne energije, digitalizaciju naših procesa i smanjenje upotrebe papira.
Ove godine Nelt je, takođe, postao prva firma iz regiona koja je formirala strateško, globalno partnerstvo sa UNICEF-om. U okviru ovog partnerstva, plan je da u naredne tri godine investiramo 1,3 miliona američkih dolara kako bismo, zajedno sa UNICEF-om i ministarstvima prosvete, osnažili obrazovne sisteme u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Makedoniji i na tržištu Angole. Ideja je da pomognemo da više od 30.000 mladih na ovim tržištima stekne digitalne veštine i veštine potrebne za primenu Zelene agende, te da ih tako pripremo za tržište rada 21. veka.
- Kako vi posmatrate liderstvo? Koji je, po vašem mišljenju, ključni kvalitet jednog inspirativnog lidera koji zna da motiviše svoj tim?
Prva stvar koja definiše koliko je jedan lider uspešan jeste kreiranje pobedničkog tima ljudi koje ima oko sebe. Pojedinac može malo toga da postigne sâm. Lider može biti uspešan samo kroz građenje pobedničkog tima. To zahteva razvoj ljudi, deljenje znanja i veština, ali i saradnju kroz međusobno poštovanje i poverenje. Stoga, imajući u vidu i brzinu promena u poslovnom okruženju, veštine poput emocionalne inteligencije, empatije, adaptabilnosti i agilnosti postaju ključne za uspeh jednog lidera.
- Da li i kako uspevate da pronađete ravnotežu između privatnog i poslovnog života, imajući u vidu činjenicu da vodite tako veliku kompaniju kao što je Nelt Grupa?
Vođenje jedne velike kompanije podrazumeva puno aktivnosti, energije i emocija. Da bih postigao balans između privatnog i poslovnog života, pokušavam da van posla imam mnogo hobija i putovanja, da dobijem puno energije i emocija u druženju sa porodicom i prijateljima, u duhovnom životu, kroz vreme provedeno u prirodi itd. Sve ovo je dosta zahtevno, jer podrazumeva jedan veoma aktivan privatan život naporedo sa veoma aktivnim profesionalnim životom, ali uspeo sam da u tome nađem svoj balans.
- Kako vam vaši hobiji, posebno skijanje, pomažu da se opustite i održite produktivnost u poslovnom okruženju?
Danas se svet i biznis okruženje transformišu većom brzinom nego ikada. Biti uspešan menadžer danas veoma je zahtevno, i fizički i mentalno. Na neki način, biti top menadžer u današnje vreme slično je kao biti vrhunski sportista – zahteva dobro fizičko, mentalno i emocionalno stanje. U tom pogledu, hobiji, poput skijanja, planinarenja, mušičarenja (fly fishing), pomažu mi da budem fizički zdrav i aktivan. S obzirom na to da su ove aktivnosti uglavnom u prirodi, pomažu mi da napunim baterije i budem spremniji za sve aktivnosti i izazove u poslovnom okruženju.
- Šta smatrate svojim najvećim dostignućem u dosadašnjoj karijeri? Kakvi su vam planovi za budućnost?
Najveći uspeh i ono na šta sam najviše ponosan u dosadašnjoj karijeri jesu talenti koje sam razvio i timovi koje sam izgradio. Najveće zadovoljstvo mi je da gledam kako se kolege personalno i profesionalno razvijaju i da dam sve od sebe da im na tom putu pomognem iskustvom i znanjem koje imam. Mnogi timovi koje sam vodio i dan-danas postižu vrhunske rezultate, a mnogi pojedinci su u međuvremenu postali uspešni menadžeri u velikim kompanijama u Evropi, pa i šire. Mislim da za jednog menadžera ne postoji veći uspeh od toga.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife
Foto: Branimir Milovanović/Nelt