
LeitnerLeitner: Jasni odgovori na složena pitanja
LeitnerLeitner grupacija ističe se interdisciplinarnim pristupom i proaktivnim rešavanjem poslovnih izazova. Kroz kombinaciju lokalne ekspertize i globalnih standarda, kompanija pruža sveobuhvatnu podršku klijentima u oblastima poreskog, pravnog i finansijskog savetovanja. Fokus na ESG standarde, digitalizaciju i AI tehnologije omogućava im da redefinišu poslovne procese i unaprede efikasnost.
Njihova posvećenost razvoju zaposlenih i personalizovanim edukacijama doprinosi stvaranju vrhunskog tima, ističu u zajedničkom intervjuu za BIZLife Jelena Knežević, Partner & Managing Director, Ivana Pavković, HR & Payroll Director, Tanja Đurić, Audit & Accounting Director i Tijana Đugumović Stojkić, Senior Tax Manager.
- Kako biste ukratko opisali vašu misiju i vrednosti vaše kompanije? Šta je ono što vas izdvaja od drugih kompanija u vašoj industriji?

Jelena Knežević, LeitnerLeitner (Stefan Jovanović)
Jelena Knežević: Kvalitet, kontinuirana procena rizika i proaktivan pristup. Adekvatna analiza rizika poslovanja i definisanje odgovora na postojeće ili očekivane rizike ključni su za uspešno poslovanje svake kompanije. Mi u LeitnerLeitner grupaciji smatramo da je ključ uspeha baš u interdisciplinarnosti i sposobnosti da se sagleda cela slika poslovanja jedne kompanije, jer samo celovitim i dinamičnim pristupom možemo da predložimo najoptimalnija rešenja za sve vrste rizika sa kojima se naši klijenti suočavaju.
Danas postoji trend optimizacije poslovanja u globalnim kompanijama, u kojima se često sektori grupišu vertikalno po funkcijama. Međutim, u tom pregrupisavanju funkcija često dolazi do uskog posmatranja poslovanja iz samo jednog ugla, a upravo tu je veoma značajna uloga konsultanata, koji imaju širu sliku i mogu da uoče nedostatke poslovnih modela, ali i prilike za unapređenje i optimizaciju poslovanja. Kao grupacija koja pokriva sve segmente podrške u okviru poreskog, pravnog i finansijskog poslovanja, u mogućnosti smo da veoma proaktivno identifikujemo postojeće ili potencijalne rizike kod naših klijenata i predložimo najoptimalnija rešenja uz punu podršku za njihovu pravovremenu implementaciju.
- Vaš slogan „Složena pitanja. Jasni odgovori” deluje vrlo praktično. Možete li nam dati primer kako ste pomogli klijentima da reše neki komplikovan poslovni izazov?
Jelena Knežević: Naš slogan upravo upućuje na to da je smisleno partnerstvo najbolja osnova za sva pitanja. Stoga, možemo reći da, zahvaljujući našoj lokalnoj ekspertizi, imamo dublje razumevanje dinamike lokalnog tržišta, nijansi poslovne kulture i regulatornog okvira. Lokalna ekspertiza nam pomaže da prilagodimo usluge specifičnim potrebama naših klijenata u Srbiji i da se veoma uspešno organizujemo u svim jedinstvenim izazovima koji se mogu pojaviti. Takođe, s druge strane, prisustvo naše grupacije u Srbiji i širem regionu omogućava razvoj jake mreže lokalnih kontakata, uključujući klijente, partnere i sve zainteresovane strane. To, takođe, znači da imamo pristup širem fondu resursa, uključujući talente, stručnost i adekvatnu tehničku infrastrukturu. Upravo na ovaj način u mogućnosti smo da pružimo visokokvalitetnu uslugu i konkretno odgovorimo na složena pitanja.
Najbolji primer adekvatnog pristupa koji dovodi do rešavanja kompleksnih poslovnih izazova jeste: jedna kontakt osoba – lični savetnik koji se konsultuje sa najboljim stručnjacima u njihovim specifičnim oblastima kako bi pronašao najbolje moguće rešenje za naše klijente; i „one stop shop” – svakom klijentu pristupamo sa posebnom pažnjom i nastojimo da omogućimo potpunu uslugu poslovnog konsaltinga, od započinjanja i razvoja biznisa u Srbiji, preko poreskog i finansijskog savetovanja, računovodstva, finansijskog izveštavanja, obračuna zarada, HR usluga, usluga revizije i srodnih usluga.
- U svom radu naglašavate interdisciplinarni pristup. Kako to izgleda u praksi i zašto je on ključan za uspešno poslovanje?
Jelena Knežević: Činjenica da pripadamo međunarodnoj korporaciji, uz visoke standarde u pogledu kvaliteta usluga i pristupa kojih se pridržavamo – doprinela je postizanju konkurentske prednosti na srpskom tržištu. Sa našim kancelarijama unutar grupacije delimo poreske, ekonomske i finansijske izazove svakodnevnog života, kao i u veoma složenim situacijama. Kroz blisku saradnju naših kancelarija i razmenu iskustava primenjujemo interdisciplinaran i dinamičan pristup, kako bismo mogli da istražimo sve mogućnosti i pronađemo najbolji pravac delovanja za svakog klijenta. Posedovanje međunarodne ekspertize i kancelarija širom regiona i Evrope prednost je iz mnogo razloga. Naši klijenti su međunarodne kompanije, a mi im pomažemo adekvatnim računovodstvenim i poreskim uslugama da se fokusiraju na svoju osnovnu delatnost, olakšavajući im poslovanje i obezbeđivanje tržišnog udela.
- Sve je veći fokus na ESG standarde. Na koji način LeitnerLeitner pomaže klijentima da prate i sprovode takve standarde, naročito u Srbiji?

Tanja Đurić, LeitnerLeitner (Stefan Jovanović)
Tanja Đurić: ESG standardi su jedna od ključnih tema u današnjem poslovnom svetu koje kao krajnji cilj imaju održivo poslovanje. Implementacija ESG standarda može doneti značajne koristi za kompanije, uključujući poboljšanje reputacije, bolje performanse, privlačenje investicija i povećanje operativne efikasnosti. Iako primena ESG standarda u ovom trenutku nije obavezna u Srbiji, naši klijenti su delovi internacionalnih grupacija, te se od njih zahteva određena vrsta izveštavanja u skladu sa grupnim potrebama.
Neki od zahteva ESG standarda uslovljeni su usklađivanjem poslovanja sa propisima, ali i pored toga, ESG okvir može da bude prilično fleksibilan. Kako onda odrediti koji su to faktori koji su relevantni za kompaniju? Do odgovora na ovo pitanje može se doći adekvatnom analizom materijalnosti. Kako bismo klijentima pružili podršku u analizi materijalnosti, kroz identifikaciju rizika, uticaja i prilika, a potom u njihovoj prioritizaciji, kao i u praćenju i sprovođenju ovih standarda, naš pristup podrazumeva procenu trenutnog stanja, obuke i edukacije, razvoj strategije i adekvatnu implementaciju. Poslednjih godina strogi fokus naše grupacije jeste i ESG tematika, zbog čega je oformljena posebna radna grupa, koju čine odabrani zaposleni svih kancelarija naše grupacije. Cilj prekogranične razmene iskustava jeste pružanje izuzetno kvalitetne usluge našim klijentima u vezi sa temom koja se prvi put obrađuje na jedan ovako kompleksan način.
- Digitalizacija i veštačka inteligencija su nezaobilazne teme današnjice. Koliko su AI alati promenili način vašeg rada?
Tijana Đugumović Stojkić: AI alati su značajno promenili način rada u našem poslovanju na mnogo načina. Pre svega, pomogli su nam da automatizujemo rutinske zadatke, kao što su prikupljanje podataka, unos informacija i osnovne analize, što nam oslobađa vreme za bavljenje složenijim problemima i strategijama. Kada je u pitanju analiza dobijenih podataka, AI alati mogu brzo da analiziraju velike količine podataka i da identifikuju ponavljajuće obrasce koji bi mogli da budu korisni za pravljenje strategija za klijente. Samim tim, AI nam omogućava da donesemo bolje odluke i kvalitetnije savetujemo klijente. Osim toga, AI alati mogu značajno pomoći pri personalizaciji usluga i omogućiti bolji kvalitet usluga za naše klijente. U veoma bliskoj budućnosti AI će moći da pomogne u praćenju usklađenosti sa poreskim zakonima i propisima, identifikujući potencijalne rizike za klijente. Sve to doprinosi većoj efikasnosti, preciznosti i kvalitetu usluga u poreskom savetovanju, čime se postiže pozitivan ishod i za klijente i za našu kompaniju. Međutim, ono što smatramo izuzetno važnim jeste da mi, kao konsultanti, održimo kontrolu nad celim procesom, odnosno da iskoristimo sve prednosti koje pruža veštačka inteligencija, ali uz profesionalni pristup u kome je, ipak, konsultant kao čovek u glavnoj ulozi.

Tijana Đugumović Srojkić, LeitnerLeitner (Stefan Jovanović)
- Pored pružanja usluga, nudite i određene personalizovane edukacije. Kako takve radionice olakšavaju poslovanje vaših klijenata?
Tanja Đurić: Personalizovane edukacije su usluga na koju smo posebno ponosni. Korisnik ovakvih edukacija, kao što je „Finance for non-financials”, jeste top menadžment sa nefinansijskom ekspertizom koji želi da obezbedi adekvatno finansijsko razumevanje ključnih faktora poslovanja, kao i adekvatno sagledavanje i identifikaciju rizika poslovanja, te na taj način donosi zdrave poslovne odluke i gradi uspešnu budućnost kompanije. Edukacije su osmišljene u skladu sa potrebama i zahtevima svakog pojedinačnog klijenta, zbog čega imaju posebnu vrednost, jer su prilagođene konkretnom biznis modelu kompanije. Pored pomenute edukacije, naš portfolio čine i druge srodne finansijsko-poreske edukacije u vezi sa sastavljanjem finansijskih izveštaja, poreskog bilansa, implementacijom računovodstvenog softvera, sa akcentom na personalizovanom pristupu.
Ivana Pavković: Takođe, u današnjem dinamičnom poslovnom okruženju od kompanija se sve više traži da budu transparentne prema svojim zaposlenima. LeitnerLeitner je za te potrebe kreirao čitav niz obuka za svoje klijente i druge kompanije koje imaju potrebu da svojim zaposlenima detaljnije približe i pojasne različite pakete benefita koje im poslodavci nude. Obuke se osmišljavaju i kreiraju isključivo prema potrebama kompanija i njihovih zaposlenih. Ovaj vid edukacije je naišao na veoma pozitivan odjek kod zaposlenih, jer im poslodavci na ovaj način daju podršku za razumevanje za njih komplikovanih propisa, čime se gradi uzajamno poverenje.

Ivana Pavković, LeitnerLeitner (Stefan Jovanović)
- Vaš tim čine mladi, ali stručni ljudi. Kako ih motivišete i koje prilike im nudite za razvoj karijere?
Ivana Pavković: Stručna sposobnost je preduslov za zapošljavanje u kompaniji LeitnerLeitner. Uvek tražimo posvećene saradnike koji žele da se zajedno sa nama razvijaju i napreduju u svom poslu. Podržavamo mlade talente da postanu odlični konsultanti. Nastojimo da razvijamo i održavamo veoma dobre odnose sa našim eminentnim fakultetima, sa kojima se saradnja tokom proteklih godina pokazala veoma uspešnom. Neki od naših najmlađih kadrova su upravo i potražili zaposlenje kod nas, što je rezultat te sjajne dugogodišnje saradnje. Ključni deo strategije kompanije LeitnerLeitner oduvek je bio usmeren na usavršavanje zaposlenih i razvoj talenata. Od osnivanja grupacije prepoznato je da inicijativa za razvoj i obuku kadrova donosi izuzetne rezultate, koji se, pre svega, ogledaju u boljem radu pojedinaca, članova kompanije.
Dobri rezultati u veoma konkurentnom okruženju zavise isključivo od privlačenja, razvoja i zadržavanja talenata. Talenti postaju strateški resurs, a prakse upravljanja talentima prave razliku između dobrih i ne tako dobrih kompanija za rad i razvoj karijere. Kompanije koje brinu o svojim talentima stvaraju okruženje u kome je svakom zaposlenom omogućeno da uči, razvija i oslobodi svoj pun potencijal, dok ostvaruje i lične i kompanijske ciljeve.
Zato je ulaganje u profesionalni razvoj zaposlenih jedna od ključnih tačaka na kojima leži uspeh naše kompanije. Konstantno ulažemo u obuku i edukaciju naših zaposlenih. Oni imaju pristup svoj relevantnoj literaturi i drugim vrstama izvora informacija, kao što su različite vrste veb-platformi. U našoj kompaniji nema mesta za „večite pripravnike” – naprotiv, mi motivišemo zaposlene da rade na sebi i da se usavršavaju. Kao rezultat, tokom godina smo stvorili tim koji se razvija i raste, koji je u stanju da odgovori na sve izazove sa entuzijazmom i posvećenošću ciljevima kompanije. Upravo na ovaj način u mogućnosti smo da uspešno realizujemo svoj plan koji se ogleda u kontinuiranom rastu kancelarije, koja je pozicionirana i prepoznatljiva u Srbiji po profesionalnom i visokom kvalitetu usluga koje pruža klijentima.
- Kakvi su vaši planovi za budućnost? Da li će teme poput digitalizacije i oporezivanja (Pillar 2) biti u fokusu vašeg rada i u narednim godinama?
Tijana Đugumović Stojkić: Pillar 2 je, svakako, veoma značajna globalna tema koja će biti u fokusu poreskih savetnika u budućem periodu. Kao što je poznato, Pillar 2 se fokusira na uvođenje globalnog minimalnog poreza na dobit za velike multinacionalne kompanije od 15 odsto, čime se smanjuje podsticaj za transfer dobiti u jurisdikcije sa niskim poreskim stopama. Pillar 2 uključuje pravila koja omogućavaju zemljama da naplate razliku između minimalnog poreza i efektivnog poreza koji se plaća u drugim jurisdikcijama i, takođe, uvodi obavezu izveštavanja multinacionalnih kompanija o prihodima, dobiti i porezima plaćenim u različitim zemljama, što povećava transparentnost. Tu imamo i komponentu pravednosti, tako da Pillar 2 uspostavlja pravila koja određuju kako se dobit oporezuje u različitim zemljama, čime se smanjuje rizik od dvostrukog oporezivanja.

LeitnerLeitner (Stefan Jovanović)
Ova tema je važna za Srbiju, jer uvođenje globalnog minimalnog poreza može smanjiti pritisak na zemlje poput naše da nude ekstremno niske poreske stope kako bi privukle strane investicije. To, s jedne strane, može pomoći u održavanju stabilnijeg poreskog sistema i povećanju poreskih prihoda, a s druge strane, može učiniti Srbiju manje privlačnom za investitore u kratkom roku. Osim toga, Pillar 2 će omogućiti Srbiji da se uskladi sa međunarodnim standardima i pokaže ozbiljnost u borbi protiv izbegavanja plaćanja poreza i erozije poreske osnovice. Iako ove promene, kao što smo prethodno naveli, mogu učiniti Srbiju manje privlačnom za investiranje u kratkom roku, stabilnije i transparentnije poresko okruženje može učiniti Srbiju privlačnijom destinacijom za strane investitore na duži rok. Na kraju, Pillar 2 predstavlja veoma važnu promenu u globalnom poreskom okruženju, a njegova implementacija će, svakako, imati značajan uticaj na našu ekonomiju, poreski sistem i poslovno okruženje.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Stefan Jovanović / BIZLife