
Kako je „Air Jordan“ postao simbol kulture, stila i poslovne vizije
Kada je 9. septembra 1997. godine Majkl Džordan u Njujorku predstavio Jordan Brand, malo ko je mogao da pretpostavi da će ta linija obuće i odeće prerasti u jednu od najuspešnijih sportskih marki u istoriji. Bio je to trenutak kada je „Air Jordan“, koji je već imao status kultne patike, postao nešto mnogo više od sportskog rekvizita – postao je simbol kulture, stila i poslovne vizije.
Malo je logotipa u svetu koji su prepoznatljiviji od siluete Jumpman. Jedan od retkih koji može da parira po globalnoj prepoznatljivosti jeste Nike-ov čuveni „Swoosh“. Do 1997. godine ova dva znaka često su se mogla videti zajedno na Air Jordan patikama. Potpisani model Michaela Jordana nastao je u saradnji sa Nike-om, ali linija Air Jordan ubrzo je postala toliko popularna da joj „Swoosh“ više nije bio potreban kao podrška. Uspešno partnerstvo Nike-a i Jordana dovelo je do toga da Jordan Brand 1997. godine postane zasebna kompanija.
Jordanova saradnja sa Nike-om počela je još 1984. godine, kada je mladi košarkaš birao između Adidasa i Converse-a. Nike je tada bio „autsajder“ u svetu sportskih brendova, ali je imao dovoljno hrabrosti i vizije da uloži tri miliona dolara u ugovor sa 21-godišnjim novajlijom. Njegov agent David Falk predložio je ime „Michael Jordan“, ali kompanija je insistirala na brendu koji će zvučati šire. Tako je nastao naziv Air Jordan, kombinacija Nike-ove „Air“ tehnologije i Jordanovog lepršavog stila igre.
Prvi model, Air Jordan 1, lansiran je 1985. godine i odmah izazvao kontroverzu. NBA je zabranila crveno-crne patike jer nisu ispunjavale pravila o uniformisanosti. Nike je platio kazne od po 5.000 dolara po utakmici, ali je od toga napravio marketinški spektakl: reklama je naglašavala da je „NBA zabranila patike, ali ne i vas da ih nosite“. Taj potez učinio je model jednim od najtraženijih proizvoda na tržištu i pokrenuo pravu revoluciju u industriji sportske obuće.
Samo jedna greška Adidasa učinila da Nike postane lider na tržištu
Brend oslonjen na Džordana
Prvih 13 godina postojanja, Nike-ova linija Air Jordan bila je u potpunosti oslonjena na svog tvorca. Sjajna Jordanova košarkaška karijera učinila je da patike i odeća postanu prodajni fenomen. Dizajn je uvek bio vrhunskog kvaliteta – ali da li bi bio primećen da „Njegovo Veličanstvo“ nije dominirao NBA ligom noseći ih? Upravo tu dilemu imali su Nike i Jordan Brand: šta će se dogoditi kada Jordan jednog dana zauvek okači patike o klin?
Iako se Michael dva puta vraćao iz penzije, konačno povlačenje iz košarke donelo je novo pitanje – da li će brend opstati bez njega? Može li linija sportske obuće i odeće da živi i kada njen najjači promoter više nije na parketu?
Nike je, naravno, zaslužan za rađanje Air Jordan serijala, ali je od samog početka želeo da mu da sopstveni identitet. Tako je, na primer, Air Jordan II bio revolucionaran jer nije imao ni jedan Nike-ov „Swoosh“. Ta nezavisnost u dizajnu izdvojila je Air Jordan od konkurencije, ali je istovremeno otežala promociju bez ličnosti Michaela Jordana.
Brend koji živi sam za sebe
Deceniju kasnije, Nike je shvatio da Air Jordan linija ima potencijal da preraste u zaseban entitet. Tako je 1997. godine zvanično predstavljen Jordan Brand, sa sopstvenim logom „Jumpman“ i filozofijom koja je išla dalje od samih patika. Brend je postao sinonim za spoj sporta, muzike, mode i ulične kulture, a među prvim ambasadorima bili su košarkaši poput Vinza Kartera i Reja Alena.
Bila je to hrabra odluka koja je pokazala koliko je Nike verovao u moć ovog brenda. U to vreme smatralo se da će sezona 1997/98. biti poslednja u Jordanovoj karijeri, pa je kompanija morala da pošalje jasnu poruku – Jumpman logo ostaje, bez obzira na to šta će Michael odlučiti.
Da bi opstao odvojen od Nike-a, brend je morao da pronađe nove zvezde. Prvu generaciju promotera činili su NBA igrači Vin Bejker, Edi Džouns, Derek Anderson, Majkl Finli i Rej Alen. Svi oni bili su mladi i talentovani košarkaši sa velikim potencijalom, a ujedno i oličenje onoga što je ime Air Jordan predstavljalo – takmičarski duh, atraktivnost i eleganciju na terenu i van njega.
Jordan Brand se zatim okrenuo i drugim sportovima. Iako su Air Jordan patike u početku bile sinonim za košarku, kompanija je želela da ponudi više. Bokser Roj Džons i NFL zvezda Rendi Mos bili su među prvim promoterima van košarkaškog sveta. To je otvorilo vrata za širu ponudu obuće – od patika za trčanje do trening modela.
Ubrzo se brendu pridružio i bejzbol velikan Derek Džeter, sportista sa harizmom i reputacijom koja je mogla da se meri sa Jordanovom. Njegova besprekornost na i van terena učinila je da saradnja sa Jordan Brandom dobije još veću težinu i ugled.
Danas, 28 godina kasnije, Jordan Brand je globalni fenomen. Samo u 2023. godini ostvario je prihode od više od 6,6 milijardi dolara, dok Michael Jordan i dalje ubira procenat od svake prodate patike ili majice. Nekadašnji košarkaš koji je želeo da nosi Adidas stvorio je brend koji je promenio način na koji ljudi širom sveta doživljavaju sportsku obuću.
Jordan Brand nije samo priča o sportu, već i o tome kako se vizija, inovacija i hrabrost mogu pretvoriti u kulturni i poslovni fenomen.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: Unsplash