Kako da automobil bude spreman za Jadran, Egej ili hrvatsko primorje

Pre nego što se u letnju zoru zaputite ka Petrovcu, Lefkadi ili Hvaru, najvažniji su hladan motor i mirna glava. Dobar servisni pregled, pametan spisak obavezne opreme i telefonski broj šlep-službe u rukavu mogu da razdvoje bezbrižan odmor od nervoznog čekanja pored autoputa na +35 °C.

Tehnika pre puta: mali servis, velika sigurnost

Dok maštate o maslinicima i peskovitim plažama, najpre proverite ono što ne staje na Instagram fotografiju: ulje, rashladnu tečnost, kočnice i pneumatike. Iznenađujuće je koliko vozača odlaže mali servis do poslednjeg trenutka, a letnja žega ubrzava pregrevanje motora i trošenje kočionih pločica.

Ulje i filteri: zamenite ih ako je prošlo više od 10.000 km ili godinu dana. Letnje gužve naprežu motor u niskim brzinama i visokim obrtajima.

Rashladni sistem: dopunite antifriz (da, i leti!), proverite creva i ventilator.

Pneumatici: idealan pritisak +0,2 bara za natovaren auto sprečava pregrijavanje gume na autoputu.

Klima-uređaj: čišćenje filtera kabine uklanja vlagu i bakterije, ali i smanjuje zamor vozača u dugim kolonama na Ibarskoj magistrali.

Ne zaboravite putni set sijalica, sigurnosni trougao i reflektujući prsluk – policija u Hrvatskoj i Grčkoj rigorozno kažnjava njihov izostanak.

Pametno pakovanje: prtljag bez nervoze, dokumenta bez stresa


Za vožnju ka crnogorskoj obali ili preko Makedonije do Halkidikija, presudna je ravnoteža prtljaga: teži koferi najniže i što bliže naslonu zadnjeg sedišta. Time čuvate stabilnost u brzim krivinama oko Kotora ili na serpentini od Ploča prema Dubrovniku.

Krovni kofer ili nosači bicikala povećavaju potrošnju i visinu vozila; proverite maksimalno opterećenje krova.

Rezervni ključ ostavite u drugoj torbi: izgubljen ključ u Budvi često znači šlep do Srbije.

Dokumenta: pasoš, vozačka dozvola, zeleno osiguranje, potvrda o registraciji i, odnedavno, evropski formular izveštaja o nezgodi obavezni su u većini zemalja regiona.

Za svaki slučaj, u telefon upišite 1987 – AMSS pomoć na putu. Čak i na hrvatskoj A1 ili grčkoj Egnatia Odos operater će vas povezati sa partner-službom koja obezbeđuje brzi dolazak šlep-vozila.

Na putu: temperatura, pauze i plan B

Letnja vožnja nije sprint, već maraton. Na pravcu Subotica–Niš–Kalamata klima radi punom snagom, a asfalt „peče“ gume preko 60 °C.

Pravilo dva sata: stajanje na odmorištu, razgibavanje i hidratacija smanjuju rizik od mikro-sna. Kafe s pogledom na Jadran kod Šibenika lepše je nego nervozno stizanje „u jednom dahu“.

Monitoring temperature motora: kazaljka iznad sredine znači hitno zaustavljanje; nastavak vožnje lako pregori brtvu glave motora i produžuje letovanje u radionici.

Plan B: zabeležite servisne centre i pumpe goriva na ruti. Na deonicama Nikšić–Žabljak i Igoumenitsa–Preveza razdaljine između benzinskih stanica mogu biti i preko 60 km.

Ako ipak dođe do kvara, AMSS šlep-služba u dogovoru s partnerima prevozi automobil do najbližeg ovlašćenog servisa ili nazad do Srbije. Članovi AMSS-a imaju popuste i prioritetni tretman, što usred jula u Spilitu može značiti razliku između jednodnevne pauze i propalog odmora.

Izvor: BIZLife/ N. K

Foto: Unsplash/ Tom Wheatley/ Tobias Tullius

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE