
Kako su šou i harizma postali važniji od suštine
U svetu gde je pažnja valuta – lideri su postali majstori drame, vrhunski izvođači i kraljevi društvenih mreža. Rečju – influenseri. Svi volimo dobre stare priče o vizionarima i genijima, ali budimo realni: koga interesuje strategija kada možeš da pratiš nekog ko na Tviteru, pardon, X-u, objavi: „Idemo na Mars!” i pri tom ti usput baci mim koji ne možeš da prestaneš da gledaš! Moderni lideri nisu samo političari i biznismeni – trebalo bi da budu i šoumeni, mim-lordovi i naši omiljeni zabavljači.
Piše: Vedran Ivanković, stručnjak za komunikacije
Zamislimo scenu: lider se penje na binu, okupljenoj masi ne obećava detaljne ekonomske reforme, već grandiozne ideje – zid koji će svet učiniti sigurnijim ili svemirski brod koji će nas odvesti na Mars. Publika je oduševljena, a mreža X gori od komentara. Da li iko proverava kako će se ovo zaista ostvariti? Naravno da ne – jer ovakvi lideri nisu tu da rešavaju probleme, već da nas inspirišu, zabave i nateraju da sanjamo. Na kraju dana, nije li sve lakše kad ti neko obeća svetlu budućnost u tri rečenice? Ili još bolje – u viralnom videu.
Konkretni primeri modernih lidera
Pogledajmo, recimo, Ilona Maska. Njegova moć nije samo u njegovim kompanijama, već u sposobnosti da manipuliše percepcijom. Na primer, kada je Mask objavio da će kupiti Tviter, internet je eksplodirao. Ljudi su nagađali kako će promeniti platformu, a mnogi su ga već zamislili kao digitalnog superheroja koji će osloboditi slobodu govora. No, stvarnost je bila daleko manje glamurozna – Tviter je postao eksperiment u kojem se granica između šale i stvarnosti neprestano briše. Mask je otpuštao zaposlene u tvitu, menjao pravila igre svakih nekoliko dana i čak naplaćivao plavu verifikaciju. Rezultat? Haos. Ali haos koji donosi pažnju, a pažnja je sve što je Masku potrebno.
Još jedan konkretan primer je njegova manipulacija kriptovalutama. Sećate se kada je jedan tvit o dodžkoinu lansirao vrednost ove šale-valute na nebo? Milioni ljudi investirali su – ne zbog fundamentalne vrednosti – već zbog jednog čoveka koji je svojim tvitovima dirigovao tržištem. Usledio je hladan tuš kada je cena pala, a mnogi investitori izgubili novac. Mask? On je već bio na sledećoj temi, poput genijalnog maga koji je izveo trik i ostavio publiku u neverici.
Donald Tramp je, takođe, majstor ove igre. Njegova predsednička kampanja 2016. bila je primer kako se harizmatičan vođa može popeti na vrh oslanjajući se na kontroverzu i pažnju medija. Setimo se njegovih izjava: „Izgradićemo zid da bismo se zaštitili od migranata i da bismo zaštitili radna mesta Amerikanaca, i Meksiko će ga platiti!” Ljudi su aplaudirali, smejali se ili bili zgroženi – ali niko nije ostao ravnodušan. Zid je izgrađen, a da li je stao priliv migranata? Naravno da nije. Mora neko da bude baštovan, da vozi tramvaj, menja sijalice, da obavlja bazične poslove koje niko neće da radi. Bitno je bilo da Tramp bude u centru pažnje, jer tamo gde je pažnja – tu je moć. Kampanja koja ga je ove godine dovela na vlast nije bila drugačija. Obećao je da će za tri dana zaustaviti rat u Ukrajini. Videćemo već početkom januara koliko je efikasan.
Populistički političari su širom sveta sledili Trampov primer i krenule su poplave društvenih mreža političkih lidera koji su kao zalutali metak. Bitno je da idemo dalje, jer je svakog čuda tri dana dosta.
Dobro došli u novu eru liderstva, gde ozbiljna politika ostaje u zapećku, a šou ide dalje!
Istorijske lekcije u savremenom ruhu
Zamislite Titovu Instagram stranicu da je živ. Slike sa svetskim liderima na egzotičnim destinacijama, haštagovi poput #NesvrstaniGoals ili #UnityInDiversity i, naravno, neizbežne slike s cigarom u jednoj ruci i svetskim mirom u drugoj. Viralno? Naravno.
Setimo se i Napoleona. Da je danas živ, sigurno bi lansirao NFT kolekciju „Napoleonove bitke” – zamislite digitalne verzije njegovih najpoznatijih podviga, svaki sa bonus AR efektima. Kupci bi imali priliku da osvoje „Osterlic iskustvo” u virtuelnoj realnosti. A Čerčil? On bi bio apsolutni hit na Tiktoku. Njegov čuveni govor „Nikada nećemo odustati” bio bi zvučna podloga za motivacione klipove mladih širom sveta, dok bi #NeverGiveUp bio mesecima broj jedan.
Ono što ovi lideri – istorijski i moderni – imaju zajedničko jeste sposobnost da kreiraju narative koje ljudi obožavaju. U modernom svetu liderstvo nije samo u onome što radite, već u tome kako to predstavljate. Nije dovoljno imati viziju – morate je spakovati u format od 280 karaktera ili kraći video na Tiktoku. Šta god da je sadržaj, forma mora biti savršena. Na kraju, ljudi ne pamte detalje – pamte osećaj.
Šta čini dobrog lidera danas?
A zašto ovo funkcioniše? Zato što svi volimo zabavu. U eri kada nas ozbiljne teme preplavljuju, lider koji zna kako da nas nasmeje ili inspiriše – makar na trenutak – pobediće onog ko nas zamara tehničkim detaljima. Zamislite da slušate govor o inflaciji, a zatim gledate video lidera koji prevrće pljeskavice u restoranu brze hrane i, dok to radi, obećava digitalnu budućnost. Koga birate? Ovog drugog, naravno.
Svakako, ovo nije samo pitanje zabave. Ovakvi lideri često nam daju osećaj nade – makar lažne. Kada Ilon Mask kaže „Kolonizovaćemo Mars!”, mi znamo da je to, možda, daleko od realnosti, ali nam prija da čujemo. Kad neki lider obeća rešenje svih problema, mi znamo da je to preterano, ali želimo da verujemo. U svetu punom komplikovanih pitanja – jednostavni odgovori deluju kao osveženje.
Ali šta onda čini pravog lidera? Da li je to neko ko zna da predstavi ideju ili neko ko zna da je sprovede? Da li je važnija harizma ili stručnost? Istina je, verovatno, negde između. Lideri koji znaju kako da kombinuju šou i suštinu – retki su. Problem je što često biramo one koji nas zabavljaju, a ne one koji znaju kako da rešavaju probleme.
Na kraju, možda je pravo pitanje: da li mi, zapravo, znamo šta želimo od lidera? Dok uživamo u spektaklu koji nam pružaju moderni lideri, ne treba zaboraviti da je šou ipak samo to – šou. Kada se svetla ugase i zavese spuste, ostaju pitanja koja neko mora da reši. Ali dokle god imamo smešne tvitove, viralne videe i ideje koje nas inspirišu, makar na trenutak, možda je svet u kojem živimo malo podnošljiviji.
Do tada, uživajmo u spektaklu. Ako ništa drugo, makar imamo liderstvo koje nikada nije dosadno. A ako jednog dana vidimo Teslin sajber kamion na Marsu ili hologramski zid na granici, znajte da će uz njih biti i mim koji će nam svima izmamiti osmeh. U svakom slučaju, neće biti dosadno dok čekamo da vidimo da li će Mask da dosadi Trampu ili će Mask naći razlog da izda i Trampa, kao što je to uradio i svim svojim prethodnim poslovnim partnerima.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Privatna arhiva